دفاع وزیر پاکستان از محاکمه حامیان خان در دادگاه های ارتش | اخبار نظامی

[ad_1]

اسلام آباد، پاکستان – وزیر دفاع پاکستان از تصمیم دولت برای محاکمه غیرنظامیان در دادگاه های نظامی دفاع کرد و حملات ادعایی آنها به تاسیسات نظامی در اعتراضات اخیر را “اقدامی فتنه انگیز علیه دولت” خواند.

خواجه ام آصف به الجزیره گفت که دستگیری هزاران غیرنظامی به دلیل اعتراضات ناشی از دستگیری عمران خان نخست وزیر سابق در این ماه موجه بوده و گفته می شود تاسیسات ارتش هدف قرار گرفته است.

«این افراد به خودشان حمله کردند [the military’s] دفاتر به خانه هایشان حمله کردند. آصف روز چهارشنبه در مصاحبه ای گفت: آنها به تاسیسات آنها مانند پایگاه های هوایی حمله کردند. «آنها آن را برنامه ریزی کردند. خود به خود نبود شما باید سنگینی جنایت را درک کنید، شدت وقایعی را که اتفاق افتاده است.

هزاران نفر از هواداران خان که از دستگیری رهبر اصلی مخالفان پاکستان خشمگین شده بودند، در 9 و 10 می به خیابان ها ریختند. بیشتر این خشم متوجه ارتش قدرتمندی بود که معترضان آن را به سازماندهی دستگیری رهبرشان متهم می کنند.

چندین ساختمان و تأسیسات نظامی مورد حمله قرار گرفتند، برخی سوختند، در حالی که درگیری با نیروهای امنیتی منجر به کشته شدن حداقل 10 نفر شد.

در حالی که حزب خان می گوید بیش از 10000 نفر به عنوان بخشی از یک سرکوب بی سابقه دستگیر و زندانی شده اند، دولت می گوید بیش از 4000 نفر را که در شورش و خرابکاری دست داشته اند با استفاده از فناوری نظارت برای ردیابی آنها دستگیر کرده است.

دولت اعلام کرد که معترضان را بر اساس قانون ارتش تحت پیگرد قانونی قرار خواهد داد که خشم گروه های حقوق بشر را برانگیخت. نخست وزیر شهباز شریف بعداً تأکید کرد که فقط کسانی که به زیرساخت های ارتش حمله می کنند تحت حکومت نظامی محاکمه خواهند شد.

هنگامی که در سال 1952 تصویب شد، قانون ارتش عمدتاً برای آوردن پرسنل نظامی به دادگاه های نظامی مورد استفاده قرار گرفت. اصلاحات بعدی همچنین به غیرنظامیان متهم به جرایم خاص اجازه داد تا توسط دادگاه های نظامی محاکمه شوند.

در صورت محکومیت توسط دادگاه نظامی، متهم حق دارد ظرف 40 روز به دادگاه تجدیدنظر نظامی اعتراض کند. اگر متهمان همچنان احساس می کنند که محاکمه عادلانه ای دریافت نکرده اند، می توانند به بالاترین دادگاه در حوزه قضایی که در آن محاکمه شده اند شکایت کنند.

روز پنجشنبه، یک دادگاه ضد تروریسم در شهر شرقی لاهور، تحویل 16 متهم از جمله یک قانونگذار سابق حزب تحریک انصاف پاکستان (PTI) را برای محاکمه در یک دادگاه نظامی تایید کرد. مشخص نیست تولید چه زمانی آغاز خواهد شد.

آصف از تصمیم محاکمه غیرنظامیان در دادگاه های نظامی دفاع کرد و گفت که دولت شفافیت را در طول محاکمات تضمین خواهد کرد.

وی گفت: در این موارد شفافیت مطلق وجود خواهد داشت. سه سطح تجدیدنظر وجود دارد که از طریق فرمانده ارتش، دادگاه عالی و سپس دادگاه عالی انجام می شود.»

اما گروه های حقوق بشر ابراز نگرانی کرده اند. هفته گذشته، کمیسیون حقوق بشر پاکستان، یک گروه مستقل حقوق مدنی، به شدت با استفاده از حکومت نظامی برای محاکمه غیرنظامیان مخالفت کرد.

این گروه در بیانیه‌ای گفت: «در حالی که مسئولین آتش‌سوزی و آسیب به اموال عمومی و خصوصی در اعتراضات اخیر باید پاسخگو باشند، اما همچنان مستحق محاکمه عادلانه هستند».

دیده بان حقوق بشر و عفو بین الملل همچنین از دولت پاکستان خواستند تا به حقوق افرادی که در جریان اعتراضات دستگیر شده اند احترام بگذارد.

ارتش مدت‌هاست که به عنوان دلال قدرت پاکستان تلقی می‌شود، اما آصف اصرار داشت که ائتلاف حاکم در سرکوب تظاهرکنندگان در حال انجام است. او معترضان را متهم به حمله به کشور کرد.

«این افراد در واقع دولت را به چالش کشیدند. اگر مخالف حکومت سیاسی بود، اشکالی نداشت. انتقاد و به چالش کشیدن دولت سیاسی کاملاً خوب است، اما این افراد تصمیم گرفتند در 9 و 10 می به تأسیسات ارتش حمله کنند.”

خان فکر می‌کند که حریف او نیروهای مسلح پاکستان است، نه هیچ حزب سیاسی. اگر حکومت ارتش یا حکومت نظامی وجود داشت، شما [can] این را به چالش بکشید اما نه نهاد [itself]” وزیر گفت.

سناتور فیصل جاوید خان، یکی از رهبران ارشد حزب تحریک انصاف، ادعاهای آصف را رد کرد و گفت که تنها راه برای تعیین گناهکار بودن معترضان از طریق تحقیق مستقل توسط یک کمیسیون قضایی است.

موضع ما بسیار روشن است: وقتی یک تحقیق آزاد و منصفانه انجام دهید، متوجه خواهید شد که این شورش توسط جنایتکاران شرور که به افراد تحریک انصاف تعلق ندارند و برای آسیب رساندن به روابط بین تحریک انصاف و ارتش انجام شده است. “او پنجشنبه گفت.

تلاش های ناموفق

آصف تاکید کرد که دولت تلاش هایی برای حل تنش سیاسی انجام داده و حداقل سه دور مذاکره با حزب تحریک انصاف انجام داده است.

او گفت: «راه حلی وجود داشت. «توافق بین دو هیئت وجود داشت. ما به آنها پیشنهاد دادیم که در ابتدای مهرماه انتخابات برگزار کنیم. حتی تاریخ هم مشخص بود. اما عمران خان از پذیرش این امر خودداری کرد. هیأت تحریک انصاف، ناتوانی مطلق خود را نشان دادند و گفتند: ما با شما کاملاً موافقیم، ولی رهبر ما نه.

فیصل جاوید خان گفت که هیچ تاریخی توافق نشده است. او مقصر بودن نخست‌وزیر سابق و حزب تحریک انصاف را رد کرد و این سوال را مطرح کرد که چگونه می‌توان گفت‌وگوها را در زمانی که مقامات به خانه‌های رهبران تحریک انصاف حمله می‌کردند، انجام داد.

این سناتور گفت: «این ریاکاری محض است. «اگر دولت فکر می‌کند که نوعی تصمیم وجود داشته یا تاریخی توافق شده است، پس چرا آن زمان آن را فاش نکردند؟ این در مورد کن یا مهمانی نیست. این موضوع اعمال و احترام به قانون اساسی است.

وی گفت: وقتی تیم هیئت ما قاطعانه گفته است که به نتیجه نرسیده است، چطور می توانند بگویند.

فیصل جاوید خان گفت که شهروندان پاکستان می دانند که نخست وزیر سابق به ارتش احترام می گذارد و هر گونه تلاش برای ممنوعیت تحریک تحریک انصاف با شکست مواجه خواهد شد.

این سناتور گفت: عمران خان همیشه گفته است که پاکستان بیشتر از من به ارتش نیاز دارد. وی در هر محفلی تکرار کرده است که ارتش از ضروریات کشور است و باید به آن احترام گذاشت.

در طول دهه ها، ارتش با اتهامات نقض سوگند قانون اساسی خود مبنی بر عدم مداخله در امور سیاسی، به ویژه در مورد قانون ارتش، مواجه شده است.

وزیر دفاع در این مصاحبه اعتراف کرد که «نمایش نظامی در عرصه سیاسی» به کشور آسیب رسانده است.

افراد زیادی هستند که در 75 سال گذشته به دولت آسیب رسانده اند – قوه قضائیه، سیاستمداران، رهبری ارتش. برای تسویه حساب تاریخ باید آنها را نام ببریم. آصف گفت: باید یک محاکمه وجود داشته باشد، هرچند ماهیت نمادین.

«اگر توبه نباشد، رستگاری هم نیست. اگر به دنبال رستگاری هستید، باید فرآیندی وجود داشته باشد که از طریق آن بتوانید از شر آن توشه تاریخ خلاص شوید.”

[ad_2]