رئیس جدید القاعده در شمال آفریقا کیست؟ | آفریقا

[ad_1]

رهبر جدید القاعده در مغرب اسلامی (AQIM) یکی از سربازان مشهور گروه های مسلح است که در شمال آفریقا ویران می شوند ، اما کارشناسان می گویند مشخص نیست که وی برای ایجاد اقتدار خود در چه راهی گام برمی دارد.

به گفته گروه نظارت سایت SITE ، ابوعبیده یوسف الأنابی ، شهروند الجزایری متولد 1969 ، عبدالمالک Drukdel را پس از ترور وی توسط نیروهای فرانسوی در مالی در ژوئن گذشته جایگزین کرد.

لارنس بیندر ، بنیانگذار پروژه JOS ، که تجزیه و تحلیل تبلیغات آنلاین این گروه مسلح را انجام می دهد ، العنابی پیش از این رئیس شورای کرامت AQIM بود و “همچنین یکی از رئیسان رسانه ای آن بود.”

بینندر گفت: “او کسی است که به نمایندگی از گروه با ایمن الظواهری ، رئیس القاعده ، بیعت کرد. و وی نویسنده چندین بیانیه مهم در سالهای اخیر است.”

ایالات متحده العنابی را که گمان می رود هنوز در الجزایر باشد ، در لیست مراقبت تروریسم 2015 قرار داده است ، اقدامی که سازمان ملل سال بعد دنبال کرد.

گروه وی مسئولیت حملات به سربازان و غیرنظامیان در منطقه ساحل را از جمله اعتصاب سال 2016 علیه یک هتل و رستوران در بورکینافاسو که منجر به کشته شدن 30 نفر ، اکثرا غربی شد ، بر عهده گرفت.

اما حقانیت الانبی به عنوان رئیس AQIM ممکن است مشخص نباشد ، به ویژه در میان افراد تازه وارد و جوان.

الکس تورستون ، دانشمند علوم سیاسی در دانشگاه سین سیناتی که با تمرکز بر اسلام در شمال غربی آفریقا ، گفت: “آنابی حداقل برای من بیشتر به عنوان یک مبلغ و شبه روحانی شناخته شده است.”

وی گفت ، “استراق سمع كسی بدون تجربه عملیاتی مشابه دوروكدل … به نظر من نیمکت ضعیفی است” ، وی AQMI را “سازمانی كه برای اهمیت مبارزه می كند و فاقد اقتدار كاریزماتیک است” توصیف كرد.

نبردهای گروهی

تحلیلگران پروژه ضد افراط گرایی می گویند روابط الأنبی با سلف خود تیره و تار بوده است ، این یکی دیگر از علائم بالقوه شکاف استراتژیک است.

این به نوبه خود می تواند روابط AQIM را با ایاد آغ غالی ، توآرگ مالت ، که رئیس گروه پشتیبانی اسلام گرایان و مسلمانان ، متحد اصلی گروه مسلح است ، پیچیده کند.

ویدئو مبارزان القاعده در مغرب اسلامی (AQIM) را نشان می دهد [AQIM via AFP]

اگرچه گالی قول اعتماد به القاعده را داده است ، اما او مانند سایر شاخه های جهان از استقلال قابل توجهی برخوردار است – و اینکه آیا الانبی اجازه ادامه این کار را می دهد یا خیر ، تعیین می کند که این گروه مسلح در سالهای آینده چگونه پیشرفت خواهد کرد.

الی تننبام ، محقق م Instituteسسه امور بین الملل فرانسه ، گفت: “همیشه بین مبارزان زمینی در شمال مالی و امیر بسیار منزوی AQIM در الجزایر تنش وجود داشته است.”

وی گفت: اولین اقدامات الأنابی در تعیین چگونگی استقرار وی در گروه خود كلیدی است ، در زمانی كه وابستگان القاعده با جنگجویان داعش (داعش) روبرو هستند ، آنها نیز برای نفوذ می جنگند. .

“آیا وی از روسای جدید کاتیب ها نام خواهد برد؟” [combat units]تنن باوم در جنوب مرز الجزایر پرسید.

آیا او وسوسه خواهد شد تا افراد خودش را در آنجا اسکان دهد؟ آیا این روابط با متحدان محلی AQIM تغییر خواهد کرد؟ “

تبادل زندانیان

باید دید که آنابی چگونه به مذاکرات مورد نظر دولت مالی روی می آورد ، فرانسه که با تلاش برای کمک به دولتهای ساحل از تهدیدهای گروه مسلح ، به شدت مخالف آن است.

سال گذشته در مصاحبه ای نادر با تلویزیون فرانس 24 ، الأنابی تمایل خود برای دیدن زندانیان آزاد شده AQIM را به عنوان بخشی از مذاکرات برای آزادی سوفی پترونین ، گروگان فرانسوی اسیر شده در مالی در سال 2016 ، روشن کرد.

پترونین در ماه اکتبر آزاد شد ، همانطور که مقامات مالی حدود 200 زندانی را آزاد کردند.

تننباوم به دولت مالی گفت كه گروه حمایت از اسلام و مسلمانان “امروز به عنوان گروهی كه می تواند با آنها گفتگو كند” در حال ظهور است – موضعی كه می تواند دست گالی را در مبارزه با داعش تقویت كند.

این بدان معناست که به زودی مبارزه بین گروه های مسلح کمرنگ نخواهد شد.

تنن باوم گفت: “زمان آشتی گذشته است و به نظر می رسد دیگر در دستور كار نیست.”



[ad_2]