توضیح: آیا دونالد ترامپ قادر به عفو خواهد بود؟ | آمریکا و کانادا

[ad_1]

دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا ، مایکل فلین ، مشاور سابق امنیت ملی خود را در تاریخ 25 نوامبر عفو کرد. بخشش های بیشتری احتمالاً در هفته های آخر دولت ترامپ وجود دارد.

ترامپ پیش از این ، به ویژه اوایل سال جاری ، وقتی جایگزین حکم کیفری راجر استون شد که پس از محکومیت به دروغ گفتن به نمایندگان مجلس به زندان محکوم شد ، طرفداران خود را عفو کرد.

در سال 2018 ، ترامپ حتی گفت که “حق مطلق” بخشش دارد ، ادعایی که بسیاری از محققان حقوق اساسی بر آن اختلاف دارند.

در اینجا مروری داریم بر حق عفو ترامپ ، که گسترده است اما مطلق نیست.

آیا محدودیتی در حق عفو ترامپ وجود دارد؟

قدرت بخشودگی ناشی از قانون اساسی ایالات متحده یکی از قدرتهای بسیار در دسترس رئیس جمهور است. بنیانگذاران ملت در قدرت عفو راهی برای رحمت و خدمت به مصالح عمومی دیدند.

در حالی که بخشش معمولاً به افرادی که مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند داده می شود ، بخشش ها می تواند رفتاری را پوشش دهد که هنوز به مراحل قانونی منجر نشده است.

بخشش توسط سایر شاخه های دولت قابل بررسی نیست و رئیس جمهور نباید دلیلی برای صدور آن بیان کند.

مایکل فلین ، NSA سابق ، از رئیس جمهور دونالد ترامپ به دلیل دروغ FBI درباره ارتباطات خود با روسیه در جریان انتقال ترامپ در سال 2016 ، عفو کرد. [File: Jonathan Ernst/Reuters]

بخشش محکومیت کیفری را برطرف می کند. شکل دیگری از بخشش اجرایی ، معروف به تخفیف ، حکم را دست نخورده باقی می گذارد اما حکم را از بین می برد.

اما قدرت عفو مطلق نیست.

نکته مهم ، عفو فقط در مورد جرایم فدرال اعمال می شود. این بدان معناست که بخشش ها ، به عنوان مثال ، نمی توانند از دستیاران ترامپ در برابر تحقیقات جنایی انجام شده توسط سیروس ونس ، دادستان منطقه منهتن ، وکیل این ایالت محافظت کنند.

تحقیقات ونس ، که بیش از دو سال پیش آغاز شده است ، ناشی از پرداخت های خاموش است که مایکل کوهن ، وکیل و فیکسسور سابق ریاست جمهوری قبل از انتخابات 2016 به دو زن – یک ستاره فیلم بزرگسال و یک مدل سابق پلی بوی – پرداخت که گفت که آنها با ترامپ رابطه جنسی داشتند.

ترامپ این دیدارها را تکذیب کرد و گفت که تحقیقات با انگیزه های سیاسی انجام شده است.

وکیل دادگستری در پرونده های دادگاه پیشنهاد کرده است که تحقیقات اکنون گسترده تر است و می تواند بر کلاهبرداری احتمالی بانکی ، مالیاتی و بیمه ای و همچنین جعل سوابق تجاری متمرکز باشد. مشخص نیست تحقیقات در چه مرحله ای است. هیچ کس متهم به اقدامات مجرمانه نشده است.

آیا ترامپ می تواند از اعضای خانواده اش عذرخواهی کند؟

آره. عفو ترامپ برای نزدیکترین حلقه خود از جمله اعضای خانواده قانونی است.

در سال 2001 ، رئیس جمهور سابق بیل کلینتون ، برادر خود راجر را که به دلیل داشتن کوکائین در آرکانزاس محکوم شد ، عفو کرد.

کلینتون حدود 450 نفر ، از جمله مارک ریچ ، اهدا کننده دموکرات را که به اتهام فرار مالیاتی از کشور فرار کرد ، عفو کرد.

آیا ترامپ می تواند ببخشد؟

پاسخ مشخصی برای این سوال وجود ندارد. هیچ رئیس جمهوری تاکنون تلاش نکرده است ، بنابراین دادگاهها قضائی نکرده اند.

برایان کولت ، استاد حقوق اساسی در دانشگاه ایالتی میشیگان گفت: “وقتی مردم از من س askال می کنند که آیا رئیس جمهور می تواند ببخشد ، همیشه پاسخ این است که” خوب ، او می تواند تلاش کند “.

“قانون اساسی پاسخ روشنی به این س provideال ارائه نداده است.”

بسیاری از کارشناسان حقوقی گفته اند که بخشش از خود مغایر قانون اساسی است زیرا این اصل اساسی را نقض می کند که هیچ کس نباید در پرونده خود قاضی باشد.

کالت گفت که فکر می کند این بحث قوی تری است. ترامپ ممکن است به عنوان احتیاطی بخواهد بخاطر سرپوش گذاشتن بر احتمال آزار و اذیت پس از ترک مقام خود ، بخشوده شود.

کالت گفت ، در این صورت ، قانونی بودن بخشش هرگز در دادگاه تأیید نمی شود. وی گفت: برای صدور حکم در مورد صحت بخشش ، دادستان فدرال باید ترامپ را به جرم متهم کند و سپس ترامپ باید بخاطر دفاع ، بخشش را مطرح کند.

آیا معاون رئیس جمهور می تواند ترامپ را تحویل بگیرد و بخشود؟

در یک یادداشت 1974 ، یک وکیل وزارت دادگستری گفت رئیس جمهور ریچارد نیکسون قابل بخشش نیست ، اما گزینه دیگر قانون اساسی است: او می تواند به طور موقت از قدرت کناره گیری کند ، از معاون رئیس جمهور خود بخشوده شود و سپس قدرت را بدست آورد.

برای این کار ، نیکسون باید به بیست و پنجمین اصلاحیه قانون اساسی ایالات متحده متوسل شود ، که به رئیس جمهور بی کفایت اجازه می دهد موقتاً از قدرت کناره گیری کند.

ریچارد ام. نیکسون ، رئیس جمهور ایالات متحده ، پس از استعفا ، هنگام سوار شدن بر بالگرد Marine One خود برای آخرین بار در چمن جنوبی کاخ سفید در 9 اوت 1974 ، علامت V-for-win را زد. [File: Reuters]

سرانجام ، نیکسون در برابر رسوایی واترگیت و تقریباً مشخص استیضاح و برکناری از سمت خود استعفا داد. جانشین او ، جرالد فورد ، بعداً نیکسون را به خاطر هر گونه جنایات فدرالی که مرتکب شده یا ممکن است در حین کار مرتکب شده باشد ، عفو کرد.

کوری برتشنایدر ، استاد علوم سیاسی در دانشگاه براون ، گفت که معلوم نیست مایک پنس معاون رئیس جمهور در صورت موافقت با بخشش ترامپ چه چیزی را بدست خواهد آورد.

برتشنایدر گفت: “من فکر نمی کنم پنس بخواهد چنین چیزی برای تعیین میراث او تعیین شود.”



[ad_2]