رای دهندگان اوبی در نیجریه فریاد تقلب می زنند، برای زنده نگه داشتن امید می جنگند | انتخابات

[ad_1]

لاگوس، نیجریه – اواخر روز 28 فوریه، سه روز پس از انتخابات ریاست جمهوری نیجریه، فاوور آنیم و یکی از دوستانش در حال پخش زنده نتایج کمیسیون ملی مستقل انتخابات بودند. آنها امید زیادی به پیروزی پیتر اوبی، نامزد خارجی که به آن رای داده بودند، داشتند.

همانطور که نتایج به دست آمد و اوبی در مناطق مختلف برد و باخت – با اختلاف بسیار زیاد – دوستان خوشحال، سپس عصبانی، سپس خسته شدند و به رختخواب رفتند.

حدود ساعت 4 صبح روز بعد، محمود یاکوبو، رئیس کمیسیون انتخابات، بولا تینوبو، نامزد حاکم کنگره همه مترقیان را برنده اعلام کرد. در جایگاه دوم، آتیکو ابوباکار از حزب اصلی اپوزیسیون دموکراتیک خلق ها، پیش از اوبی از حزب کارگر قرار گرفت.

“من فقط احساس بی حسی کردم. این احساس ناامیدی بود.

این انتخابات در حالی برگزار می شود که بزرگترین اقتصاد آفریقا پس از پشت سر گذاشتن دو رکود در پنج سال اخیر، با مشکل مواجه است. بیکاری بالا است، تورم در حال افزایش است و عدم اطمینان در حال افزایش است.

ظهور اوبی به عنوان یکی از سه کاندیدای پیشتاز، نبرد سنتی نیجریه برای دو رئیس جمهور را شکست و به هوادارانش، عمدتاً جوانان، امید ایجاد یک چرخش سیاسی در این کشور داد.

بسیاری از پیروان او از به رسمیت شناختن مشروعیت رئیس جمهور تازه منتخب امتناع کردند و موج جدیدی از نارضایتی از تشکیلات سیاسی پدید آمد.

«انتخابات یک تقلب بود. من تینوبو را به عنوان رئیس جمهور خود نمی پذیرم. “من به نوعی در بلاتکلیفی هستم و منتظرم ببینم بعد از درخواست اوبی چه اتفاقی می افتد.”

در انتظار دادگاه ها

اوبی و ابوبکر به دلیل تقلب گسترده در انتخابات، ارعاب رأی دهندگان و خشونت، از دادگاه درخواست کردند تا نتایج را باطل کند.

ناظران برگزاری انتخابات از جمله هیئت اتحادیه اروپا و مأموریت مشترک مؤسسه بین المللی جمهوری خواه و مؤسسه ملی دمکراتیک را محکوم کردند.

در بیانیه ائتلافی از فعالان مردمی، اتاق وضعیت جامعه مدنی نیجریه آمده است: «نظارت و تحلیل اتاق موقعیت از انتخابات ریاست جمهوری و مجلس ملی 2023 نشان می دهد که آنها به آستانه اعتماد تعیین شده به عنوان مبنای ارزیابی انتخابات نرسیده اند. .

تینوبو از مخالفان سیاسی خود خواست که نارضایتی های خود را کنار بگذارند و “فرایند شفا” را آغاز کنند. اعتراض وی توسط مخالفان رد شد.

در حالی که منتظر رسیدگی به پرونده ها در دادگاه هستند، رای دهندگان جوان می گویند که اعتقاد چندانی به بی طرفی سیستم قضایی در این مورد ندارند.

نیجریه سابقه طولانی در رقابت های انتخاباتی دارد. هفت انتخابات فرمانداری از سال 1999 لغو شده است. اولین مورد با درخواست اوبی در سال 2003 آغاز شد.

در سایر نقاط قاره، دادگاه‌های عالی کنیا و مالاوی انتخابات ریاست‌جمهوری را در سال‌های 2017 و 2020 باطل کردند. اما دادگاه عالی نیجریه هرگز نتایج ریاست جمهوری را لغو نکرده است.

خروج و شکایات

حامیان اوبی در جنبش اطاعت متحد شده اند، که چندین طرح داوطلبانه را به راه انداخته است تا بسیاری از مردم، عمدتاً کسانی که برای اولین بار رای می دهند، در روز انتخابات شرکت کنند.

اگرچه حزب کارگر در سطح ریاست جمهوری شکست خورد، اما در انتخابات فرمانداری و ۴۰ کرسی در پارلمان ۴۶۹ کرسی به دست آورد. ناظران سیاسی این نتایج را موفقیت آمیز خواندند.

“من فکر می کنم جنبش موفق شد زیرا برای اولین بار است که اتفاق می افتد [in Nigeria] زمانی که شما چنین جنبشی دارید که از انرژی جوانانی که حول یک نامزد جمع می‌شوند، و آن نامزدی دارید که سیستم دو حزبی را همانطور که ما همیشه می‌شناختیم مختل می‌کند.” شورای روابط بین الملل به الجزیره گفت: «تا این حد موفقیت آمیز بود».

آنیم که در حساب‌های رسانه‌های اجتماعی خود برای اوبی کمپین می‌کرد و حامیانش را در راهپیمایی‌ها بسیج می‌کرد، موافقت کرد.

“حالا که او [Obi] رئیس جمهور نشد [the purpose of] اکنون جنبش برای من بسیار گسترده تر شده است. این اکنون برای من این فرصت را برای مردم عادی نیجریه نشان می دهد تا برای دفاع از خوبی در فضای سیاسی ما قیام کنند و بنابراین من قصد دارم به تعامل با جنبش ادامه دهم.”

هنوز سوالات زیادی در مورد آینده جنبش وجود دارد. به نظر می رسد جوانانی که از بیکاری بالا، تورم فزاینده و تشدید ناامنی در سراسر کشور سرخورده شده اند، از مهاجرت دسته جمعی به خارج از کشور خودداری کرده اند.

در میان جوانان نیجریه، مهاجرت به طور فزاینده ای به عنوان تنها گزینه در جستجوی فرصت های اقتصادی بهتر دیده می شود. در طول دهه گذشته، نیجریه با مهاجرت گسترده کارگران ماهر خود دست و پنجه نرم کرده است. طبق یک نظرسنجی در سال 2021 توسط موسسه نظرسنجی آفریقا، از هر 10 نیجریه، هفت نفر ترجیح می دهند کشور را ترک کنند.

پس از انتخابات، افراد بیشتری در حال بررسی ایده جابجایی هستند – از جمله Anyim.

او گفت: «من به طور خاص به فکر مهاجرت به خارج از کشور نبودم، اما در آستانه انتخابات و دستکاری بسیار جسورانه، من را ناامید کرد. “این اولین باری بود که من واقعاً ایده ترک را به ذهنم خطور کرد.”

Wale Ayinla، یک بازاریاب 25 ساله محتوا در لاگوس که به اوبی رای داد، گفت که در دو سال گذشته دو بار فرصت رفتن به ایالات متحده را رد کرد زیرا امیدوار بود که در حکومت و استانداردهای زندگی نیجریه تغییر کند.

اما این امید در حال محو شدن است. “بعضی از ما سعی می کنیم اینجا برای خودمان زندگی بسازیم، اما اکنون دارم نقشه می کشم [to leave]،” او گفت.

به گفته تحلیلگران، انتظار می رود این روند ادامه یابد.

“از این [Buhari’s] دولت زمام امور را به دست گرفت، ما دیدیم که افراد زیادی در حال انجام جاپا هستند [the Yoruba word for escape]. … جوان نیجریه ای آماده رای دادن با پاهای خود هستند.

او گفت که نبرد قانونی و سیاست اولیه یک دولت آینده کلیدی برای توقف یا تسریع سطح مهاجرت خواهد بود.

“بسیاری از این کشور دست کشیده اند”

اگرچه انتظار می‌رود که این دعاوی ماه‌ها به طول انجامد، اما توجه به آینده جنبش معطوف شده است.

انتخابات ریاست جمهوری امسال کمترین میزان مشارکت رای دهندگان در تاریخ نیجریه را داشت. تنها 23 درصد از 93 میلیون رای دهنده ثبت نام شده برای رای دادن شرکت کردند. کسانی که سرکوب رای دهندگان و خشونت سراسری را عامل این تعداد کم می دانند.

مانند بسیاری دیگر از حامیان جوان اوبی که امید خود را به نامزدی او بسته بودند، آیینلا می گوید که اکنون از آینده کشور سرخورده شده است و می ترسد که جنبش نتواند تا چرخه انتخابات بعدی حرکت خود را حفظ کند.

او گفت: «فکر نمی‌کنم بتوانیم آنقدر دوام بیاوریم، زیرا بسیاری از ما قبلاً این کشور را رها کرده‌ایم. “فقط احساس می کنم چیزی از ما دزدیده ای.”

اوبادار گفت که برای حفظ شور و شوق جنبش تا انتخابات ریاست جمهوری 2027، باید خود را وفق دهد.

او به الجزیره گفت: «نقاط قوت جنبش Obident همچنین نقاط ضعف آن است. “آنچه Obidents نمی تواند تشخیص دهد، محدودیت های رسانه های اجتماعی به عنوان یک پلت فرم و محدودیت های جنبش به دلیل مشخصات آن است – افراد جوان، تحصیل کرده، اما جمعیتی محدود.”

خوش‌بینی آنیم قبل از انتخابات از بین رفته است، اما او همچنان امیدوار است که جلسات دادگاه انتخاباتی، که انتظار می‌رود در چند ماه آینده ادامه یابد، به نتیجه مورد نظر او برسد.

[ad_2]