جو بایدن “هیچ ناجی” فلسطینی ها نیست خاورمیانه

[ad_1]

در اکتبر 1973 ، سن بایدو تازه انتخاب شده دلاور ، جو بایدن در اولین سفر رسمی خود به خارج از کشور اسرائیل دیدار و با گلدا مایر نخست وزیر اسرائیل دیدار کرد.

وقتی مایر توضیح داد که فکر می کند این وضعیت اسرائیل از نظر نظامی خطرناک است ، محاصره شده توسط “کشورهای دشمن” ، 30 ساله کاملاً تحت تأثیر قرار گرفت ، اما وقتی رهبر اسرائیل آنچه را که او گفت سلاح مخفی اسرائیل بود ، اسرائیلی ها سرگرم کرد و او را سرگرم کرد. آنها جایی دیگر برای رفتن ندارند.

بایدن بارها و بارها این داستان را بازگو کرده و این واقعه را “یکی از ثابت ترین برخوردهایی که در زندگی ام داشته ام” توصیف کرده است.

این آغاز حمایت بی دریغ او از اسرائیل و روابط نزدیک با بسیاری از رهبران اسرائیل از آن زمان است.

بایدن حامی صریح اسرائیل است [File: Ariel Shalit/AFP]

سریع 13 سال بعد ، وقتی بایدن سخنرانی پرشوری در مجلس سنای آمریکا ایراد کرد ، مشخص شد که منافع ایالات متحده با منافع اسرائیلی ارتباط نزدیکی دارد.

وی در ژوئن 1986 به نمایندگان مجلس گفت: “وقت آن رسیده است كه دیگر از حمایت از اسرائیل عذرخواهی كنیم.” این بهترین سرمایه گذاری 3 میلیارد دلاری است كه ما انجام می دهیم. اگر اسرائیلی نبود ، ایالات متحده برای حفاظت از منافع خود در منطقه باید اسرائیل را اختراع کند. “

سال بعد آغاز 3 میلیارد دلار کمک نظامی سالانه است که اسرائیل همچنان از ایالات متحده دریافت می کند.

بایدن ، یک صهیونیست فداکار ، در بسیاری از جلسات طرفدار اسرائیل گروههای لابی مانند کمیته امور عمومی آمریکا در اسرائیل (AIPAC) و خیابان J شرکت کرده است.

پیروزی وی بر دونالد ترامپ در روز شنبه در یکی از انتخابات ریاست جمهوری آینده ایالات متحده با استقبال مقامات فلسطینی روبرو شد – نه به دلیل پیروزی ، بلکه بیشتر به دلیل از دست دادن ترامپ.

ترامپ و رهبری فلسطین

در طول دولت ترامپ ، چهار سال گذشته فضای سیاسی اسرائیلی ها و فلسطینی ها را کاملاً تغییر داده است. اگرچه ایالات متحده همیشه یک حامی بزرگ اسرائیل بوده است – طی این سالها خط تصمیم گیری را به دو کشور گسترش داده است ، حتی در حالی که اسرائیل به مصادره زمین فلسطین و ایجاد شهرک های بیشتر ادامه می دهد – ترامپ این سیاست را به اوج تازه ای رسانده است.

وی کمک های آمریکا به تشکیلات خودگردان فلسطین در کرانه باختری اشغالی را قطع کرد ، بیت المقدس را رسماً به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و سفارت آمریکا را از تل آویو به آنجا منتقل کرد. ترامپ حاضر نشد ساخت و ساز و گسترش شهرک ها را غیرقانونی – با نقض قوانین بین المللی – محکوم کند. وی همچنین بودجه آژانس پناهندگان سازمان ملل را که میلیون ها فلسطینی برای تحصیل ، غذا و معیشت به آن وابسته اند ، برداشت.

ترامپ همچنین در معاملات “عادی سازی” با سه کشور عربی که اسرائیل را به رسمیت شناخته اند بدون درخواست سود فلسطین در ازای آن ، میانجیگری کرده و رهبری فلسطین را به طور منفردی منزوی کرده است.

ترامپ از طریق داماد خود ، جارد کوشنر ، طرحی را برای خاورمیانه طراحی کرده است که از راه حل دو کشور جلوگیری می کند – که رهبری فلسطین آن را به شدت رد کرده است.

به جای کشور پیشنهادی فلسطین در مرز 1967 با بیت المقدس شرقی اشغالی به عنوان پایتخت ، طرح ترامپ حاکمیت اسرائیل را بر اصلی ترین بلوک های اسکان غیرقانونی در کرانه باختری اشغالی به رسمیت شناخت. دولت فلسطین از کانتونهای سرزمینهای غیرهمجوار و پایتختی در حومه قدس شرقی اشغالی تشکیل خواهد شد.

بنابراین جو بایدن به سیاست های خاورمیانه ای که دولت های قبلی ایالات متحده اتخاذ کرده اند باز خواهد گشت یا مسیر برخی از تلاش های ترامپ را ادامه خواهد داد؟

هیچ تغییر استراتژیکی در سیاست ایالات متحده وجود ندارد

چندین آژانس خبری فلسطینی بیانیه هایی را برای مقامات فلسطینی با چشم انداز پیروزی رئیس جمهور منتخب بایدن صادر کردند.

نبیل شات ، فرستاده ویژه رئیس جمهور محمود عباس ، گفت که رهبران فلسطین انتظار تغییر استراتژیک سیاست ایالات متحده در قبال فلسطینی ها را ندارند ، اما از بین بردن دوران ترامپ – که وی آن را “بدترین” توصیف کرد – یک مزیت است.

وی گفت: “از آنچه از جو بایدن و معاون وی ، كامالا هریس شنیدیم ، من فکر می كنم كه او متعادل تر و تسلیم كمتری در برابر نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو خواهد بود – بنابراین برای ما از ترامپ آسیب بیشتری نخواهد دید.” .

حنان اشراوی ، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) ، گفت که در حالی که اولین قدم “خلاص شدن از شر ترامپ و خطری است که او ایجاد می کند” ، وی تأکید کرد که بایدن منجی برای فلسطینی ها نخواهد بود.

وی گفت: “از سرگیری روابط تشکیلات خودگردان فلسطین و ایالات متحده پس از پیروزی بایدن در دست بحث و ارزیابی است.”

وی افزود: “س automaticallyالات به طور خودکار اتفاق نمی افتند.” “بلکه ، لیست خواسته ها ، علایق و مواضع باید مشخص شود و نیاز به تغییر در بسیاری از موضوعات است.”

اشراوی گفت دهه ها سیاست اسرائیل در آمریکا باعث ایجاد سیاست های ترامپ شده است.

وی گفت: “آنچه لازم است این است که ترامپ با تغییر بنیادی نژادپرستی و سیاسی که وی نمایندگی می کند و ایجاد روابط بر اساس دیدگاه جدید – عدالت ، احترام و شفافیت ، کاری را که انجام داده است”.

در همین زمینه ، رئیس دفتر سیاسی حماس ، اسماعیل چانیا ، از بایدن خواست تا “تصحیح تاریخی روند سیاست های ناعادلانه آمریکا علیه مردم ما ، که ایالات متحده را شریک بی عدالتی و تجاوز کرد و به ثبات در منطقه و جهان آسیب برساند” ، تعیین کند.

چانیا از دولت منتخب خواست تا از طرح ترامپ برای خاورمیانه خارج شود و تصمیم به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل را لغو کند.

شهرک ها ، اورشلیم ، کمک های مالی و BDS

در حالی که باراک اوباما ، رئیس جمهور سابق ، روابط یخی با نتانیاهو داشت ، دوستی شخصی بایدن با نخست وزیر اسرائیل بیش از سه دهه ادامه داشته است.

در حالی که بایدن از طرفداران سرسخت راه حل دو کشور است ، وی از استفاده ایالات متحده به اسرائیل برای تحت فشار قرار دادن آن برای پیروی از قوانین بین المللی خودداری می کند.

بایدن سال گذشته در مصاحبه ای با PBS گفت: “من به شدت با سیاست استقرار اسرائیل در كرانه غربی مخالفم.” “این ایده که ما به کمک نظامی به یک متحد ، تنها متحد واقعی و واقعی خود در کل منطقه خاتمه خواهیم داد ، کاملا پوچ است.”

بایدن نیز در ابتدا با جابجایی سفارت آمریکا در قدس مخالفت کرد ، اما قبلاً گفته بود که قصد ندارد آن را دوباره به تل آویو منتقل کند.

دولت وی قصد دارد کنسولگری ایالات متحده در قدس اشغالی شرقی را برای خدمت به فلسطینیان و همچنین مأموریت ساف در واشنگتن که توسط دولت ترامپ بسته شد ، بازگشایی کند.

بایدن گفت که “قطع قطع مخرب روابط دیپلماتیک با تشکیلات خودگردان فلسطین و لغو برنامه های پشتیبانی که از همکاری اسرائیل و فلسطین برای امنیت ، توسعه اقتصادی و کمک های بشردوستانه به مردم فلسطین در کرانه باختری و غزه پشتیبانی می کند” را لغو خواهد کرد.

اما وی با تکرار دولت ترامپ ، شرط بازپرداخت کمک مالی PA را تنها در صورت تعلیق پرداخت کمک های اجتماعی به خانواده های زندانیان فلسطینی و مهاجمان ادعایی فلسطینی که توسط اسرائیلی ها کشته شده اند ، عنوان کرد.

“ضرب و شتم BDS”

در مورد مسئله تحریم ، تشنج ، تحریم ها (BDS) ، بایدن یک مخالف سرسخت است و در سخنرانی 2016 AIPAC آن را “اشتباه” توصیف کرد.

مشاور ارشد بایدن ، تونی بلینکن ، تابستان گذشته گفته بود که رئیس جمهور منتخب با جنبش BDS و همچنین تلاش برای محکوم کردن اسرائیل به دلیل نقض قوانین بین المللی در سازمان ملل مخالفت خواهد کرد.

“آیا ما به شدت در برابر او ایستادیم و سعی در جلوگیری ، خنثی سازی و شکست او خواهیم کرد؟” بلینکن گفت: کاملا.

در مورد عادی سازی روابط بین اسرائیل و امارات متحده عربی ، بحرین و سودان ، بایدن قبلاً سعی کرده بود وامی برای کاشت بذرهای اصلی تحت شرایط اوباما در دولت بگیرد. بایدن خواست “کشورهای عربی فراتر از گفتگوهای آرام و گامهای جسورانه تری به سوی عادی سازی با اسرائیل بردارند”



[ad_2]