خسته شدیم: گواتمالایی ها به اعتراضات ضد دولتی ادامه می دهند آمریکای لاتین

[ad_1]

گواتمالا ، گواتمالا – با ادامه نارضایتی از رئیس جمهور الخاندرو جیاماتی و دولت وی ، گواتمالایی ها برای دومین شنبه متوالی به اعتراض در سراسر کشور بازگشتند.

بیش از 2000 نفر در میدان مرکزی شهر گواتمالا گرد هم آمدند و خواستار استعفای جاماتی و اعضای کنگره که بودجه جنجالی سال 2021 این کشور را تصویب کردند ، شدند.

ماریا فرناندا سالدانا ، دانشجوی 22 ساله دانشگاه ، در جریان تظاهراتی كه معترضین شعار می دادند كه جامتی باید استعفا دهد ، به الجزیره گفت: “ما خواستار احترام به حقوق ما و ترك همه سیاستمداران فاسد كنگره هستیم.”

سالدانا گفت: “تنها کاری که آنها کردند این بود که پول ما را سرقت کردند.” “ما از این که آنها فقط پول برای سود آنها می گیرند خسته شده ایم و کاری برای مردم انجام نمی دهیم.”

تنش ها هفته گذشته پس از تصویب بودجه نیمه شب 12.8 میلیارد دلاری کنگره بوجود آمد که موجبات کمک هزینه تحصیلی نمایندگان در حالی که بودجه حقوق بشر ، بهداشت ، آموزش و دادگستری را کاهش می داد ، شد.

هزاران نفر در 21 نوامبر در گواتمالا تظاهرات کردند و راهپیمایی به رهبری دانشجویان در پایتخت با آتش زدن بخشی از ساختمان کنگره توسط چندین تظاهرکننده به پایان رسید.

معترضین در 21 نوامبر بخشی از ساختمان کنگره در شهر گواتمالا را به آتش کشیدند [Luis Echeverria/Reuters]

در برابر چنین خشم گسترده بودجه محور و همچنین واکنش متفاوت دولت به بیماری همه گیر COVID-19 و طوفان های اخیر که جوامع گواتمالا را سخت تحت تأثیر قرار داده است ، کنگره روز چهارشنبه بودجه بحث برانگیز را لغو کرد.

اما اعتراضات ، هر چند کوچکتر از آخر هفته گذشته ، همچنان ادامه داشت.

آنجلا گوزمن ، 50 ساله ، ساكن گواتمالا ، روز شنبه در جریان تجمع گفت: “آنها هرگز قانونی برای این كشور تصویب نكرده اند.

“آنها فقط از حقوق بالا بهره مند شدند و [corruption]”ما اینجا هستیم تا رئیس جمهور و کابینه او را برکنار کنیم. آنها برای مردم کار نمی کنند.”

گفتگو آغاز شد

به دنبال ناآرامی های 21 نوامبر ، دولت Giammattei گفتگویی را با حضور اندیشکده ها و جامعه بازرگانی برای یافتن راه حلی برای تضاد بودجه اعلام کرد.

دولت گواتمالا در بیانیه ای گفت: “رئیس جمهور گشودگی مطلق خود را برای گفتگوی فراگیر ابراز می دارد ، كه به تفاهم بین همه بخشهای زندگی ملی اجازه می دهد.”

اما وقتی گفتگو در روز سه شنبه آغاز شد ، بسیاری از گروه ها ، از جمله اتاق فکر موسسه تحقیقات مالی آمریکای مرکزی – معروف به ICEFI ، پس از اختصار اسپانیایی – اعلام کردند که از این روند خارج می شوند.

جاناتان منکوس ، مدیر اجرایی ICEFI ، که نماینده این گروه در روند گفتگو است ، به الجزیره گفت: “در هدف رسیدن به خواسته آنها و اهداف ما مشکلاتی وجود داشت.”

منكوس گفت: “دولت حق دارد با هر كسی كه می خواهد صحبت كند.”

“اما نیاز به ایجاد قوانین گفتگو. به ما گفتند که این یک بحث فنی است ، اما در صبح گفت و گو فهمیدیم که سایر مهمانان از اتاق فکر نیستند و آنها هیچ تحلیل تکنیکی از بودجه ندارند. “

وی افزود: آنها مانند سازمانهایی بودند كه از دولت حمایت می كردند.

با این حال ، گفتگوها رو به جلو است و روز جمعه سازمان کشورهای آمریکایی (OAS) هیاتی را برای شرکت در گواتمالا فرستاد.

حضور OAS در روند گفتگو توسط دولت گواتمالا درخواست شده است ، اگرچه معاون رئیس جمهور گیلرمو کاستیلو در توییتر گفت که او در جلسات با OAS شرکت نخواهد کرد.

در 20 نوامبر ، كاستیلو گفت كه وی از جیامتاتی خواسته است كه به او بپیوندد و برای مصلحت كشور استعفا دهد.

جرم انگاری معترضین

گروه های مدافع حقوق بشر همچنین نسبت به واکنش پلیس گواتمالا به اعتراضات آخر هفته گذشته ابراز نگرانی کرده و گفته اند که افسران برای پراکنده کردن جمعیت از نیروی بیش از حد استفاده کردند.

پس از آتش زدن ساختمان کنگره درگیری شدیدی بین پلیس ضد شورش و معترضین آغاز شد و بیش از 30 معترض دستگیر شدند.

رسانه های محلی گزارش دادند که پلیس در حال تماشاگران و عکاسان است و دو معترض پس از اصابت گاز اشک آور چشم چپ خود را از دست داده اند.

با بودجه بحث برانگیز و همچنین کار گواتمالا با بیماری همه گیر COVID-19 و دو طوفان ویرانگر اخیر ، عصبانیت از دولت ایجاد شده است. [Luis Echeverria/Reuters]

قاضی ماریو گدوی با استناد به کمبود مدارک و شواهد علیه آنها ، دستور آزادی معترضان در روزهای پس از ناآرامی ها را صادر کرد. برخی از معترضان همچنان در رابطه با اعتراضات با اتهاماتی روبرو هستند.

ادووینا هرناندز ، هماهنگ کننده امنیت در دموکراسی ، یک گروه حقوق بشر در گواتمالا ، به الجزیره گفت: “اقدامات پلیس کاملاً خودسرانه و غیرقانونی بود.”

وی گفت: “رفتار آنها منجر به جنایات مختلفی شده و معترضان را زخمی کرده است.”

کمیسیون بین آمریکایی حقوق بشر نیز قدرت بیش از حد مقامات را محکوم کرد و خواستار تحقیق در این باره شد. جیاماتی هنوز توضیحی در مورد خشونت پلیس نداده است.

ما اینجا هستیم تا رئیس جمهور و کابینه او را برکنار کنیم. آنها برای مردم کار نمی کنند

آنجلا گوزمن ، معترض

اما این مانع از معترضانی که امروز شنبه به خیابان ها بازگشتند نشد.

سالدانا گفت: “دیدن افراد متحد در مأموریت حذف مقامات فاسد از كنگره شگفت آور بود.” “ما آینده این کشور هستیم. اگر شما فاسد باشید چه آینده ای داریم [officials] برای ادامه آنجا؟ “



[ad_2]