تخلیه اتباع خارجی در پی درگیری گروه ها در خارطوم سودان | اخبار درگیری

[ad_1]

آمریکا و انگلیس از جمله کشورهایی هستند که روز یکشنبه دیپلمات ها و شهروندان خود را از پایتخت سودان تخلیه کردند.

نیروهای مسلح ایالات متحده و بریتانیا کارکنان سفارت خود را از سودان تخلیه کردند، زیرا کشورهای دیگر در حال عجله برای رساندن شهروندان خود به امنیت هستند زیرا جناح های نظامی رقیب در خارطوم، پایتخت این کشور می جنگند.

آغاز درگیری هشت روز پیش بین ارتش و گروه شبه‌نظامی نیروی پشتیبانی سریع (RSF) باعث یک بحران انسانی شده است که منجر به کشته شدن 420 نفر و گرفتار شدن میلیون‌ها سودانی بدون دسترسی به خدمات اولیه شده است.

با تلاش مردم برای فرار از هرج و مرج، کشورها شروع به فرود هواپیما و سازماندهی کاروان ها در خارطوم برای تخلیه شهروندان خود کردند.

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا روز یکشنبه در توییتر خود نوشت: «نیروهای مسلح بریتانیا تخلیه پیچیده و سریع دیپلمات‌های انگلیسی و خانواده‌هایشان از سودان را در بحبوحه تشدید خشونت‌ها و تهدیدها علیه کارکنان سفارت به پایان رسانده‌اند».

مقامات آمریکایی گفتند که نیروهای ویژه با استفاده از هواپیما از جمله هلیکوپترهای MH-47 شینوک روز شنبه از یک پایگاه آمریکایی در جیبوتی به پایتخت سودان رفتند و تنها یک ساعت را در زمین سپری کردند تا کمتر از 100 نفر را بیرون بیاورند.

ژنرال داگلاس سیمز، مدیر عملیات در ستاد مشترک ارتش گفت: «ما در هنگام ورود سلاح سبک شلیک نکردیم و توانستیم بدون هیچ مشکلی وارد و خارج شویم.

کریس مایر، دستیار وزیر دفاع گفت: ارتش آمریکا می‌تواند از پهپادها یا تصاویر ماهواره‌ای برای شناسایی تهدیدات آمریکایی‌هایی که در مسیرهای زمینی از سودان سفر می‌کنند استفاده کند یا تجهیزات دریایی خود را به بندر سودان برای کمک به آمریکایی‌هایی که به آنجا می‌رسند، مستقر کند.

طرفین درگیر یکدیگر را به حمله به کاروان فرانسوی متهم کردند و هر دو گفتند که یک فرانسوی زخمی شده است.

وزارت خارجه فرانسه که پیشتر اعلام کرده بود کارکنان و شهروندان دیپلماتیک خود را تخلیه می کند، اظهار نظری نکرد.

پاریس گفت که یک هواپیمای فرانسوی حامل حدود 100 نفر از جمله هیئت اتحادیه اروپا در خارطوم به همراه سایر ملیت ها به جیبوتی رفته است و هواپیمای دوم با تعداد مشابه به زودی پرواز می کند.

عراق گفت که یکی از اتباعش در درگیری ها کشته شده است و مصر نیز گفته است که یکی از دیپلمات هایش زخمی شده است.

پشت سر گذاشت

تلاش‌ها برای حذف ساکنان خارجی باعث ناامیدی برخی سودانی‌ها شد که احساس می‌کردند جناح‌های رقیب کمتر به امنیت مردم محلی توجه می‌کنند.

السادیگ الفتیح که روز یکشنبه توانست برای اولین بار از زمان جنگ جهانی دوم تا کنون خانه خود را ترک کند، گفت: «دیدن خارجی‌ها ناراحتم کرد، زیرا می‌بینم گروه‌هایی هستند که ارتش و نیروهای RSF به آنها کمک می‌کنند، در حالی که ما مدام ضربه می‌خوریم. جنگ آغاز شد و گفت که به مصر خواهد رفت.

آلمان اعلام کرد که یک هواپیمای نظامی را در خارطوم فرود آورده است، اما این عملیات مدتی طول می کشد، در حالی که ایتالیا اعلام کرد که برخی از اتباع خود را بعداً روز یکشنبه تخلیه خواهد کرد. غنا، هند و لیبی نیز گفتند که برای بازگرداندن مردم خود به خانه تلاش می کنند.

آندری چرنوول، سفیر روسیه در سودان به الجزیره گفت که تقریباً تمام شهروندان روسیه در خارطوم به ساختمان سفارت روسیه منتقل شده اند.

با این حال، او گفت که مشخص نیست که آیا امکان تخلیه هوایی در حال حاضر به دلیل درگیری در فرودگاه وجود دارد یا خیر.

سفیر روسیه افزود: ما در حال بررسی همه راه های ممکن برای تخلیه روس ها هستیم.

در همین حال، تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت، حملات مرگبار متعدد به مراکز بهداشتی را تشریح کرد.

وی در توییتی نوشت: «امدادگران، پرستاران خط مقدم و پزشکان اغلب به مجروحان دسترسی ندارند و مجروحان نمی توانند به امکانات دسترسی پیدا کنند.

سازمان جهانی بهداشت روز یکشنبه پستی از وزارت بهداشت سودان را بازنشر کرد که در آن گفته شده است که در این درگیری ها تاکنون حداقل 420 نفر کشته و 3700 نفر زخمی شده اند.

پاپ فرانسیس در نماز ظهر یکشنبه خود در رم خواستار پایان دادن به خشونت شد.

نبردها در خارطوم، همراه با شهرهای دوقلوی همجوار آن، عمران و بحری، و سایر بخش‌های کشور در 15 آوریل، چهار سال پس از برکناری عمر البشیر، رهبر دیرینه‌اش در یک خیزش مردمی، آغاز شد.

ارتش و RSF مشترکاً در سال 2021 کودتا کردند، اما اخیراً در جریان مذاکرات بر سر طرحی برای تشکیل یک دولت غیرنظامی و ادغام RSF در نیروهای مسلح از هم پاشیدند.

[ad_2]