تنش ها پس از مسدود شدن مسیر زمینی آذربایجان از ارمنستان افزایش یافت | اخبار درگیری

[ad_1]

آذربایجان می گوید یک ایست بازرسی در تنها مسیر زمینی به منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی ایجاد کرده است.

آذربایجان گفت که یک ایست بازرسی در تنها مسیر زمینی به منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی ایجاد کرده است، اقدامی که با ادعای گلوله باران در امتداد مرز توسط نیروهای آذری و ارمنی دنبال شد.

قره باغ کوهستانی در سطح بین المللی به عنوان بخشی از آذربایجان شناخته می شود، اما 120000 ساکن آن اکثراً ارمنی هستند و این منطقه طی جنگ در اوایل دهه 1990 از باکو جدا شد.

آذربایجان روز یکشنبه اعلام کرد که یک ایست بازرسی در جاده منتهی به قره باغ ایجاد کرده است و گفت که این اقدام به دلیل آنچه معتقد است ارمنستان از این جاده برای حمل سلاح استفاده می کند، ضروری است.

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرد: «اقدامات لازم را برای برقراری کنترل در نقطه شروع جاده انجام داد».

“تامین امنیت مرزها و همچنین تامین امنیت تردد جاده ای از اختیارات دولت آذربایجان و پیش نیاز ضروری برای امنیت ملی، حاکمیت دولت و حاکمیت قانون است.”

ارمنستان گفت که ایست بازرسی پل هاکاری در کریدور لاچین نقض فاحش توافق آتش بس 2020 است که به جنگ 2020 پایان داد.

وی از روسیه خواست این توافقنامه را اجرا کند که در آن آمده است که کریدور لاچین، تنها جاده ای که از طریق آذربایجان ارمنستان را به قره باغ کوهستانی متصل می کند، باید تحت کنترل نیروهای حافظ صلح روسی باشد.

وزارت امور خارجه ارمنستان درباره توافقی که با میانجیگری ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه صورت گرفت، گفت: ما از فدراسیون روسیه می خواهیم که در نهایت بیانیه سه جانبه را اجرا کند.

نقشه ارمنستان، آذربایجان، قره باغ کوهستانی

دولت ایالات متحده گفته است که «عمیقاً نگران» است که آذربایجان در حال ایجاد یک ایست بازرسی در تنها مسیر زمینی به منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی است و گفته است که این اقدام تلاش‌های صلح در منطقه را تضعیف می‌کند.

وزارت خارجه آمریکا همچنین گفت که باید رفت و آمد آزاد و باز مردم و تجارت در امتداد کریدور لاچین وجود داشته باشد و از دو طرف خواست تا مذاکرات صلح را از سر بگیرند.

تصاویری از این پل که توسط مقامات آذربایجانی در شبکه های اجتماعی منتشر شده است نشان می دهد که یک طرف آن توسط خودروها و سربازان مسدود شده است.

وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد که یک سرباز به نام آرتیوم پوغوسیان در حوالی ساعت 750 به وقت گرینویچ در جریان تیراندازی نیروهای آذری به مواضع ارامنه در سوتک، روستای ارمنی نشین در شرق دریاچه سوان، کشته شد. آذربایجان کشته شدن این سرباز را رد کرده است.

آذربایجان سپس گفت که سربازان ارمنی حوالی ساعت 11:10 به وقت گرینویچ به سمت واحدهای آذری در منطقه لاچین شلیک کردند، ادعایی که ارمنستان آن را رد کرد.

در سال 2020، آذربایجان پس از جنگ دوم که با میانجیگری روسیه به آتش‌بس با حمایت نیروهای حافظ صلح روسیه پایان یافت، قلمروهای داخل و اطراف آن محصور را پس گرفت.

غیرنظامیان آذربایجانی که خود را فعال محیط زیست معرفی می کنند، از 12 دسامبر با نیروهای حافظ صلح روسی در کریدور لاچین درگیر شده اند.

ارمنستان مدعی است که معترضان آژیتاتورهای تحت حمایت دولت هستند که عملاً قره باغ را مسدود می کنند. آذربایجان بستن این جاده را رد می کند و می گوید که برخی کاروان ها و کمک ها از دست رفته است.

در ماه های اخیر، ارمنستان بارها از مسکو خواسته است تا برای حمایت از صلح و اطمینان از دسترسی بدون مانع بین ارمنستان و قره باغ کوهستانی از طریق کریدور لاچین، اقدامات بیشتری انجام دهد.

[ad_2]