تنش های قومی ، درگیری ها مهمترین نگرانی نمایندگان مجلس در میانمار است میانمار

[ad_1]

یانگون ، میانمار – در تاریخ 8 نوامبر ، اتحادیه ملی برای دموکراسی پیروزی قدرتمند دیگری را در انتخابات ملی میانمار بدست آورد و 920 کرسی از 1117 کرسی پارلمان محلی و ملی را ادعا کرد و در سال 2015 روند موفقیت آمیز خود را بهبود بخشید.

این انتخابات با نقایص قابل توجهی روبرو شد – عمدتاً حذف اکثریت مسلمان از روهینگیا و لغو گسترده آرا در راخین – اما فاقد بی نظمی های جدی بود و به طور گسترده ای نشان دهنده ادامه محبوبیت NLD بود.

حزب همبستگی و توسعه طرفدار جنگ (USDP) حتی در سنگرهای بودایی سابق خود موفق به پیروزی نشد و تحلیلگر سیاسی مستقر در یانگون ، ریچارد هورسی گفت که “در حال حاضر به عنوان یک نیروی سیاسی ملی عملاً مرده است”.

اگرچه میزان مشارکت مردم به میزان خیره کننده ای 71 درصد تخمین زده می شود ، اما همه مشتاق روند سیاسی نیستند.

تینزار شونلی یی ، فعال مستقر در یانگون ، رأی نداد.

“هرگز فکر نمی کردم در این لحظه باشم. وی در بیانیه ای در روز انتخابات گفت: “من همیشه تحت فشار انتخابات و سیاست قرار گرفته ام.” عامل اصلی در تصمیم وی برای تحریم ، کنار گذاشتن اقلیت های قومی بود. وی گفت: “من احساس گناه می کنم ، گویی که رای من داده شده است زیرا من اکثریت هستم.” “من با کسانی که حقشان سلب شده است همبستگی دارم.”

تعدادی از صندلی های پارلمان میانمار به نیروهای مسلح اختصاص یافته است ، و پیشبرد اصلاحات برای کاهش نقش ارتش در سیاست را برای دولت دشوار می کند. [File: Lynn Bo Bo/EPA)

All eyes are now trained on ethnic relations and democratic development, both policy areas where the government of Aung San Suu Kyi failed to make headway in its first term.

“The scale of the NLD’s victory gives it the space and political capital to adjust some of its policies and tackle more unpopular or controversial issues. Whether it will do so, or double down on the successful formula it has followed so far, remains to be seen,” Horsey said.

The new parliament is expected to sit in February.

Al Jazeera spoke to three incoming first-time members of parliament from different parties, ethnic backgrounds, and parts of the country about their plans for the upcoming term.

Win Mya Mya, 77, National League for Democracy

Win Mya Mya won her seat this year after being passed over as a candidate in the previous election [Supplied]

پیروز شدن میا میا ، نامزد 77 ساله مسلمان از حزب NLD ، پس از تحویل جنجالی توسط حزب در سال 2015 ، کرسی پارلمان ملی در منطقه ماندالای را بدست آورد ، تصمیمی که بسیاری آن را تبعیض مذهبی می دانند.

وین میا میا درباره فعالیت سیاسی خود گفت: “همه چیز با خیزش 1988 آغاز شد.” وی امسال به تظاهرات گسترده علیه دیکتاتوری نظامی به رهبری آنگ سان سوچی پیوست و یکی از اعضای بنیانگذار NLD بود. وی گفت: “ما در آن زمان با مشکلات زیادی روبرو بودیم.”

چند دهه بعدی درهای چرخشی برای دستگیری بود ، وین میا میا اغلب از پول خودش برای حمایت از زندانیان سیاسی NLD استفاده می کرد.

وی گفت که او اغلب برای مدت کوتاهی بازداشت ، بازجویی و تهدید می شود. “در سال 1999 ، برادر و خواهرم دستگیر و به سالها حبس محکوم شدند. من دوباره در سال 2000 بازداشت شدم و در سال 2001 آزاد شدم. ” اما پس از اعتراض به زعفران در سال 2008 ، وی با حکم شدیدتری روبرو شد.

وی گفت: “من به 12 سال زندان محکوم شدم” اما در نهایت فقط چهار سال در زندان بود.

“زندگی تنها در زندان مشکلات روانی برای من ایجاد کرد. من کسی را نمی دیدم و جایی برای رفتن نداشتم. با کمک پزشک زندان اجازه یافتم روزانه حدود نیم ساعت به بیرون بروم. “وین میا میا بیشتر دوران محکومیت خود را در پوتائو ، واقع در انتهای شمال میانمار ، در دامنه های هیمالیا می گذراند. وی تا سال 2012 ، پس از بخشش ریاست جمهوری ، پشت میله های زندان ماند.

بیداری سیاسی Win Mya Mya در سال 1988 اتفاق افتاد ، زمانی که علیه حکومت نظامی قیام گسترده ای صورت گرفت. وی عضو موسس NLD است [File: Tommaso Villani/AFP]

او بدون ترس بلافاصله به سیاست بازگشت. وی که هنوز این پست را در اختیار دارد گفت: “در سال 2013 ، من توسط مردم کنگره حزب ملی به عنوان نایب رئیس منطقه ماندالای انتخاب شدم.”

وقتی از او س askedال شد که بعد از یک عمر تلاش در نهایت نماینده مجلس بودن چه حسی دارد ، او متواضع است. وی گفت: “من این کار را به عنوان یک شغل می بینم.” “من بسیار خوشحالم که می توانم برای مردم در مجلس کار کنم.”

NLD به عنوان یک سازمان کاملاً متمرکز شناخته می شود و وین میا میا از نام بردن موضوع خاصی در مجلس خودداری کرد و گفت که نمی داند چه وظایفی برای آن تعیین می شود.

او به جای ستایش از عملکرد حزب ، از پرسش در مورد تصمیم NLD برای حذف وی از انتخابات 2015 طفره رفت. “دولت NLD طی پنج سال کارهای زیادی انجام داده است. جاده ها و پل ها در هر شهر. اصلاحات در سیستم آموزشی ، توزیع برق “. اگرچه وی نماینده مجلس نبود ، اما همچنان از اعضای ارشد حزب بود و گفت كه می تواند در این زمینه در زمینه اصلاحات بهداشت و درمان كار كند.

Win Mya Mya تصدیق کرد که در میانمار تبعیض مذهبی علیه مسلمانان وجود دارد ، اما تبعیض نژادی توسط NLD را انکار کرد. وی اظهار داشت: “آنها صرف نظر از نژاد دوستانه هستند.” وی از اظهار نظر در مورد بحران روهینگیا که در دادگاه عالی سازمان ملل تحت تحقیقات برای نسل کشی تحت بررسی است ، خودداری کرد.

آنگ تار نوئو ، 45 ساله ، حزب ملی آراکان

آنگ تار نوح پس از سالها کار در جامعه مدنی با حزب ملی آراکان وارد سیاست شد [Supplied]

در ایالت راخین ، که شدیدترین درگیری میانمار در آن جریان دارد ، حزب ملی محلی آراکان ، علی رغم لغو گسترده انتخابات ، که بیشتر مناطقی را که در سال 2015 به دست آورد ، تحت تأثیر قرار داد ، بیشترین کرسی ها را در مجلس قانونگذاری ملی و ایالتی کسب کرد. به این معنی بود که ANP نتوانست اکثریت مطلق را در پارلمان ایالت بدست آورد ، اما در مناطقی که آخرین بار NLD تصرف کرده بود ، پیروز شد.

هورسی گفت که نتایج نشان داد که پولیس ملی “قدرت خود را بر سنگرهای سابق NLD در ایالت راخین جنوبی تثبیت کرده است.”

آنگ تار نوئو 45 ساله است که پس از دهه ها حضور در جامعه مدنی اخیراً به عنوان نماینده پارلمان راخین برای پولیس ملی انتخاب شد. وی گفت: “من تصمیم گرفتم بیشتر درگیر سیاست شوم زیرا می خواهم مردم راخین را نجات دهم.” وی فقط سال گذشته به عضویت کمیته اجرایی مرکزی پولیس ملی انتخاب شد.

وی گفت: “با حضور در راخین ، هیچ سازمانی وجود ندارد که منافع مردم راخین را نمایندگی کند.” اونگ تار نو در سیتوه ، پایتخت راخین و یکی از معدود حوزه های انتخابیه در شمال ایالت که در واقع انتخابات امسال برگزار شد ، انتخاب شد. وی می گوید امتناع گسترده در بقیه مناطق راخین مسئولیت وی را افزایش می دهد.

انتخابات در بسیاری از مناطق راخین به دلیل تعمیق درگیری بین ارتش و ارتش آراکان ، یک گروه مسلح قومی از راخین ، لغو شد. [File: Nyunt Win/EPA]

“من باید تعهدات مربوط به مناطق بدون انتخابات را انجام داده و آنها را انجام دهم. من تنها نماینده مجلس در شمال راخین هستم که در آن مشکلات خاص خود را داریم. درگیری ، جنایات جنگی ، [internally displaced people]. وی گفت: “من مجبورم زمان بیشتری نسبت به نماینده عادی در سایر مناطق کشور بگذرانم زیرا من نماینده بسیاری از مردم هستم.”

اگرچه او امیدوار است که دولت محلی به این مأموریت بیشتری دست یابد ، اما وی گفت که این امر به NLD بستگی دارد ، که طی پنج سال گذشته “از همکاری یا تقسیم قدرت خودداری کرده است” ، اگرچه پولیس ملی در سال 2015 اکثریت راخین را به دست آورد. حزب امسال با اکثریت آرا پیروز نمی شود NLD باید تصمیم بگیرد که آیا با ائتلاف با پولیس ملی یا بلوک نظامی ائتلاف تشکیل دهد. اونگ تار نوئه گفت که اگر NLD تصمیم به همکاری با ANP بگیرد ، می توان خطر درگیری شدیدتر را کاهش داد.

هورسی گفت اولین آزمون واقعی انتخاب رئیس پارلمان ایالت در اوایل سال آینده است. “اگر بلوک NLD برای فشار دادن نامزد خود به بلوک نظامی بپیوندد ، رهبران سیاسی راخین را عصبانی خواهد کرد. وی گفت: “اگر NLD با احزاب راخین در مورد نامزد اجماع همکاری کند ، این می تواند نشانه مهمی از تمایل NLD برای رایزنی بیشتر با احزاب قومی در مورد تصمیمات مهم باشد و می تواند به تنش زدایی سیاسی کمک کند.”

نای لای تاما ، 57 ساله ، مهمانی Mon Unity

مای لایا تاما پیش از بازگشت به زندگی به عنوان یک کشاورز ، عضو شاخه سیاسی گروه مسلح اصلی مونت در میانمار بود. [Supplied]

در مونت ایالت ، دو راهب قومی با هم متحد شده اند و حزب وحدت رهبانی را تشکیل داده اند تا از تقسیم آرا به دنبال عملکرد ضعیف در انتخابات 2015 جلوگیری کنند. MUP در طول سال 2015 بهبود یافت ، با کسب پنج کرسی در پارلمان ملی و شش نفر در پارلمان ایالت ، اما هنوز پس از NLD که اکثریت مطلق را در این ایالت کسب کرد ، در جایگاه دوم قرار داشت.

نای لای تاما ، نماینده 57 ساله پارلمان در پارلمان مونتانا ، از طریق درگیری وارد سیاست شد. وی از 1987 تا 1998 در ایالت نیومون ، شاخه سیاسی اصلی ترین گروه مسلح مون خدمت کرد و چند سال پس از توافق آتش بس 1995 بازنشسته شد. “سپس استراحت کردم و به کار کشاورزی خود پرداختم. او گفت.

وی در سال 2012 مجدداً وارد سیاست شد ، پیش از آنكه دبیر كل حزب ملی مون در سال 2015 شود ، یكی از دو حزبی كه با هم ادغام شدند و به MUP تبدیل شدند.

وی گفت: “من تمام عمرم در سیاست غوطه ور شده ام.” وی افزود: “در دوره 5 ساله دولت NLD ، من از نگرش NLD نسبت به احزاب قومی خوشحال نیستم.”

نای لایای تاما گفت که اولویت شخصی وی ایجاد کمیته توسعه جامعه مبتنی بر جامعه در مونت است. پارلمان محلی این قانون را تهیه کرده اما همچنان راکد مانده است. وی گفت: “وقتی وارد مجلس می شوم ، اصرار خواهم داشت كه قانون توسعه جامعه را در اسرع وقت به پایان برسانم.”

وی گفت که بسیاری از اهداف MUP “به میزان مثبت NLD در روابط با احزاب قومی بستگی دارد.” وی گفت: “ما باید صبر کنیم و ببینیم.”

هورسی گفت برخی از احزاب قومی “مزیت ناعادلانه NLD” و “محدودیت های انتخاباتی ناشی از COVID-19” را به دلیل نتایج ضعیف خود مقصر می دانند. وی همچنین انتظار دارد که باخت در انتخابات “روح جسمی زیادی را به دنبال داشته باشد”. وی گفت: “اگر آنها به این نتیجه برسند كه سیستم انتخاباتی علیه آنها دستور داده شده است ، می تواند اختلافات سیاسی – و در بعضی جاها درگیری مسلحانه را عمیق تر كند.”

به نظر می رسد که نای لای تاما برای ادامه مبارزات انتخاباتی فعلا آماده است ، اما باید در این مدت از طرف NLD مصالحه کند. او گفت “دلایل مختلف” وجود دارد که مهمانی بدتر از حد انتظار انجام می شود ، اما او هنوز از نتیجه “خوشحال” است. وی گفت: “ما در حوزه های انتخابیه شکست خوردیم ، رای گیری بسیار نزدیک بود.”

تداوم مشارکت MUP در روند سیاسی نیز به مشارکت NLD در روند صلح بستگی خواهد داشت. وی گفت: “اگر بعد از نتایج انتخابات اخیر بتوانیم به یک دولت فراگیر تبدیل شویم ، برای صلح بسیار مفید خواهد بود.”



[ad_2]