دادگاه فرانسه ایرفرانس و ایرباس را در مورد سقوط ریو-پاریس در سال 2009 تبرئه کرد | اخبار هوانوردی

[ad_1]

این تصمیم ضربه بزرگی به خانواده های قربانیان است که 14 سال برای عدالت مبارزه کرده اند.

ایرفرانس و ایرباس سازنده هواپیما از حادثه سقوط یک پرواز ریو-پاریس در سال 2009 پس از حکم دادگاه فرانسه مبنی بر عدم اثبات اشتباهات آنها در ایجاد فاجعه تبرئه شدند.

اگرچه این حکم پس از توصیه دادستانی به دادگاه پاریس برای عدم محکومیت انتظار می رفت، اما همچنان ضربه بزرگی به خانواده قربانیان است که 14 سال کمپین عدالت را راه اندازی کرده اند.

این دو شرکت مستقر در فرانسه در ماه اکتبر به دادگاه رفتند تا مسئولیت خود را در مورد بدترین سانحه هوایی در تاریخ ایرفرانس که منجر به کشته شدن 228 سرنشین پرواز AF447 شد، تعیین کنند.

دادستان ها در جریان جلسات محاکمه هشت هفته ای، که در ماه دسامبر به پایان رسید، گفتند که محکوم کردن دو غول هوانوردی که به قتل عمد متهم شده بودند، اما اتهامات را رد کردند، “غیرممکن” بود.

در صورت محکومیت، این دو شرکت با جریمه 225000 یورویی (250000 دلاری) و همچنین صدمات قابل توجهی به شهرت روبرو خواهند شد.

با خواندن حکم، بستگان قربانیان در دادگاه با نگاهی مبهوت برخاستند، سپس دوباره نشستند.

ما انتظار یک حکم بی طرفانه را داشتیم. این مورد نبود. ما منزجر شده ایم.”

به نقل از خبرگزاری فرانسه، او گفت: «از این 14 سال انتظار تنها یأس، وحشت و خشم باقی مانده است.

سقوط هواپیمای ایرفرانس - لاشه هواپیما پیدا شد
پرسنل نظامی بخش 14 متری ایرباس A330 ایرفرانس را در شهر رسیفه برزیل تخلیه کردند. [File: Brazilian Navy/Handout via AFP]

“بی احتیاطی”

جلسات استماع در پاریس بر نقش لوله های معیوب به اصطلاح Pitot متمرکز بود که برای اندازه گیری سرعت پرواز هواپیما استفاده می شود.

دادگاهی شنید که چگونه یک نقص در لوله هایی که در طول طوفان اقیانوس اطلس با کریستال های یخ مسدود شده بودند باعث به صدا درآمدن آلارم در کابین هواپیمای ایرباس A330 و خاموش شدن سیستم خلبان خودکار شد.

کارشناسان فنی نشان دادند که چگونه پس از خرابی ابزار، خلبانان هواپیما را در مسیر صعود قرار دادند، که باعث شد هواپیما از هوای زیر بال‌هایش به سمت بالا حرکت کند و در نتیجه ارتفاع را از دست بدهد.

ایرفرانس و ایرباس خطای خلبان را عامل اصلی سقوط این هواپیما اعلام کردند.

اما وکلای خانواده ها استدلال کردند که هر دو شرکت قبل از سقوط از مشکل لوله پیتوت اطلاع داشتند و خلبانان برای مقابله با چنین شرایط اضطراری در ارتفاع بالا آموزش ندیده بودند.

دادگاه گفت که ایرباس مرتکب “چهار عمل بی احتیاطی یا سهل انگاری” شده است، از جمله کوتاهی در جایگزینی مدل های خاصی از لوله های پیتوت که به نظر می رسد در ناوگان A330-A340 خود بیشتر یخ می زنند و “مخفی کردن اطلاعات” از اپراتورهای پرواز.

این شرکت گفت که ایرفرانس در نحوه توزیع یک یادداشت اطلاعاتی در مورد لوله های معیوب بین خلبانان خود مرتکب دو “عمل بی احتیاطی” شده است.

اما یک رابطه علت و معلولی به اندازه کافی قوی بین آن حذفیات و تصادف وجود نداشت که نشان دهد تخلفی رخ داده است.

دادستان ها ابتدا اتهامات علیه این شرکت ها را در سال 2019 در تصمیمی که خشم خانواده قربانیان را نیز برانگیخت، کنار گذاشتند.

دادگاه تجدیدنظر در پاریس این تصمیم را در سال 2021 لغو کرد و دستور داد محاکمه ادامه یابد.

[ad_2]