“جنگی که ما می دانیم بهتر است”: فلسطینی ها سودان را به مقصد غزه ترک می کنند | اخبار از غزه

[ad_1]

شهر غزه عادل آتالا که در غزه بزرگ شده، به صداهای جنگ عادت کرده است. اما او انتظار نداشت که گلوله ها و انفجارها زندگی پایداری را که به مدت 16 سال با دقت در سودان ساخته بود، بر هم بزند.

پس از ناآرامی در کشور مورد قبول او در 15 آوریل بین ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی (RSF)، آتالا تصمیم گرفت سودان را ترک کرده و به غزه بازگردد.

پدر 5 فرزند 45 ساله می گوید: «تنها فکرم به فرزندانم، خانواده و امنیت آنها بود.

«وضعیت ناگهان فوران کرد و سپس اوضاع تشدید شد تا اینکه به جنون تبدیل شد. صدای گلوله و شلیک گلوله در اطراف ما قطع نمی شد. آتالا که در بخش جنوبی خارطوم زندگی می کرد، گفت: حتی اجساد در خیابان ها وجود داشت.

مردی که پاسپورت دارد
آتالا که اکنون در شهر غزه به سر می برد، پاسپورت های سودانی و فلسطینی خود را در دست دارد [Abdelhakim Abu Riash/Al Jazeera]

به گفته وزارت کشور غزه، از ماه گذشته تاکنون 281 فلسطینی از سودان تخلیه شده اند.

“من در مورد آن فکر نکرده ام [leaving] آتالا که در سال 2007 برای فرار از محاصره اسرائیل غزه را به مقصد سودان ترک کرد، گفت: تا زمانی که سفارت فلسطین آغاز تخلیه فلسطینی ها را پس از هفته اول درگیری اعلام کرد.

“بستگانم در سودان در آن زمان مرا متقاعد کردند که بیایم و در مورد فرصت های شغلی خوب در چندین زمینه در آنجا صحبت کنم. موفق شدم کار پیدا کنم. آتالا که در ساختمان سازی کار می کند، به الجزیره گفت.

سفارت فلسطینی ها را از دو مسیر به کشور باز می گرداند. کسانی که به کرانه باختری می رفتند به جده و سپس به اردن منتقل شدند. کسانی که مانند آتالا به نوار غزه می روند، سودان را از طریق گذرگاه زمینی آرکین با مصر ترک می کنند، سپس به سمت قاهره و گذرگاه رفح، تنها گذرگاه بین مصر و غزه، حرکت می کنند.

آتالا درباره این سفر که در 29 آوریل آغاز شد، گفت: «این یک سفر چهار روزه طاقت فرسا بود.

او گفت که آنها با اتوبوس حرکت کردند و مسیر طولانی را برای خروج از خارطوم طی کردند تا از درگیری نیروهای RSF و ایست بازرسی جلوگیری کنند.

“ما بودیم [edge] تمام راه از سودان است.» ما شنیدیم که جوامعی وجود دارند که اتوبوس‌های آنها در حین تخلیه مورد حمله قرار گرفته است [RSF]. می ترسیدیم همین اتفاق برایمان بیفتد، اما خدا را شکر اینطور نشد.»

“من بهترین سالهای عمرم را در سودان گذراندم”

آتالا با تأمل در بازگشت به خانه گفت لحظه ای که به غزه بازگشت و خانواده بزرگش را دید پس از ترک زندگی و همچنین اموال، پول و دارایی هایش در سودان ” اندکی از اندوه او کاسته شد”.

غزه ممکن است مکانی امن برای من و فرزندانم نباشد. برعکس، این مکان مملو از تشدید نظامی است.»

اما او افزود: «جنگی که ما می شناسیم بهتر از جنگی است که نمی شناسیم».

وی با بیان اینکه به خوبی از وضعیت فعلی آگاه است، گفت: «حداقل درک درستی از وضعیت فعلی وجود دارد. در اطراف او اتفاق می افتد و چه کسی بمب یا موشک پرتاب می کند.

«اینجا شما در میان خانواده خود هستید. اما موضوع در سودان ترسناک، تصادفی و غیرقابل درک بود.

می ترسیدم بر اثر تیراندازی تصادفی بمیرم یا کسی بیاید مرا بکشد و خانه ام را غارت کند.»

او گفت که او به فکر بازگشت به سودان نیست جز اینکه پول و اموالش را پس بدهد، اما پس از آن به غزه بازخواهد گشت.

او گفت: «من بهترین سال‌های زندگی‌ام را در سودان گذراندم، اما اخیراً اوضاع به‌گونه‌ای بدتر شده است که اجازه ادامه دادن به من را نمی‌دهد.

من انتظار نداشتم این همه جنگ و خونریزی اتفاق بیفتد. مردم سودان مردمانی خوش اخلاق و صلح طلب هستند.

زنی از سودان آمد
لینا سلیمان 23 ساله در سودان در حال تحصیل پزشکی است [Abedelhakim Abu Riash/ Al Jazeera]

من شاهد غزه در سودان بودم

لینا سلیمان، 23 ساله، دانشجوی سال چهارم پزشکی در سودان بود و یک سال و نیم تا فارغ التحصیلی فاصله داشت.

چهار سال در سودان آرام و خاص بود. انطباق و ادغام با کشور و تحصیلاتم برای من اصلا سخت نبود.»

سلیمان در یک منطقه صنعتی در جنوب خارطوم زندگی می‌کرد که نزدیک به سایت‌های RSF بود که برای اولین بار درگیری آغاز شد.

صبح روز 15 آوریل، سلیمان و دو هم اتاقی اش با صدای حملات هوایی، تیراندازی و گلوله باران از خواب بیدار شدند که ساعت ها ادامه یافت و سپس برای روزها ادامه یافت.

او به الجزیره گفت: «روز گذشته تمام صحنه های جنگی را که در غزه شاهد بودم دیدم. برق قطع شد، سپس آب و اینترنت شروع به آمدن و رفتن کردند. سعی کردیم بفهمیم چه خبر است، اما فایده ای نداشت.

آنها سپس جنگنده های RSF را دیدند که منطقه را محاصره کردند و خیابان آنها به زودی خلوت شد. تنها از طریق گفتگو با دوستان خارج از خارطوم بود که سلیمان و ساکنان ساختمان او متوجه شدند که چه اتفاقی می افتد.

بعد از دو روز اوضاع با کمبود آب و غذا بدتر شد و درگیری شدت گرفت. سلیمان با استفاده از ماشین همسایه و یک خیابان پشتی توانست خود را به خانه دوست دیگر برساند.

متأسفانه نتوانستم هیچ یک از وسایلم را ببرم، حتی مدارک رسمیم را. من و دوستانم همه چیز را در خانه گذاشتیم.

گردهمایی خانواده در غزه
سلیمان پس از بازگشت امن به غزه توسط خانواده اش محاصره می شود [Abdelhakim Abu Riash/Al Jazeera]

خروج از خارطوم برای او آسان نبود، حتی زمانی که تخلیه از مأموریت فلسطین آغاز شد، زیرا پاسپورت خود را برای تمدید فرستاده بود و هیچ شناسنامه ای نداشت و فقط تلفنش را داشت. چهار ساعت طول کشید تا او نیمه‌شب به سمت سفارت رفت و سعی کرد از سربازان دوری کند.

سلیمان توانست یک سند مسافرت موقت بگیرد تا بتواند سوار اتوبوس های تخلیه شود و پس از یک سفر چهار روزه در 3 می به غزه برسد.

مادر و دخترش
سلیمان و مادرش احلام در خانه در شهر غزه [Abdelhakim Abu Riash/Al Jazeera]

مادر او، احلام سلیمان 52 ساله، از اضطرابی که خانواده از زمان آغاز درگیری در سودان با آن زندگی کرده است، گفت.

وی با بیان اینکه آخرین پیامی که دریافت کرد این بود که دخترش توانسته با خانواده های فلسطینی سوار اتوبوس شود، گفت: هر دقیقه با او در تماس بودم، اما اینترنت قطع بود و تمام روز اخبار را دنبال می کردم. بعد از آن چهار روز ارتباط برقرار نشد.

سلیمان آرزوی تکمیل مدرک خود را دارد. من از صمیم قلب امیدوارم که شرایط تثبیت شود و برای ادامه تحصیل در دانشگاه برگردم. خیلی سخت است که تلاش‌های چهار ساله‌ام را در لحظه‌ها هدر بدهم.»

[ad_2]