رامافوسای آفریقای جنوبی می گوید که حزب حاکم می خواهد از ICC خارج شود | اخبار ICC

[ad_1]

این تصمیم پس از صدور حکم بازداشت برای پوتین رئیس جمهور روسیه و پیش از اجلاس سران بریکس در آفریقای جنوبی در اواخر سال جاری گرفته شد.

رئیس جمهور سیریل رامافوسا گفت که حزب حاکم کنگره ملی آفریقا (ANC) تصمیم گرفته است که آفریقای جنوبی دادگاه کیفری بین المللی را ترک کند، دادگاهی که ماه گذشته حکم بازداشت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را صادر کرد.

دستور علیه پوتین در ماه مارس به این معنی است که پرتوریا، که قرار است میزبان نشست سران بلوک بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) امسال باشد، در بدو ورود باید او را بازداشت کند.

رامافوزا در یک کنفرانس خبری که به همراه رئیس جمهور فنلاند، سائولی نینیستو میزبانی شد، گفت: “بله، حزب حاکم… این تصمیم را گرفته است که منطقی است آفریقای جنوبی از دیوان کیفری بین المللی خارج شود.”

رامافوسا گفت که این تصمیم که پس از نشست ANC در آخر هفته انجام شد، “تا حد زیادی” به دلیل رفتار ناعادلانه دادگاه با برخی احزاب اتخاذ شد.

او گفت: «ما دوست داریم این موضوع برخورد ناعادلانه به درستی مورد بحث قرار گیرد، اما در این بین حزب حاکم دوباره تصمیم گرفته است که باید عقب نشینی کند.

حکم بازداشت پوتین در پی ادعاهایی مبنی بر اخراج غیرقانونی کودکان اوکراینی توسط کرملین صادر شد.

رامافوزا در مورد اینکه آیا آفریقای جنوبی پوتین را دستگیر خواهد کرد یا خیر گفت: “این موضوع در حال بررسی است”.

آفریقای جنوبی که یک قدرت قاره‌ای است، از محکوم کردن تهاجم به اوکراین که تا حد زیادی مسکو را در صحنه بین‌المللی منزوی کرده است، امتناع کرد و گفت که می‌خواهد بی‌طرف بماند و گفتگو را برای پایان دادن به جنگ ترجیح می‌دهد.

این اولین بار نیست که آفریقای جنوبی تلاش می کند از ICC خارج شود.

او در سال 2016 پس از جنجالی که یک سال پیش از آن، زمانی که عمر البشیر، رئیس جمهور وقت سودان برای نشست اتحادیه آفریقا از این کشور بازدید کرد، تلاش کرد این کار را انجام دهد. او از دستگیری او امتناع کرد، حتی اگر البشیر به اتهام جنایات جنگی با حکم دستگیری دیوان بین المللی کیفری روبرو بود.

با این حال، تصمیم بحث برانگیز برای عقب نشینی زمانی که یک دادگاه ملی حکم داد که چنین اقدامی خلاف قانون اساسی است، لغو شد.

[ad_2]