تعهدات کنفرانس سازمان ملل به هدف 7 میلیارد دلاری شاخ آفریقا کمتر است | اخبار

[ad_1]

کنفرانسی با حمایت سازمان ملل متحد روز چهارشنبه ۲.۴ میلیارد دلار جمع آوری کرد تا از قحطی در شاخ آفریقا که بدترین خشکسالی چند دهه اخیر خود را در بحبوحه افزایش دمای جهانی رنج می برد، جلوگیری کند.

آژانس بشردوستانه جهان OCHA در بیانیه ای اعلام کرد که این پول به حدود 32 میلیون نفر در اتیوپی، کنیا و سومالی کمک های نجات می دهد.

OCHA گفت: «قحطی تا حدی به لطف تلاش‌های عظیم جوامع محلی، سازمان‌های بشردوستانه و مقامات، و همچنین حمایت اهداکنندگان، جلوگیری شد.

اما این مبلغ به طور قابل توجهی کمتر از 7 میلیارد دلاری است که سازمان ملل می گوید برای کمک به مردم آسیب دیده از خشکسالی و درگیری در منطقه مورد نیاز است.

OCHA افزود: «وضعیت اضطراری به پایان نرسیده است و منابع بیشتری برای جلوگیری از بازگشت به بدترین سناریو مورد نیاز است.»

از اواخر سال 2020، کشورهای شاخ آفریقا – جیبوتی، اتیوپی، اریتره، کنیا، سومالی، سودان جنوبی و سودان – از بدترین خشکسالی منطقه در 40 سال گذشته رنج می برند.

پنج فصل بارانی ناموفق میلیون‌ها نفر را نیازمند، محصولات کشاورزی و میلیون‌ها دام را از بین برده است.

بر اساس گزارش OCHA، بیش از 23.5 میلیون نفر در اتیوپی، کنیا و سومالی از سطح بالایی از ناامنی غذایی حاد رنج می برند.

بر اساس آمار سازمان ملل و نروژ، تنها در سومالی، جایی که گروه‌های مسلح در خط مقدم درگیری قرار دارند، 3.8 میلیون نفر به دلیل درگیری، خشکسالی یا سیل از خانه‌های خود رانده شده‌اند و دوبرابر این تعداد برای یافتن غذا در تلاش هستند. شورای پناهندگان

این دو سازمان افزودند که بیش از نیم میلیون کودک به شدت دچار سوءتغذیه هستند.

مقامات و دانشمندان سازمان ملل می گویند که مرگ و میر ناشی از گرسنگی در آفریقا به دلیل خشکسالی های تشدید شده توسط تغییرات آب و هوایی و درگیری ها در حال افزایش است.

بر اساس گزارشی که در ماه آوریل توسط گروه World Weather Attribution، یک تیم بین المللی از دانشمندان آب و هوا منتشر شد، خشکسالی ویرانگر در شاخ آفریقا بدون تأثیر انتشار گازهای گلخانه ای نمی توانست رخ دهد.

اما سازمان‌های بشردوستانه مانند شورای پناهندگان نروژی نیز گفته‌اند که تمرکز بر بحران اوکراین، بودجه موجود برای کار در شاخ آفریقا را به شدت کاهش داده است.

این گروه گفت: «جنگ در اوکراین شکاف بزرگی را بین آنچه ممکن است زمانی که جامعه بین‌المللی در پشت بحران متحد می‌شود و واقعیت روزانه میلیون‌ها نفری که در سکوت در این بحران‌ها در قاره آفریقا رنج می‌برند، نشان می‌دهد که جهان نادیده گرفته شده است». یان اگلند، رئیس بخش کمک، ژوئن گذشته گفت.

در اوایل این هفته، گروهی از سازمان‌های غیردولتی از جمله امداد اسلامی در سراسر جهان و Save the Children از اهداکنندگان خواستند تا به طور کامل پاسخ بشردوستانه مورد نیاز برای “یکی از بزرگترین بی‌عدالتی‌های اقلیمی زمان ما” را تامین کنند.

این سازمان ها با استناد به ارقام سازمان ملل می گویند که علیرغم کمک های مالی که در سال گذشته به منطقه بسیج شده بود، حدود 43000 نفر تنها در سال 2022 در سومالی بر اثر خشکسالی جان باختند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در افتتاحیه کنفرانس اهداکنندگان، به میزبانی مشترک ایتالیا، قطر، بریتانیا و شاخ آفریقا، خواستار “تزریق مالی فوری و بزرگ” برای جلوگیری از مرگ مردم شد.

وی با یادآوری اینکه سال گذشته کشورهای کمک کننده به 20 میلیون نفر در منطقه کمک کردند و به جلوگیری از قحطی کمک کردند، افزود: «ما باید از هم اکنون برای جلوگیری از تبدیل بحران به یک فاجعه اقدام کنیم».

گوترش گفت که مردم در این منطقه، که او آن را “مرکز یکی از بدترین فجایع آب و هوایی جهان” توصیف کرد، “بهای بی پروا برای بحران آب و هوایی می پردازند که هیچ کاری برای ایجاد آن انجام نداده اند.”

OCHA گفت وجوهی که روز چهارشنبه وعده داده شد به آژانس‌های امدادی اجازه می‌دهد خطوط لوله کمک‌های غذایی، آب، بهداشت، تغذیه و خدمات حفاظتی را حفظ کنند.

جویس مسویا، معاون هماهنگ کننده اضطراری سازمان ملل، از این تعهد استقبال کرد، اما افزود: “ما باید به افزایش سرمایه گذاری ادامه دهیم، به ویژه برای تقویت انعطاف پذیری افرادی که در حال حاضر بار عمده تغییرات آب و هوایی را تحمل می کنند.”

[ad_2]