رابرت فیسک خبرنگار پیشکسوت خاورمیانه در سن 74 سالگی درگذشت ایرلند

[ad_1]

ایندیپندنت تایید می کند که روزنامه نگار تحسین شده و جنجالی وی پس از یک بیماری کوتاه درگذشت.

رابرت فیسک ، روزنامه نگار کهنه کار ، که دهه ها به عنوان خبرنگار خارجی روزنامه انگلیسی ایندیپندنت برای وقایع در خاورمیانه و جاهای دیگر گزارش می داد ، پس از سکته مغزی در خانه اش در دوبلین درگذشت.

روزنامه ایرلند تایمز روز یکشنبه گزارش داد ، فیسک روز جمعه مریض شد و در بیمارستان سنت وینسنت بستری شد و اندکی بعد در آنجا درگذشت.

او 74 ساله بود.

ایندیپندنت به خبرنگاری که “به شهامتش در زیر س courageال بردن داستانهای رسمی” و انتشار “نثر غالباً درخشان” شهرت داشت ، ادای احترام کرد.

کریستین بوتون ، سردبیر هفته گذشته ایندیپندنت و اکنون مدیر عامل ، گفت: “نترس ، سازش ناپذیر ، مصمم و کاملا متعهد به فاش کردن حقیقت و واقعیت به هر قیمتی ، رابرت فیسک بزرگترین روزنامه نگار نسل خود بود.”

“آتشی که او در ایندیپندنت روشن کرد خواهد سوخت.”

فیسک در سال 1989 پس از جدا شدن از روزنامه تایمز ، متعلق به روپرت مرداک ، به روزنامه ایندیپندنت پیوست و در ابتدا در 1972 به عنوان خبرنگار ایرلند شمالی پیوست.

وی در طول ده سال فعالیت خود ، رویدادهای مهم بین المللی از جمله جنگ داخلی لبنان ، حمله شوروی به افغانستان ، انقلاب ایران ، حمله صدام حسین به کویت ، درگیری های بالکان و بهار عربی را پوشش داد.

رابرت فیسک به دلیل پوشش امور خاورمیانه معروف بود

ایرلند تایمز گفت که قصد دارد کمی قبل از مرگ وی به خاورمیانه بازگردد.

مایکل هیگینز ، رئیس جمهور ایرلند در بیانیه ای با ادای احترام به شخصی که گفته بود از دهه 1990 می شناخته است ، گفت: “دنیای روزنامه نگاری و تفسیر آگاهانه درباره خاورمیانه یکی از بهترین مفسران خود را از دست داده است.”

فیسک به ویژه به دلیل گزارش های نظامی اش معروف بود.

وی برنده جایزه روزنامه نگاری اورول شد و در چندین نوبت روزنامه نگار بین المللی سال و خبرنگار خارجی سال را در جوایز مطبوعات انگلیس دریافت کرد.

فیسک یکی از معدود گزارشگران غربی بود که با اسامه بن لادن ، رهبر القاعده مصاحبه کرد.

اما گزارش های Fisk جنجال هایی را نیز به همراه داشته است.

منتقدان وی در گزارش خود درباره جنگ سوریه وی را به حمایت از دولت رئیس جمهور بشار اسد متهم کرده اند.

از کتابهای وی می توان به “نقطه بازگشت” اشاره کرد: اعتصابی که انگلیسی ها را در اولستر شکست. ترحم برای ملت: لبنان در حال جنگ ؛ و جنگ بزرگ تمدن – فتح خاورمیانه.



[ad_2]