درگیری ها در خارطوم با وجود آتش بس جدید ادامه دارد | اخبار

[ad_1]

سازمان ملل هشدار داده است که درگیری بین ارتش و نیروهای RSF خطر بروز یک فاجعه انسانی را در پی دارد که می تواند به کشورهای دیگر سرایت کند.

در حالی که ارتش تلاش می کند نیروهای شبه نظامی پشتیبانی سریع (RSF) را از اطراف کاخ ریاست جمهوری و مقر ارتش خارج کند، درگیری شدید در خارطوم، سودان، با وجود آتش بس هفت روزه در درگیری که در 15 آوریل آغاز شد، ادامه دارد.

گلوله باران شدید روز پنجشنبه نیز در شهرهای دوقلوی خارطوم، امدرمان و خارطوم گزارش شد.

گزارش های سودانی روز سه شنبه حاکی از کشته شدن 550 نفر و زخمی شدن 4926 نفر در این درگیری ها بود.

به نظر می‌رسد که طرف‌ها پیش از گفتگوهای احتمالی برای دستیابی به قلمرو در پایتخت تلاش می‌کنند، اگرچه دو رهبر – ژنرال عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش و ژنرال محمد حمدان “همدی” داگالو، رهبر نیروهای RSF – تمایل کمی برای مذاکره نشان داده‌اند.

دفاله الحاج، فرستاده البرهان به الجزیره گفت که این توافق تنها برای آتش بس «و نه برای میانجیگری در زمینه حل مناقشه» است.

برای ما، تصمیم نهایی در محل گرفته خواهد شد. هیئت ما وارد مذاکره مستقیم نخواهد شد و حتی کانال ارتباطی با شورشیان باز نخواهد کرد.» او گفت.

یک آتش بس مرده

اوایل این هفته، جناح های متخاصم سودان به طور اصولی با آتش بس هفت روزه از روز پنجشنبه موافقت کردند، اما حملات هوایی و تیراندازی بیشتر در منطقه خارطوم آن را شکسته است.

اعتبار توافق آتش بس 4-11 مه بین این دو با توجه به نقض هایی که توافقات قبلی و کوتاه تر را تضعیف می کرد، مورد تردید بود.

در همین حال، سازمان ملل متحد روز چهارشنبه به گروه های متخاصم در سودان فشار آورد تا پس از غارت شش کامیون، از عبور امن کمک های بشردوستانه اطمینان حاصل کنند.

مارتین گریفیتس، مسئول امور بشردوستانه سازمان ملل متحد، گفت که امیدوار است ظرف دو تا سه روز با طرف‌های درگیر در سودان دیدارهای رو در رو داشته باشد تا تضمین‌هایی از آنها برای کاروان‌های کمک‌رسانی تضمین شود.

هزاران نفر از کارکنان سازمان ملل در هفته پس از جنگ تخلیه شدند و برخی از آژانس های سازمان ملل خدمات خود را به حالت تعلیق درآوردند. برنامه جهانی غذا (WFP) پس از کشته شدن سه تن از کارکنان خود در جنگ در سودان جنوبی، عملیات خود را به حالت تعلیق درآورد، اما این آژانس از آن زمان گفته است که کار خود را از سر خواهد گرفت.

هنوز مشخص نیست که چگونه آژانس های سازمان ملل می توانند با کارکنان و تجهیزات محدود در میان هرج و مرج عمل کنند.

یک فاجعه انسانی

سازمان ملل هشدار داده است که درگیری بین ارتش و نیروهای RSF خطر بروز یک فاجعه انسانی را در پی دارد که می تواند به کشورهای دیگر سرایت کند.

به گفته آژانس‌های سازمان ملل متحد، قبل از شروع جنگ، یک سوم جمعیت بیش از 45 میلیونی سودان به کمک‌های بشردوستانه متکی بودند و از کمبود بودجه رنج می‌بردند.

به گفته سازمان ملل متحد، حدود 100000 نفر از سودان به کشورهای همسایه گریخته اند و بیش از 42000 سودانی به همراه 2300 شهروند خارجی از زمان شروع بحران وارد مصر شده اند.

امدادگران به طور فزاینده ای نگران نبود خدمات اولیه در مناطق مرزی سودان و بندر سودان، در حدود 800 کیلومتری خارطوم هستند.

فرهان حق، معاون سخنگوی سازمان ملل روز چهارشنبه گفت که WFP اعلام کرد 17000 متریک تن غذا از 80000 متریک تنی که در سودان دارد، از جمله در خارطوم و دارفور غربی غارت شده است.

برای کسانی که نمی توانند خارطوم را ترک کنند، کالاهای اساسی در دسترس یا مقرون به صرفه نیستند. سازمان بشردوستانه مرسی کورپس روز چهارشنبه اعلام کرد که قیمت کالاهای اساسی در این شهر به طور متوسط ​​بیش از 130 درصد افزایش یافته است در حالی که قیمت سوخت بیش از 10 برابر شده است.

[ad_2]