رئیس جمهور سابق السالوادور به دلیل گفتگو با گروه های تبهکار به 14 سال زندان محکوم شد | اخبار دادگاه

[ad_1]

مائوریسیو فونس، که در حال حاضر در نیکاراگوئه زندگی می کند، این اتهامات را رد می کند و می گوید آتش بس در سال 2012 با میانجی گری کلیسا انجام شد.

دادگاهی در السالوادور مائوریسیو فونس، رئیس جمهور سابق این کشور را به دلیل مذاکره با گروه ها در دوران دولتش به ۱۴ سال زندان محکوم کرد.

حکم روز دوشنبه به دنبال دادگاهی است که در آوریل زمانی که فونس در همسایگی نیکاراگوئه زندگی می کرد آغاز شد. السالوادور سال گذشته قوانین خود را تغییر داد تا امکان محاکمه به صورت غیابی فراهم شود.

دادستان ها فونز را که از سال 2009 تا 2014 به عنوان رئیس جمهور خدمت کرده بود، متهم کردند که به همکاری غیرقانونی و نافرمانی در آتش بس باندی خود در سال 2012 پرداخته است.

فونز مذاکره با باندها یا دادن امتیاز به رهبران آنها را رد کرد و تأکید کرد که آتش بس با میانجیگری کلیسای کاتولیک انجام شده است نه دولت.

ژنرال دیوید مونگویا پایس، وزیر سابق امنیت فونس، به دلیل نقشش در مذاکرات به 18 سال زندان محکوم شد.

رودولفو دلگادو، دادستان کل آمریکا در توییتر گفت: «ما توانستیم بررسی کنیم که این دو مقام سابق که وظیفه حفاظت از مردم سالوادور را داشتند، در ازای دریافت امتیازات انتخاباتی، در مورد زندگی خود مذاکره کردند و به عنوان اعضای باند عمل کردند.

حبس 14 ساله فونس مجموع هشت سال برای انجمن غیرقانونی و شش سال برای نکول است.

دادستان ها می گویند که مذاکرات بین این باندها به این منظور بوده است که باندهای قدرتمند خیابانی کشور نرخ قتل خود را در ازای دریافت مزایایی برای رهبرانشان در زندان کاهش دهند.

السالوادور فونز 64 ساله را به دلیل جرایم دیگر در حداقل 12 پرونده تحت پیگرد قانونی قرار می دهد.

در سال 2015، دادگاه عالی السالوادور حکم داد که این باندها سازمان های “تروریستی” هستند.

دو باند جنایتکار اصلی در السالوادور، Mara Salvatrucha – که بیشتر با نام MS-13 شناخته می شود – و Barrio 18، حدود 70000 عضو دارند.

در طول سال گذشته، چندین هزار عضو مظنون باند به عنوان بخشی از تلاش های رئیس جمهور فعلی نایب بوکله برای سرکوب این گروه ها دستگیر شده اند.

با این حال، قبل از اینکه بوکله “وضعیت اضطراری” بحث برانگیز خود را اعمال کند، رهبر جناح راست متهم به شرکت در مذاکرات باندی شد.

در دسامبر 2021، وزارت خزانه داری ایالات متحده گفت که دولت بوکله در مورد یک آتش بس مخفی با رهبران باند مذاکره کرده است.

ظاهراً رهبران بازداشت شده در ازای تأخیر در کشتار و حمایت سیاسی از حزب بوکله امتیازاتی دریافت کردند. خبرگزاری محلی ال فارو قبلاً در مورد این مذاکرات گزارش داده است.

رائول ملارا، دادستان کل سابق گفت که درباره این اتهامات تحقیق خواهد کرد، اما پس از اینکه حزب بوکله بر انتخابات میان دوره ای 2021 مسلط شد و کنترل کنگره را به دست گرفت، قانونگذاران ملارا را برکنار کردند.

گروه های حقوق بشر از سرکوب وحشیانه السالوادور علیه اعضای مظنون باند انتقاد کرده اند و عفو بین الملل دولت بوکله را به سوء استفاده گسترده متهم کرده است.

عفو بین الملل ماه گذشته در گزارشی گفت: «نقض سیستماتیک حقوق بشر و برچیده شدن حاکمیت قانون پاسخی برای مشکلات پیش روی کشور نیست.

[ad_2]