رئیس جمهور برزیل لولا برای ادغام در اجلاس آمریکای جنوبی | اخبار سیاسی

[ad_1]

این نشست بر تغییر منطقه به چپ تاکید می کند و انتظار می رود بر همکاری در مورد موضوعاتی مانند مالی و جرم و جنایت تاکید شود.

رهبران و نمایندگان 12 کشور آمریکای جنوبی روز سه شنبه در حالی که رئیس جمهور لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا در تلاش برای احیای بلوک منطقه ای است که قبلاً اتحادیه ملل آمریکای جنوبی یا UNASUR نامیده می شد، در برزیل گرد هم آمدند.

انتظار می رود رئیس جمهور لولا در این اجلاس که در پایتخت برزیل برگزار می شود، برای یکپارچگی منطقه ای بیشتر تلاش کند.

«ما اجازه دادیم ایدئولوژی ما را از هم جدا کند و تلاش‌های ما برای ادغام را قطع کند. لولا روز سه‌شنبه گفت: ما کانال‌های گفت‌وگو و مکانیسم‌های همکاری خود را رها کردیم و همه از این باختیم.

لولا در سخنرانی خود ایده ایجاد یک ارز تجاری منطقه ای را برای رقابت با سلطه دلار آمریکا ترویج کرد.

این نشست تغییر فضای سیاسی در آمریکای جنوبی را برجسته می‌کند، جایی که نیروهای سیاسی چپ پس از سال‌ها حکومت عمدتا محافظه‌کار، احیای مجدد را تجربه کرده‌اند.

لولا و دیگر رهبران چپ UNASUR را تأسیس کردند – که قصد خود را در سال 2004 اعلام کردند و یک معاهده در سال 2008 امضا کردند – اما این سازمان آخرین بار نه سال پیش ملاقات کرد و در نهایت با حرکت منطقه به سمت راست منحل شد.

نشست روز سه‌شنبه پشت درهای بسته برگزار شد، اما سایر موضوعات مورد انتظار بحث انرژی، مالی، جنایت و مبارزه با تغییرات آب و هوایی است.

لوسیا نیومن از الجزیره در یک مصاحبه تلویزیونی از برزیل گزارش داد: “این اولین ملاقات آنها در 9 سال گذشته است که زمان بسیار بسیار طولانی است.” و تمام هدف این است که تلاش کنیم راهی برای بازگرداندن آنچه زمانی به نظر می رسید در نقشه راه اینجا در منطقه وجود دارد، و آن … ادغام در آمریکای جنوبی است.”

در نشانه دیگری از جنبش چپ منطقه، نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، تنها چند سال پس از اینکه ژایر بولسونارو، سلف جناح راست لولا از ورود به برزیل منع شد، با استقبال گرم لولا مواجه شد. در دوران بولسونارو، برزیل از تلاش ناموفق خوان گوایدو، رهبر مخالفان ونزوئلا برای ریاست جمهوری ونزوئلا حمایت کرد.

در آغوش گرفتن لولا از مادورو بحث‌برانگیز بوده است و منتقدان او را متهم می‌کنند که چشم خود را بر تلاش ونزوئلا برای زندانی کردن چهره‌های مخالف و اتهامات تقلب در انتخابات بسته است.

به عنوان مثال، در سال 2018، کلمبیا پس از اینکه ایوان دوکه، رئیس جمهور پیشین جناح راست این کشور، این گروه را به همدستی در “دیکتاتوری ونزوئلا” متهم کرد، از UNASUR خارج شد.

جانشین دوکه، رئیس جمهور چپ گرای گوستاوو پترو، پس از سال ها خصومت، به دنبال کاهش تنش ها با ونزوئلا بوده و به دنبال زمینه های مورد علاقه مشترک مانند همکاری در زمینه امنیت مرزی است.

با این حال، در نشست روز سه‌شنبه، پرسش‌ها درباره سابقه حقوق بشر ونزوئلا دوباره مطرح شد. رهبرانی مانند رئیس جمهور اروگوئه، لوئیس لاکال پو، ادعای لولا مبنی بر اینکه انتقاد از ونزوئلا صرفاً یک “روایت” طراحی شده برای ترسیم این کشور به عنوان ضد دموکراتیک است، مخالفت کردند.

وقتی گفتید آنچه در ونزوئلا اتفاق افتاد، یک روایت بود، متعجب شدم. شما از قبل می‌دانید که ما در مورد ونزوئلا و دولت ونزوئلا چه فکر می‌کنیم.»

در همین حال، تمیر پوراس – مشاور سابق سیاست خارجی هوگو چاوز، رئیس جمهور فقید ونزوئلا که در تأسیس UNASUR کمک کرد – در یک مصاحبه تلویزیونی با الجزیره گفت که این نشست یک گام مثبت بود.

او گفت: «به نظر من این یک ابتکار عالی توسط رئیس جمهور لولا داسیلوا است. ادغام آمریکای جنوبی احتمالاً بدون مشارکت برزیل ممکن نیست. برزیل بزرگترین کشور منطقه، اقتصاد اصلی و قدرت دیپلماتیک جهانی است.

با این حال، او گفت که اگر چشم انداز سیاسی قاره دوباره تغییر کند، یکپارچگی باید مزایای ملموسی را برای سازمان به همراه داشته باشد تا از انشعاب جلوگیری کند.

این بار، درسی که باید آموخت این است که این ادغام باید عملی باشد. باید عملی باشد. پوراس گفت، این باید به مزایایی برای اکثریت جمعیت آمریکای جنوبی تبدیل شود.



[ad_2]