ترور محسن فهری زاده: جهان چگونه واکنش نشان می دهد خاورمیانه

[ad_1]

ترکیه ترور محسن فهری زاده را “اقدامی تروریستی” توصیف می کند ، در حالی که اتحادیه اروپا آن را “جنایتکار” می خواند و بر “حداکثر خویشتنداری” اصرار می ورزد.

محسن فهری زاده ، فیزیکدان ارشد هسته ای ایران ، روز جمعه در کمین نزدیک تهران ، پایتخت ایران کشته شد.

فهری زاده توسط تروریست ها در اتومبیل خود در آبسرد ، حومه شرق تهران به ضرب گلوله کشته شد و بعداً طبق گفته وزارت امور خارجه ایران ، در اثر آنچه “مرگ شهید” توصیف شد ، بر اثر زخم ها تسلیم شد.

هیچ ادعایی مبنی بر مسئولیت ترور فهری زاده ، که مدتهاست توسط سازمان اطلاعات غربی و اسرائیلی مظنون به برنامه هسته ای نظامی برجسته این کشور بود ، تا زمان انحلال آن در اوایل سال 2000 ، مورد ادعا نیست.

اما عده ای برای سوination قصد به اسرائیل و ایالات متحده اشاره کرده اند که تهدید به تشدید تنش ها میان تهران و واشنگتن در روزهای پایانی ریاست جمهوری دونالد ترامپ است.

در اینجا نحوه واکنش جهان نسبت به ترور فهری زاده آمده است:

ایران

رهبر عالی ایران علی حسینی خامنه ای گفت که اولویت اول ایران پس از ترور “مجازات نهایی عاملان و کسانی که آن را دستور داده اند” بود ، در حالی که حسن روحانی رئیس جمهور اسرائیل را به داشتن پشت ترور متهم کرد.

روحانی در بیانیه ای گفت: “بار دیگر ، دستهای بد استكبار جهانی به خون رژیم مزدور غاصب صهیونیستی آلوده شده است.”

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشور نیز اسرائیل را به انجام این حمله متهم کرد.

اتحادیه اروپا

بیانیه سخنگوی اتحادیه اروپا قتل فهری زاده را “عملی جنایتکارانه” خواند که “مغایر با اصل احترام به حقوق بشر است که اتحادیه اروپا مخفف آن است”.

وی همچنین از همه طرف ها خواست “آرامش و خویشتن داری حداکثر” نشان دهند.

در این بیانیه آمده است: “در این اوقات نامشخص ، آرامش و حداکثر خویشتن داری برای همه طرفها برای جلوگیری از تشدید شرایطی که نمی تواند به نفع کسی باشد ، بیش از هر زمان دیگری مهم است.”

قطر

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی ، وزیر خارجه قطر ، طی یک تماس تلفنی با ظریف ، سو assass قصد را محکوم کرد.

به گزارش قنا ، شیخ محمد در یک تماس تلفنی گفت: “چنین اقداماتی فقط در زمانی سوخت به آتش خواهد زد که منطقه و جامعه جهانی به دنبال راه هایی برای کاهش تنش ها و بازگشت به جمع گفتگوها و دیپلماسی ها هستند”. خبرگزاری قطر.

وی همچنین ابراز همدردی قطر با دولت و ملت ایران و خواستار خویشتنداری شد.

سوریه

فیصل مکداد ، وزیر امور خارجه سوریه ، اسرائیل و “کسانی که از وی حمایت کردند” را به داشتن پشت ترور فهری زاده متهم کرده است ، که به گفته وی این تنها باعث افزایش تنش در منطقه خواهد شد.

به نقل از رسانه های دولتی مک دد به نماینده ایران در دمشق گفت که سوریه اطمینان دارد که ایران با آنچه “اقدام تروریستی” خواند مواجه خواهد شد.

بوقلمون

سخنگوی پارلمان ترکیه از عاملان این قتل به عنوان “تروریست” نام برد.

“ترور دانشمند ایرانی عملی تروریستی است. مصطفی سنتوپ در توییتر گفت: “این توسط یک سازمان غیرقانونی یا” قانونی “انجام شده باشد یا دولت اهمیتی ندارد.”

آلمان

آلمان خواستار آرامش شد و گفت همه کشورها باید از برداشتن گام هایی که منجر به تشدید می شود ، خودداری کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان گفت: “ما از همه طرفها می خواهیم از هرگونه اقدامی كه منجر به تشدید اوضاع شود ، پرهیز كنند ،” كه در این زمان كاملاً به آنها نیازی نداریم.

ونزوئلا

خورخه آرئازا ، وزیر خارجه این حمله را در توئیتر محکوم کرد و کشته شدن این دانشمند را “حمله تروریستی” خواند.



[ad_2]