جمهوری دموکراتیک کنگو به سمت انتخابات ساختگی جدید می رود | نظرات

[ad_1]

14 آوریل تاریخ مهمی در جمهوری دموکراتیک کنگو (DRC) بود. من و همکارانم از طیف های مختلف جامعه مدنی و اپوزیسیون سیاسی در شهر لوبوباشی ملاقات کردیم تا در مورد وضعیت رو به وخامت کشورمان و راه حل های بالقوه بحث کنیم.

ما عمیقاً نگران تعدادی از مسائل هستیم که اگر به آنها رسیدگی نشود، صداقت انتخابات آتی را که برای دسامبر برنامه ریزی شده است، به طور جدی به خطر می اندازد. مشکلات آشکار است و نگرانی ها در حال افزایش است.

رئیس جمهور فلیکس شیسکدی از زمان به قدرت رسیدن پس از انتخاباتی که به طور گسترده توسط ناظران داخلی و بین المللی تقلبی تلقی می شد، قانون اساسی ما را در تلاشی خودخواهانه برای سلب مجدد قدرت از دست مردم کنگو، وقاحتاً نقض کرده است.

او قضات را بر خلاف قانون اساسی منصوب کرد. اعضای حزبی منتخب کمیسیون انتخاباتی ظاهراً مستقل (CENI)؛ قوانین ناعادلانه انتخاباتی را که فقط به نفع او است، تحمیل کرده یا به نحو دیگری نتوانسته اصلاح کند. و در استان‌های کیوو و ایتوری شمالی، مناطقی که به عنوان پایگاه‌های مخالفان شناخته می‌شوند، «وضعیت محاصره» – معادل حکومت نظامی – اعلام کرد.

در همین حال، CENI در انجام تعهدات ثبت نام رای دهندگان خود کوتاهی می کند. در ژانویه، کمیسیون گفت که این کار را کرده است توانست ثبت نام کند تنها 7 میلیون رای دهنده کنگو از 10 استان. سپس، برای چندین ماه، مقامات CENI از انتشار داده های جدید بر اساس درخواست های مکرر ائتلاف ما خودداری کردند. در چند هفته گذشته، CENI اعلام کرده است که نزدیک به 47 میلیون کنگو از حدود 49 میلیون واجد شرایط رای دادن را شامل شده است. افراد زیادی در جمهوری دموکراتیک کنگو معتقدند که این ارقام معتبر هستند، به ویژه به این دلیل که آنها بر اساس حوزه انتخابیه تقسیم نمی شوند.

سیستم حقوقی همچنان برای سرکوب مخالفان استفاده می شود. رهبران اپوزیسیون و همچنین روزنامه نگاران منتقد، هنرمندان و فعالان حقوق بشر، با اتهامات جنایی یا سایر اقدامات قانونی بیهوده و خودسرانه مواجه شدند. این یک جو ترس ایجاد می کند، همانطور که توسط بسیاری از گروه های بین المللی حقوق بشر – از جمله کمیته حفاظت از روزنامه نگاران و دیده بان حقوق بشر – مستند شده است و هدف آن جلوگیری از فعالیت و مشارکت مخالفان، و همچنین دسترسی شهروندان به اطلاعات در مرحله قبل است. انتخابات

همانطور که اوضاع امروز پیش می رود، وضعیت در جمهوری دموکراتیک کنگو برای برگزاری انتخابات آزاد، عادلانه و معتبر مناسب نیست. تحت رژیم تشیسکدی، حقوق سیاسی و آزادی های مدنی در کشور ما به شدت کاهش یافته است، همانطور که با کاهش رتبه شاخص حکومت آفریقایی ابراهیم، ​​گزارش آزادی جهانی Freedom House و شاخص درک ضد فساد سازمان شفافیت بین الملل نشان می دهد. حتی کلیسای کاتولیک نیز مانند گذشته ابراز نگرانی عمومی کرده است.

با این حال، انتخابات دسامبر بهترین فرصت ما برای مقابله مسالمت آمیز با شکست های دولتمان است. ما استدلال می کنیم که تنها راه حل، برنامه ریزی و اجرای صحیح رای گیری شفاف، بی طرفانه و مسالمت آمیز است. رهبران ما در نهایت باید در قبال ما، مردم کنگو، پاسخگو باشند و ما باید از تکرار شکست های انتخاباتی گذشته، از جمله شکست در سال 2018، که فرآیندهای نامشروع روی آن نقش بسته است، جلوگیری کنیم.

وظیفه تضمین انتخابات آزاد و عادلانه عمدتاً بر عهده ما، کنگوئی های میهن پرست است. با این حال، گام‌های مهمی وجود دارد که جامعه بین‌الملل، و به ویژه سازمان ملل، می‌توانند برای کمک به ما در جهت حرکت کنگو به سوی صلح و ثبات بردارند.

اول و مهمتر از همه، سازمان ملل متحد و آژانس های مربوطه آن باید فورا با منابع و تخصص لازم کمک کنند تا روند ثبت نام رای دهندگان ما را از شکست نجات دهند، زیرا CENI آشکارا با مسئولیت های خود دست و پنجه نرم می کند.

میلیون ها رای دهنده بالقوه بدون مدارک لازم برای شرکت در انتخابات باقی می مانند. و بسیاری دیگر در بخش شرقی کشورمان عمداً مانند سال 2018 به دلیل “وضعیت محاصره” اعلام شده توسط رژیم – بحرانی که خودشان ساخته اند و بهانه ای مناسب برای ممانعت از رای دادن مخالفان رئیس جمهور فعلی، محروم مانده اند. در روز انتخابات

دوم، سازمان ملل می‌تواند در آستانه انتخابات و در حین آن با ناظران مستقلی که وظیفه دارند و اختیار دارند در صورت بروز بی‌نظمی یا تقلب، صحبت کنند، همانطور که در گذشته انجام داده‌اند.

همانطور که امسال در نیجریه اتفاق افتاد، تهدید به خشونت و ناامنی می تواند مانع حضور رای دهندگان شود و اعتماد به نتایج را تضعیف کند. وجود یک حضور محترمانه و بسیار قابل مشاهده سازمان ملل متحد در محل به آسودگی خاطر رای دهندگان و تشویق آنها به حضور در پای صندوق های رای کمک می کند. هیچ شهروند کنگو نباید از آسیب جسمی یا مرگ فقط به خاطر استفاده از حق رای اولیه خود بترسد.

سوم، سازمان ملل – با حمایت دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل – می‌تواند رویه‌های خاص خود از جمله بازدید گزارشگران ویژه از کشور را آغاز کند. این مقامات ممکن است وظیفه داشته باشند تا اطمینان حاصل کنند که زمینه انتخاباتی برای رأی گیری آزاد و منصفانه مساعد است، در حالی که علناً نقص ها را تصدیق کرده و راه حل های آگاهانه ارائه می دهند.

به عنوان بخشی از این مأموریت، گزارشگران ویژه سازمان ملل باید در دفاع مشارکت کنند، آگاهی عمومی را افزایش دهند و در مورد همکاری فنی – چه در داخل و چه در خارج از سازمان ملل متحد – مشاوره ارائه دهند تا اطمینان حاصل شود که مؤسسات ما به وظایف خود در قبال مردم کنگو عمل می کنند.

انفعال قبل از انتخابات دسامبر غیر قابل توجیه و خطرناک است. دیگر انتخابات ذاتاً ناقص، ثبات و صلح را در کشور تضعیف خواهد کرد و حس ناامیدی را در میان شهروندان کنگو که برای یک نسل حاکم بوده است، تقویت خواهد کرد. تنش محسوس و ناامیدی گسترده وجود دارد و ما به نقطه اوج نزدیک می شویم. کشور ما و کل منطقه نمی تواند عواقب فاجعه بار و کاملاً قابل پیشگیری یک انتخابات ریاست جمهوری تقلبی را تحمل کند.

ما به انجام هر کاری که بتوانیم در محل برای ثبت نام شهروندان برای رای دادن، تشویق آنها به حضور در روز انتخابات و در نهایت پاسخگویی رهبرانمان ادامه خواهیم داد. اما ما به کمک نهادهای بین المللی – کسانی که ادعا می کنند از دموکراسی در سراسر جهان حمایت می کنند – نیاز داریم تا در این تلاش به ما بپیوندند. برای این کار دیر نیست.

نظرات بیان شده در این مقاله متعلق به نویسنده است و لزوماً منعکس کننده موضع تحریریه الجزیره نیست.

­­­­



[ad_2]