جنگ سودان پس از آزادی مقامات ارشد دوره بشیر چه می شود | اخبار

[ad_1]

دستیاران ارشد عمر البشیر، حاکم سابق سودان، پس از فرار از زندان در اوایل هفته جاری در بحبوحه درگیری که کشور را فراگرفته، اکنون آزاد هستند.

به گفته چهره‌های جنبش اسلامی سیاسی سودان که در کودتای نظامی البشیر در سال 1989 به قدرت رسیدند، احیای آنها می‌تواند توازن قوا را در جنگ بین ارتش سودان و یک گروه شبه‌نظامی رقیب موسوم به نیروهای پشتیبانی سریع (RSF) تغییر دهد. تحلیلگران به الجزیره گفتند.

از زمان آغاز جنگ در 15 آوریل، هیچ یک از طرفین در خارطوم، پایتخت، دست برتر را به دست نیاوردند. این ممکن است پس از آن تغییر کند که احمد هارون – یکی از اعضای برجسته حزب کنگره ملی البشیر (NCP) که تحت تعقیب دادگاه کیفری بین‌المللی است – از همه سودانی‌ها خواست از ارتش حمایت کنند و او و دیگر زندانیان را ترک کردند. زندان کوبر خارطوم

درخواست او باعث شده است که بسیاری از این بیم داشته باشند که او همچنین شبه نظامیان سایه ای را که البشیر برای محافظت از خود و حزبش ایجاد کرده بود به کمک ارتش جمع کند.

اما فرمانده ارشد نظامی ژنرال شمس الدین قباشی این هفته به دنبال فاصله انداختن ارتش از NCP بود و ارتش را به دلیل ایجاد RSF در یک دهه پیش مقصر دانست. انتظار می رود که سایر اعضای رهبری ارشد ارتش که گفته می شود نزدیک به جنبش سیاسی اسلامی سودان هستند، از مقامات NCP که برای کسب شهرت تلاش می کنند با آغوش باز استقبال کنند.

«ارتش یکپارچه نیست و هوادارانی در آن خواهند بود [with NCP figures] آلن باسبول، کارشناس شاخ آفریقا برای گروه بین المللی بحران، می گوید.

برای بسیاری از سودانی‌ها تعجبی ندارد که همدردی با این کشور [NCP figures] با نظامیان دراز بکشید، اما ارتش نیز آنها را محبوس نگه داشته است.» “من حدس می زنم کمی ناراحتی وجود دارد [from the military] برای دیدن این بچه ها برگشته است.»

البشیر RSF را در سال 2013 ایجاد کرد تا از دولت خود در برابر ژنرال های ارشد نظامی و سرویس اطلاعاتی مخوف خود محافظت کند و تا آنجا پیش رفت که رهبر شبه نظامی محمد حمدان «همدتی» داگالو را «همیتی» («حفاظت من»» نامید.

اما حامی البشیر و دیگر ژنرال های ارشد امنیتی رئیس سابق خود را در مواجهه با یک خیزش مردمی در سال 2019 برکنار کردند.

به گفته جهاد مشامون، کارشناس سودان و شاخ آفریقا، از آن زمان، شخصیت‌های NCP و حامیان آنها از همدی متنفرند، مردی که به زعم آنها کنترل بر تصمیم‌گیری‌های سیاسی و اقتصاد را به هزینه خود تحکیم می‌کند.

“[NCP officials] او به الجزیره گفت هرگز همدی را به خاطر کودتا علیه آنها نبخشید. آنها می بینند که منافع همدی با منافع آنها در تضاد است.

رهبر ارتش عبدالفتاح البرهان نیز مسئول برکناری البشیر بود. با این حال، پس از کودتای نظامی اکتبر 2021، که او با همدی رهبری کرد، تعدادی از مقامات NCP را به سمت‌هایشان در بوروکراسی دولتی بازگرداند.

تحلیلگران می گویند که البرهان هیچ جایگزینی ندارد زیرا او قادر به جلب حمایت هیچ کس دیگری برای کودتا نبود که به انتقال شکننده دموکراتیک سودان که با برکناری البشیر آغاز شد، پایان داد.

به گفته آفریقای محرمانه، منبع اصلی اطلاعات در این قاره، شخصیت‌های NCP به سرعت از آن استفاده کردند و سیستم قضایی را که برای آزادی برخی از حامیان خود و بازپس گیری دارایی‌های مالی که از زمان سقوط البشیر از قدرت گرفته شده بود، پس گرفتند.

بازگشت مقامات NCP همچنین آنها – و البرهان – را به طور فزاینده ای در تضاد با جاه طلبی های همدی قرار داد که به سرعت شروع به فاصله گرفتن از ارتش و کودتا کرد.

هارون و دیگر مقامات ارشد دوران بشیر اکنون از ارتش برای شکست همدی در میدان جنگ حمایت می کنند.

مشامون گفت: «احتمال زیادی وجود دارد که البرهان اکنون در این جنگ پیروز شود. من فکر می کنم در این صورت آنها به البرهان خواهند پیوست و سپس از او در انتخابات ریاست جمهوری حمایت خواهند کرد.»

بوسول هشدار داد که هرگونه حمایت قابل توجهی از البرهان از NCP و جنبش اسلامی گسترده تر در سودان می تواند بازیگران منطقه ای مانند مصر و امارات متحده عربی را ناآرام کند.

تحلیلگران گفتند که مصر از البرهان حمایت می کند زیرا ارتش را بالاترین نهاد مستقل می داند، اگرچه از سودان برای تحویل اعضا یا هواداران اخوان المسلمین مصر که از زمانی که ژنرال عبدالفتاح الفتاح رئیس جمهور شده است از سرکوب در قاهره گریخته اند، فشار می آورد. بر اساس گزارش های خبری، سیسی یک دهه پیش به قدرت رسید.

امارات متحده عربی که نفوذ بیشتری بر همدی دارد، ممکن است به دلیل بیزاری ایدئولوژیک از اسلام سیاسی در منطقه، حمایت خود را از RSF افزایش دهد.

“بیشتر [al-Burhan] بوسول گفت که با استقبال از اسلام گرایان، روابط خارجی خود را پیچیده تر می کند و بیشتر در معرض خطر واکنش شدید بخش هایی از ارتش که نسبت به NCP همدل نیستند، می شود.

تسویه حساب

اعضای جنبش رو به رشد خیابانی طرفدار دموکراسی سودان گفتند که از چشم انداز بازگشت نمایندگان NCP به قدرت با ارتش می ترسند.

بسیاری از فعالان برجسته بر این باورند که توسط حامیان NCP هدف قرار خواهند گرفت زیرا آنها رهبری اعتراضاتی را که منجر به سقوط البشیر شد، انجام دادند. آنها همچنین انتظار دارند که ارتش تمام فضای غیرنظامی را ببندد.

احمد محمود، فیلمساز سودانی در خارطوم، گفت: «من از احتمال پیروزی البرهان در این جنگ و سپس به قدرت رسیدن خود برای 30 سال وحشت دارم. مصر”.

گروه های حقوقی گفتند که دولت السیسی حدود 65000 نفر را به دلایل سیاسی زندانی کرده و در عین حال کنترل بر سازمان های غیردولتی محلی و رسانه ها را تثبیت کرده است.

NCP سابقه طولانی در هدف قرار دادن مخالفان سیاسی خود در سودان و مصر، دو کشوری که روابط امنیتی نزدیکی دارند، دارد. به گفته گروه های حقوق بشر، قبل از سقوط البشیر، مقامات فعالان کوه های نوبی و دارفور را به دلیل مستندسازی جنایات سنگینی که توسط نیروهای دولتی در مناطق خود مرتکب شده بودند، تحت تعقیب قرار دادند.

جوهارا کانو، کارشناس سیاسی و اقتصادی سودانی، معتقد است که اگر وفاداران به البشیر با ارتش به قدرت برگردند، احتمالا اعضای جنبش دموکراسی خواه را هدف قرار خواهند داد.

“[NCP] اسلام گرایان به آزار و اذیت مردم معروف هستند و من مطمئن هستم که مردم را تعقیب و ردیابی می کنند.» “من فکر می کنم آنها یک تهدید بزرگ خواهند بود [to civil society] اگر ارتش واقعاً در جنگ پیروز شود.

[ad_2]