خلاصه خاورمیانه: جنگ بیشتر در سودان با وجود آتش بس | اخبار

[ad_1]

در اینجا خلاصه ای از پوشش خبری الجزیره در خاورمیانه در این هفته است.

درگیری‌ها نشانه‌ای از کندی در سودان نشان نمی‌دهد، مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری ترکیه وارد مراحل پایانی خود می‌شود و هشداری درباره دمای شدید آینده در خاورمیانه است. در اینجا خلاصه شما از پوشش ما نوشته شده توسط ابوبکر الشماهی، سردبیر الجزیره دیجیتال خاورمیانه و شمال آفریقا است.

آتش بس دیگری در سودان از روز دوشنبه اجرایی شد و درست مانند آتش بس های قبلی در شش هفته گذشته، شکست خورده است. آخرین آتش بس که قرار بود هفت روز طول بکشد، روز شنبه توسط نیروهای مسلح سودان و نیروهای شبه نظامی پشتیبانی سریع در شهر جده عربستان امضا شد. این به سطح معینی وزن به توافق داد، به خصوص که یک تیم آمریکایی-سعودی برای نظارت بر اجرای آن منصوب شد. امید این است که این کمک های بشردوستانه به میلیون ها نیازمند در پایتخت خارطوم و سایر نقاط کشور برسد.

[READ: No escape, no aid, as fighting intensifies in Sudan’s West Darfur]

و با این حال، با حداقل اطمینان، تیراندازی متوقف نشده است. مردم خارطوم و اومدورمان بلافاصله پس از آتش‌بسی که قرار بود تا روز سه‌شنبه ادامه داشت، حملات زمینی و حملات هوایی را گزارش کردند. روز چهارشنبه آرامشی وجود داشت، اما امدادگران گفتند که به دلیل نگرانی های لجستیکی و امنیتی، تدارکات بشردوستانه همچنان کند است. و هنگامی که آرامش نسبی در خارطوم برقرار شد، هیبا مورگان از الجزیره نتیجه درگیری را گزارش کرد: پوسیدن اجساد در خیابان ها و بوی بد مرگ در هوا. به گفته پزشکان بیش از 860 غیرنظامی کشته شده اند و بیش از 1 میلیون نفر آواره شده اند که 25 میلیون نفر به کمک نیاز دارند.

خواستگاری ملی گرایان در ترکیه

با پایین آمدن ساعت به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در روز یکشنبه، هر دو مبارزات انتخاباتی لحن ملی گرایانه تری به خود گرفته اند، به طوری که کمال کولاچداراوغلو، رهبر مخالفان وعده داده که پناهندگان سوری را از کشور خارج کند، اکنون یکی از محورهای کارزار انتخاباتی اوست. یکی از دلایل تسلط روایت ناسیونالیستی، 5 درصد رأی دهندگان (یا اطرافیان) است که در دور اول در 14 می به رجب طیب اردوغان رئیس جمهور و یا کولچداراوغلو رأی ندادند. رای آنها در عوض به سینان اوگان، یک ناسیونالیست (حدس زدید) رسید.

[READ: Turkey’s Camlica Mosque: Ottoman heritage or modern nationalism?]

پس از کنایه زدن هر دو کمپین، اوگان با وجود انتقاد شدید از اردوغان در گذشته، با او تماس گرفت. اما کولچداراوغلو از حمایت ملی گرایانه خود در قالب سیاستمدار راست افراطی نسبتا بدنام Umit Özdag برخوردار است، مردی که پلتفرم او عمدتاً بر پایه ضد مهاجرت است و اشاره کرده است که معامله او با کولچداراوغلو به معنای وزیر کشور خواهد بود. در صورت پیروزی رهبر مخالفان

این هنوز یک درخواست بسیار بزرگ برای کولچداراوغلو است که در دور اول تقریباً 5 درصد از اردوغان به پایان رسید. ممکن است بپرسید چگونه می تواند آن را برگرداند؟ به طور بالقوه با دو برابر کردن لفاظی های ضد پناهجوی خود، سخت گیری بیشتر و اطمینان از اینکه حامیانش همچنان معتقدند که می توانند برنده شوند. در اینجا می توانید بیشتر بخوانید.

گرمای شدید در خاورمیانه

پیش بینی می شود دمای هوای دوحه در هفته جاری به حداکثر 43 درجه سانتیگراد برسد. در این زمان از سال انتظار می رود این اتفاق برای خلیج فارس باشد. اما بر اساس مطالعه جدیدی که در مجله Nature Sustainability منتشر شده است، ممکن است اوضاع بدتر شود. این مطالعه به پتانسیل افزایش دمای جهانی 1.5 و 2.7 درجه سانتیگراد و تأثیر آن بر منطقه خلیج فارس پرداخت. آخرین افزایش دما، کل جمعیت قطر را در معرض گرمای “بی سابقه” قرار خواهد داد و تقریباً همه در امارات متحده عربی و بحرین با وضعیت مشابهی روبرو هستند. برای منطقه ای که در حال حاضر متورم شده است، می تواند فاجعه ای برای میلیون ها نفر باشد.

حالا برای چیز متفاوت

قایق چوبی سنتی، معروف به مشهوف، هزاران سال است که وجود داشته است و به گفته کسانی که این چیزها را می دانند، قدمت آن به سومری ها می رسد. متأسفانه، مدرنیته به این معنی است که قایق های موتوری در آبراه های عراق بسیار رایج تر است. این نبرد به وضوح شکست خورده است، اما برخی از عراقی ها می خواهند حداقل مطمئن شوند که مشو و تاریخ و فرهنگی که کشتی ها نشان می دهند، به طور کامل ناپدید نمی شوند.

یک قایق چوبی در یک کارگاه در منطقه الحویر در منطقه المدینه در جنوب عراق
این نمای هوایی قایق‌های سنتی چوبی «مشهوف» را نشان می‌دهد که روی زمین در مقابل یک کارگاه در منطقه الحویر در منطقه المدینه در استان بصره جنوبی عراق خوابیده‌اند. [Asaad Niazi/AFP]

به اختصار

اسپیس ایکس اولین زن عرب را به ایستگاه فضایی بین المللی فرستاد | دادگاه نظامی اسرائیل سربازان را به جرم آزار و اذیت مرد فلسطینی زندانی کرد | کانادا و عربستان سعودی پس از اختلافات در سال 2018 روابط دیپلماتیک خود را از سر می گیرند | خانواده های رهبران زندانی تونس پرونده هایی را در دادگاه آفریقایی حقوق بشر و مردم تشکیل می دهند | اسرائیل بودجه بحث برانگیز شهرک نشینان را تصویب کرد | ایران یک مقام عالی امنیتی جدید منصوب کرد | فمینیست‌های لبنانی پس از آزار و اذیت یک زن به دلیل پوشیدن لباس شنا اعتراض کردند عملیات نظامی حزب الله در نزدیکی مرز لبنان با اسرائیل | کشته شدن سه فلسطینی در حمله رژیم صهیونیستی در نزدیکی نابلس | ایالات متحده اسرائیل را به خاطر تصمیم خود مبنی بر اجازه حضور شهرک نشینان در شهرک سازی غیرقانونی در کرانه باختری توبیخ کرد | بحرین روابط دیپلماتیک کامل با لبنان را احیا می کند | ایران سه مرد را به اتهام مواد مخدر اعدام کرد و سه نفر دیگر را به اعتراضات ضد دولتی مرتبط کردند | اعتراض مردم سوریه به حضور اسد در نشست اتحادیه عرب ایالات متحده در حال بررسی است که آیا این حمله یک غیرنظامی کشته شده است یا نه یک رهبر القاعده | سفر غیرمنتظره زلنسکی اوکراینی به عربستان سعودی برای سخنرانی در نشست اتحادیه عرب | لبنان اعلامیه اینترپل برای ریاض سلامه، رئیس بانک مرکزی دریافت کرد | سوری ها نوزادان خود را با شدت گرفتن جنگ رها می کنند | یک فعال برجسته مخالف الجزایر دستگیر شد |

نقل قول هفته

«بسیاری از آن به حافظه مربوط می شود. همه ما خاطرات را تجربه و سرکوب می کنیم. چیزی شبیه به این، به ویژه برای یهودیان تونس، همه چیز را پس می گیرد. | حبیب کازداقلی، یک دانشگاه تونسی که در اتوبوسی در خارج از کنیسه غریبه در جربا بود که در اوایل ماه جاری مورد حمله قرار گرفت. یهودیان سابقه طولانی در این کشور آفریقای شمالی دارند، اما این حمله که منجر به کشته شدن پنج نفر و کشته شدن مرد مسلح شد، باعث شده است تا جامعه بار دیگر جایگاه آنها را در این کشور زیر سوال ببرد، زیرا دولت تلاش می کند انگیزه یهودی ستیزی را کم اهمیت جلوه دهد. تیراندازی

[ad_2]