تجزیه و تحلیل: درگیری ها در سودان پس از ماه ها تنش آغاز شد | اخبار

[ad_1]

سودان روز شنبه با درگیری شدید بین ارتش و یک نیروی شبه نظامی قدرتمند موسوم به نیروی پشتیبانی سریع از خواب بیدار شد. به گفته تحلیلگران و فعالان، این دو رقیب مدت‌هاست که بر سر برجستگی و قدرت با هم رقابت می‌کنند، اما یک روند سیاسی با حمایت بین‌المللی که سال گذشته آغاز شد، تنش‌ها را بین آنها تشدید کرد.

غیرنظامیان در پایتخت خارطوم گزارش دادند که خودروهای زرهی هر دو نیرو را دیدند که در خیابان ها پرسه می زدند در حالی که صدای تیراندازی شدید را در چندین محله شهر شنیدند.

RSF اعلام کرد که کنترل کاخ ریاست جمهوری و فرودگاه بین المللی خارطوم را به دست گرفته است که تایید نشد. این گروه همچنین گفت که فرودگاه Merowe را که محل استقرار جنگنده‌های سودانی و مصری است، تصرف کرده است. ژنرال عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان، ادعاهای RSF را رد کرد.

الجزیره نتوانست این ادعاها را راستی آزمایی کند و وضعیت در محل همچنان نامشخص است. شاهدان هواپیماهای جنگنده را در هوا دیده اند، احتمالاً از ارتش، زیرا RSF زرادخانه هوایی ندارد.

«هواپیماها به معنای واقعی کلمه بر فراز خانه ما پرواز می کنند. دانیا آتابانی، یک فعال سودانی به الجزیره از خارطوم گفت: ما صدای تیراندازی را در همه جا می شنویم.

یک گروه پزشکی گفت که دست کم سه غیرنظامی در این درگیری ها کشته شدند که دو غیرنظامی در فرودگاه خارطوم و یک غیرنظامی در ایالت کردوفان شمالی کشته شدند.

اخیراً، RSF و ارتش با رهبری یک کودتا در 25 اکتبر 2021، برای خنثی کردن انتقال سودان به دموکراسی با یکدیگر همکاری کردند. این اقدام جرقه یک سال اعتراضات ضد کودتا و فشار بین المللی را برانگیخت و باعث شد هر دو نیرو در 5 دسامبر توافقنامه چارچوب را امضا کنند.

این توافق یک روند سیاسی جدید را آغاز کرد که وعده داد مسائل کلیدی را قبل از توافق نهایی که یک دولت غیرنظامی را که وظیفه هدایت کشور به سمت انتخابات را در دو سال آینده بازمی‌گرداند، حل کند.

اصلاحات در بخش امنیتی حیاتی ترین و دشوارترین موضوعی بود که برای مهار نیروهای امنیتی باید با آن مقابله کرد. اما به گفته چهار دیپلمات که مجاز به اظهار نظر نبودند، این روند عجولانه و موقتی بود و جامعه بین‌المللی امیدوار بود که آن را ظرف چند روز یا چند هفته برای جشن گرفتن امضای یک توافق جدید به پایان برساند.

در نتیجه، روند سیاسی رویارویی بین RSF و ارتش را سرعت بخشید.

جت جنگنده
یک هواپیمای جنگی بر فراز خارطوم طی درگیری بین نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی و ارتش در خارطوم، سودان، 15 آوریل 2023 پرواز می کند. [Reuters]

«توافق چهارچوب … سؤالات وجودی کلیدی را برای هر دو قدرت و رهبری آنها مطرح کرد، مانند [RSF] ادغام در یک ارتش واحد، رهایی نظامی از بخش های سودآور اقتصاد و چشم انداز [soldiers] روبرو شدن با عدالت برای سوء استفاده های گذشته،” جوناس هورنر، مشاور مستقل.

“بیشتر از همه… دو قدرت می ترسیدند که ضعیف تر از دیگری باقی بمانند.”

منبع تنش

به گفته گروه های حقوق بشر جهانی از جمله دیده بان حقوق بشر و عفو بین الملل، RSF از گروه های مسلح عربی که متهم به انجام قتل عام در دارفور در اوایل دهه 2000 بودند، شکل گرفت.

این گروه در سال 2013 توسط عمر البشیر، رئیس‌جمهور سابق، ایجاد شد که این گروه را مستقیماً تحت فرماندهی خود قرار داد و آن را موظف کرد از حکومت خود در برابر ژنرال‌های ارشد ارتش و جامعه اطلاعاتی که از او می‌ترسیدند محافظت کند.

طرح کار نکرد در آوریل 2019، هم ارتش و هم نیروهای RSF پس از ماه ها اعتراضات دموکراسی خواهانه علیه البشیر مخالفت کردند. RSF مستقل از ارتش به فعالیت خود ادامه داد، زیرا این دو نیرو بر سر دارایی های دولتی، حامیان خارجی، مشروعیت و استخدام با یکدیگر رقابت می کردند.

حتی پس از سرنگونی دولت غیرنظامی سودان توسط این دو نیرو در اکتبر 2021، کارشناسان و فعالان هشدار دادند که منافع این دو نیرو در میان مدت و بلندمدت متفاوت خواهد بود.

حمید مرتضی، تحلیلگر سودانی و مدافع جنبش دموکراسی خواهانه خیابانی، روزی به الجزیره گفت: «ارتش و نیروهای RSF هر دو یک ازدواج راحت داشتند، اما آنها همچنان موضوع ادغام RSF در ارتش را نادیده گرفتند. قبل از شروع درگیری ها

وی گفت: «علیرغم احتیاط من در مورد روند سیاسی و توافق چارچوب، این به ما نشان داد که موضوع همین است [of security sector reform] باید از او پرسیده می شد و این همه تنش ها را آشکار می کرد.»

همچنین نشانه هایی وجود دارد مبنی بر اینکه وفاداران دوران بشیر در ارتش – مرتبط با جنبش اسلام گرایان سودان – می ترسیدند که یک راه حل سیاسی جدید به شدت به قدرت اقتصادی و سیاسی آنها آسیب برساند.

بسیاری از این وفاداران همتی را متهم می کنند که در سال 2019 علیه البشیر روی آورده است.

برای خنثی کردن آنها، RSF خود را به عنوان شریک همکاری سیاستمداران طرفدار دموکراسی در ازای حفظ ارتباط و قدرت خود تغییر مکان داده است.

در نتیجه، RSF، فرمانده ارشد ارتش، عبدالفتاح البرهان، را مجبور کرد تا به امید کسب مشروعیت و حمایت بیشتر، قرارداد جدیدی را امضا کند. اما بسیاری گمان می کنند که البرهان توسط مدیریت ارشد خود تحت فشار قرار گرفته است تا امضا نکند.

عدم فوریت؟

هنگامی که نیروهای RSF دو روز پیش در شهر شمالی مروه مستقر شدند، خشونت قریب‌الوقوع ظاهر شد، و باعث شد ارتش هشدار دهد که نیروهای RSF باید عقب‌نشینی کنند وگرنه ممکن است امنیت در سودان از بین برود.

منابع دیپلماتیک گفتند که گروه چهارجانبه – ایالات متحده، بریتانیا، امارات و عربستان سعودی – در تلاش برای میانجیگری در مناقشه بین نیروهای RSF و ارتش در روزهای اخیر فعال ترین بوده است.

به گفته منابع آگاه که به دلیل ماهیت حساس مذاکرات مجاز به صحبت رسمی نیستند، هیئت سیاسی سازمان ملل متحد در سودان موسوم به یونیتامز نیز تلاش های جداگانه ای انجام داده است.

«جامعه بین‌المللی باید وضعیت را خیلی بهتر می‌خواند و در روزهای اخیر جدی‌تر و فوری‌تر عمل می‌کرد. نادا وانی، محقق مستقل، در گفتگو با الجزیره از خارطوم، گفت: این نوشته برای مدت طولانی روی دیوار بوده است.

تلاش‌ها باید هماهنگ‌تر و بسیار جدی‌تر از همه برای هشدار دادن به دو رهبر در مورد عواقب بسیار جدی که در صورت انجام این گام بر آنها تأثیر می‌گذارد، انجام می‌شد.»

اکنون که درگیری آغاز شده است، بسیاری از غیرنظامیان بیم دارند که این دو نیرو در یک نبرد طولانی به بهای تمام شدن دیگران شرکت کنند. رهبر RSF، محمد حمدان “همتی” داگالو، اخیرا گفت الجزیره عربی که البرهان یا با عدالت روبرو خواهد شد یا مانند سگ خواهد مرد.

وانی تاکید کرد: “حمایت از غیرنظامیان باید در حال حاضر اولویت همه اعضای جامعه بین المللی باشد.” آنها باید از تمام اهرم ها و فشارهایی که بر سران این دو اردوگاه دارند استفاده کنند تا اطمینان حاصل کنند که جان غیرنظامیان سودانی را به خطر نمی اندازند.»



[ad_2]