روحانی اسرائیل “مزدور” را به کشتن دانشمند برجسته ایرانی متهم کرد اسرائيل

[ad_1]

رئیس جمهور ایران اسرائیل را به کشتن محسن فهری زاده ، فیزیکدان عالی رتبه هسته ای متهم کرد.

تلویزیون دولتی گزارش داد ، رئیس جمهور ایران اسرائیل را به كشته شدن یك فیزیكدان عالی رتبه هسته ای ایران متهم كرد ، كه مدتها توسط غرب مظنون به ایجاد برنامه مخفی بمب هسته ای بود.

بر اساس گزارش روز شنبه تلویزیون دولتی ، حسن روحانی رئیس جمهور در بیانیه ای گفت: “بار دیگر دست شیطان استکبار جهانی به خون رژیم غاصب غاصب صهیونیستی آلوده شده است.”

“قتل یک شهید [Mohsen] فهری زاده ناامیدی دشمنان و عمق نفرت آنها را نشان می دهد … شهادت او دستاوردهای ما را به تأخیر نمی اندازد. “

حاکمان مذهبی و نظامی ایران تهدید به انتقام کشته شدن فهری زاده دانشمند هسته ای در روز جمعه کرده اند ، رسانه های ایران می گویند در اثر اصابت گلوله مهاجمان به اتومبیل وی در حومه شرقی آب سرد در بیمارستان درگذشت.

عکس توزیع شده توسط تلویزیون دولتی ایران خسارت را در پی حمله به ماشین محسن فهری زاده دانشمند هسته ای ایران در حوالی پایتخت تهران نشان می دهد. [AP]

فهری زاده ، 63 ساله ، از اعضای سپاه پاسداران ایران بود و در زمینه تولید موشک خبره بود. وی در زمان مرگ رئیس سازمان نوآوری و تحقیقات دفاعی وزارت دفاع بود.

نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو به طور خاص در ارائه برنامه هسته ای ایران در سال 2018 نام فهریزاده را ذکر کرد. وی گفته بود: “این نام را به خاطر بسپار”.

جواد ظریف ، وزیر امور خارجه ایران گفت که شواهدی از دست داشتن اسرائیل در ترور وجود دارد ، اما مشخص نیست که چه کسی حمله را انجام داده است.

مجید طحت راوانچی سفیر ایران در سازمان ملل در نامه ای به دبیرکل سازمان ملل آنتونیو گوترش و شورای امنیت سازمان ملل نوشت که چندین دانشمند برتر ایران طی “حملات تروریستی” طی دهه گذشته کشته شده اند و می گوید “برخی از محله های خارجی” مسئول بودند

وی ترور “ناجوانمردانه” فهری زاده را تلاشی برای “ویران کردن” منطقه و ایجاد اختلال در توسعه ایران در علم و فناوری دانست.

سازمان ملل خواستار “خویشتنداری” است

مشاور نظامی رهبر عالی ایران ، آیت الله علی خامنه ای ، نیز اسرائیل را به قتل فهری زاده در تلاش برای ایجاد جنگ متهم کرد.

“در آخرین روزهای زندگی سیاسی متحد آنها [US President Donald Trump]، صهیونیست ها [Israel] آنها به دنبال افزایش فشار بر ایران و ایجاد جنگی تمام عیار هستند “، فرمانده حسین دهان در توییتر خود نوشت.

وی گفت که کار فهری زاده همچنان برای دشمنان ایران “کابوس” خواهد بود.

مرگ فهری زاده می تواند در هفته های اخیر ریاست جمهوری دونالد ترامپ در ایالات متحده باعث رویارویی ایران و رقبا شود ، در حالی که تمام تلاش های جو بایدن رئیس جمهور منتخب برای احیای دیپلماسی با ایران را پیچیده می کند.

در همین حال گوترش در بیانیه ای که سخنگوی خود صادر کرد ، اصرار به خویشتنداری داشت.

“ما گزارش داده ایم كه یك دانشمند هسته ای ایرانی امروز در نزدیكی تهران كشته شد. ما خواهان خویشتنداری و لزوم جلوگیری از اقداماتی هستیم که می تواند تنش ها را در منطقه افزایش دهد. “فرهان حق سخنگوی گوترش گفت.

ترور دانشمندان در حالی صورت گرفت که نگرانی های جدیدی در مورد میزان اورانیوم غنی شده ایران تولید شده است. اورانیوم غنی شده یکی از م keyلفه های اصلی برای تولید انرژی هسته ای و سلاح های هسته ای است.

در اوایل ماه جاری ، نیویورک تایمز گزارش داد که ترامپ از همکاران نزدیک خود خواسته است که “فرصت” های موجود برای اقدام علیه تأسیسات هسته ای مهم ایران در نطنز وجود دارد ، که تهران قول “پاسخ شکننده” را داده است.

در ماه مه 2018 ، ترامپ به طور یک جانبه از توافق هسته ای 2015 ایران با قدرت های جهانی خارج شد و تحریم های اقتصادی سختی را اعمال کرد که از آن زمان تاکنون فقط تشدید شده است.

در طول یک سال گذشته ، دولت ترامپ سعی کرده است با هدایت نهادها و اشخاص ایرانی که قبلاً با نامگذاری های جدید مرتبط با تروریسم مجازات شده اند ، بازگشت دولت بایدن به توافق هسته ای را دشوارتر کند.

پیش از این ، ایران استراتژی “حداکثر فشار” دولت ترامپ را نمونه ای از “تروریسم اقتصادی و پزشکی” خوانده بود.



[ad_2]