ترور دانشمند ایرانی “نقض حقوق بشر”: قطر خاورمیانه

[ad_1]

معاون نخست وزیر قطر می گوید ترور محسن فهری زاده “فقط سوخت به آتش خواهد افزود”.

قطر کشتن روز جمعه محسن فهری زاده ، فیزیکدان هسته ای ایرانی را محکوم کرد و آن را “نقض آشکار حقوق بشر” خواند.

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر طی تماس تلفنی با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران تسلیت گفت.

رسانه های ایرانی روز جمعه گزارش دادند که فهری زاده در بیمارستان در اثر اصابت گلوله به ماشین خود در کمین شرق تهران درگذشت.

فهری زاده هنگام مرگ رئیس سازمان تحقیقات و نوآوری وزارت دفاع ایران بود.

مدتهاست که غرب به فهری زاده مشکوک است که تلاشهای تسلیحات هسته ای ایران را هدایت می کند ، اما ایران این دخالت را انکار می کند.

خبرگزاری قطر (QNA) گفت: الثانی تأكید كرد كه كشته شدن این دانشمند “فقط به سوخت بیشتر در آتش سوزی كمك خواهد كرد در زمانی كه منطقه و جامعه جهانی به دنبال راه هایی برای كاهش تنش ها و بازگشت به میز گفتگو و دیپلماسی هستند”. در روز شنبه.

در آن آمده است: الثانی “خواستار خویشتنداری” شد.

به گزارش QNA ، در جریان این تماس ، وزیران روابط همکاری دوجانبه و موارد مورد علاقه مشترک را بررسی کردند.

تلویزیون دولتی روز شنبه گزارش داد ، حسن روحانی ، رئیس جمهور ایران ، اسرائیل “مزدور” را به کشتن دانشمند برجسته خود متهم کرده است.

اسرائیل از اظهارنظر درباره ترور فهری زاده خودداری کرد.

این ترور زمانی صورت می گیرد که دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا ، که در مبارزات انتخاباتی خود برای “حداکثر فشار” بر ایران به شدت مورد حمایت اسرائیل است ، قرار است کمتر از دو ماه پس از از دست دادن جو بایدن ، رئیس جمهور دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ، از قدرت کناره گیری کند.

در ماه مه 2018 ، ترامپ به طور یک جانبه از توافق هسته ای 2015 ایران با قدرت های جهانی خارج شد و تحریم های اقتصادی سختی علیه ایران اعمال کرد که از آن زمان تاکنون فقط تشدید شده است.

در طول یک سال گذشته ، دولت ترامپ همچنین با تغییر مسیر ارگانها و اشخاص ایرانی که قبلاً با عناوین جدید مرتبط با تروریسم تحریم شده اند ، تلاش کرده است بازگشت دولت بایدن به توافق هسته ای را دشوار کند.



[ad_2]