“جنگ علیه زنان”: طالبان زنان افغان را به عنوان “جنایت” محدود می کند | اخبار طالبان

[ad_1]

عفو بین الملل و کمیسیون بین المللی حقوقدانان می گویند که سرکوب حقوق زنان افغان از سوی طالبان ممکن است به آزار و اذیت جنسی تبدیل شود.

گروه های حقوق بشر محدودیت های شدید تحمیل شده بر زنان و دختران توسط طالبان در افغانستان را به عنوان آزار و اذیت جنسیتی، جنایت علیه بشریت تحت قوانین بین المللی محکوم کرده اند.

عفو بین‌الملل و کمیسیون بین‌المللی حقوق‌دانان (ICJ) در یک گزارش جدید تأکید می‌کنند که چگونه سرکوب حقوق زنان افغان توسط طالبان، همراه با «حبس، ناپدید شدن اجباری، شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها» ممکن است آزار و اذیت جنسیتی باشد. به دادگاه کیفری بین المللی (ICC).

اگنس کالامار، دبیر کل عفو بین‌الملل گفت، آنچه در افغانستان روی می‌دهد «جنگ علیه زنان» است که به «جنایت بین‌المللی» است که «سازمان‌یافته، گسترده و سیستماتیک» است.

او بدون اشاره به جزئیات، از جامعه جهانی خواست تا «این سیستم ستم و آزار جنسیتی» را از بین ببرد.

طالبان در اوت 2021 در حالی قدرت را در افغانستان به دست گرفتند که نیروهای ایالات متحده و ناتو پس از دو دهه جنگ در آخرین هفته‌های خروج از این کشور بودند.

علیرغم وعده‌های اولیه در مورد حکومت میانه‌روتر، طالبان بلافاصله پس از تسلط بر زنان و دختران، محدودیت‌هایی را بر زنان و دختران اعمال کردند، آنها را از ورود به اماکن عمومی و بیشتر محل‌های کار منع کرد و دختران را از تحصیل فراتر از صنف ششم منع کرد.

این اقدامات به حکومت قبلی طالبان در افغانستان در اواخر دهه 1990 بازمی گردد، زمانی که آنها تفسیر دقیق خود را از قوانین اسلامی نیز تحمیل کردند.

فرمان‌های خشن طالبان خشم بین‌المللی را علیه این گروه که قبلاً طرد شده‌اند، برانگیخته است، که سازمان ملل و جامعه بین‌المللی اداره آن را رسماً به رسمیت نمی‌شناسند.

گزارش عفو بین‌الملل و دیوان بین‌المللی دادگستری – با عنوان جنگ طالبان علیه زنان: جنایت علیه بشریت آزار و اذیت جنسی در افغانستان – به اساسنامه دیوان کیفری بین‌المللی استناد می‌کند که آزار و شکنجه جنسیتی را جنایت علیه بشریت ذکر می‌کند.

در این گزارش، سانتیاگو آ کانتون، دبیر کل سازمان ملل متحد، گفت که اقدامات طالبان به اندازه‌ای “مقیاس، گرانش و ماهیت سیستماتیک” است که آنها را “جنایت علیه بشریت آزار و اذیت جنسیتی” توصیف می‌کند.

هر دو سازمان از دادگاه کیفری بین‌المللی خواستند تا این جنایت را در تحقیقات جاری خود در مورد آنچه در افغانستان اتفاق می‌افتد گنجانده و اقدامات قانونی را انجام دهد. آنها همچنین از کشورها خواستند تا “از صلاحیت جهانی اعمال کنند” و طالبان را بر اساس قوانین بین المللی پاسخگو بدانند.

این گزارش همچنین طالبان را متهم کرد که زنان و دخترانی را که در تظاهرات مسالمت‌آمیز شرکت کرده‌اند، با بازداشت، ناپدید کردن اجباری و شکنجه در زندان مورد هدف قرار داده‌اند. طالبان همچنین آنها را مجبور به امضای “توافقنامه” یا “توافقنامه” برای عدم اعتراض مجدد کردند.

عفو بین‌الملل همچنین موارد ازدواج اجباری زنان و دختران با اعضای طالبان را ثبت کرده است. در این گزارش آمده است کسانی که از چنین ازدواجی امتناع می کردند “معرض آدم ربایی، ارعاب، تهدید و شکنجه می شدند”.

در این گزارش به پرونده دختر 15 ساله ای اشاره شده است که در ماه اوت 2021 علیرغم مخالفت خانواده اش در استان طاهار در شمال شرق کشور مجبور به ازدواج با یک شخصیت طالبان شده است. همچنین پرونده یک روزنامه نگار و فعال اجتماعی 33 ساله که ماه آینده به زور با یکی از فرماندهان طالبان ازدواج کرد.

کانتون گفت: «ما به سادگی نمی توانیم زنان و دختران افغانستان را شکست دهیم.

در این گزارش آمده است که طالبان همچنین به خبرنگاران، جامعه دگرباشان جنسی، فعالان حقوق بشر و اقلیت های قومی حمله کرده اند.

عفو بین‌الملل و دیوان بین‌المللی دادگستری همچنین خلاصه‌ای از یافته‌های گزارش را با وزارت خارجه منصوب شده از سوی طالبان در کابل به اشتراک گذاشتند و خواستار پاسخ شدند. گروه ها گفتند که هیچ کدام فورا ارائه نشد.

[ad_2]