روسیه توافقنامه استقرار سلاح های هسته ای تاکتیکی در بلاروس را امضا کرد | اخبار جنگ روسیه و اوکراین

[ad_1]

مسکو می گوید کنترل تسلیحات خود را حفظ خواهد کرد، اما اوکراین روسیه را به گروگان گرفتن مینسک متهم می کند.

مسکو و مینسک توافقنامه ای برای رسمی کردن استقرار موشک های هسته ای تاکتیکی روسیه در خاک بلاروس امضا کردند.

روسیه روز پنجشنبه گفت که این اقدام به دلیل افزایش تنش با غرب صورت گرفته است.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه گفت: در شرایط تشدید شدید تهدیدها در مرزهای غربی روسیه و بلاروس، تصمیم گرفته شد اقدامات متقابلی در حوزه نظامی-هسته ای اتخاذ شود. . .

استقرار این موشک ها برای اولین بار توسط ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در ماه مارس اعلام شد.

از زمان حمله به اوکراین در سال گذشته، پوتین بارها گفته است که روسیه در صورت لزوم برای دفاع از «تمامیت ارضی» خود آماده استفاده از سلاح هسته‌ای است.

ناتو در آن زمان اعلام کرد که نیازی به تعدیل وضعیت هسته ای خود نمی بیند، اگرچه ائتلاف نظامی لفاظی های هسته ای پوتین را “خطرناک و غیرمسئولانه” توصیف کرد.

اما ریچارد ویتز، تحلیلگر سیاست خارجی و دفاعی مستقر در واشنگتن، به الجزیره گفت که بعید است روسیه «از لحاظ نظامی صرفاً» منتفع شود.
«روسیه در حال حاضر هزاران سلاح هسته‌ای دارد و برخی از آنها در حال حاضر روی زمین یا در هواپیما، نزدیک جایی که احتمال می‌رود تأسیسات بلاروس در آن قرار دارد، وجود دارد. بنابراین این چند مکان دیگر را به آنچه روسیه در حال حاضر دارد اضافه می کند.”

این یک سیگنال سیاسی است… دولت روسیه در بالاترین سطح بیانیه‌هایی درباره خطر جنگ هسته‌ای صادر خواهد کرد، اگر ناتو پاتریوت‌ها را به اوکراین بدهد و اف-16 را به اوکراین بدهد.

این تنها راهی برای یادآوری به غرب است که روسیه این قدرت بزرگ هسته‌ای است و غرب باید مراقب باشد وگرنه ممکن است به یک جنگ هسته‌ای ختم شود.»

“[It also] به آنها کمک می کند تا روابط یا کنترل بر بلاروس را تقویت کنند، به این معنا که سلاح ها در آنجا هستند. این دلیل دیگری است که امنیت بلاروس به روسیه گره خورده است، اما من فکر می کنم دلیل اصلی بخشی از این کارزار ارعاب است.

اوکراین گفت که متحد روسیه، بلاروس توسط مسکو “گروگان گرفته شده است”.

در ماه مارس، الکسی دانیلوف، رئیس شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین، این توافق را «گامی به سوی بی‌ثبات‌سازی داخلی» بلاروس خواند و گفت که سطح «ادراک منفی و رد عمومی» روسیه و پوتین در بلاروس را به حداکثر می‌رساند. جامعه. وی در توییتر نوشت: کرملین بلاروس را به عنوان یک گروگان هسته ای گرفته است.

شویگو گفت که مسکو کنترل تسلیحات و تمامی تصمیمات مربوط به استفاده از آنها را حفظ خواهد کرد.

تاس به نقل از او نوشت که موشک‌های اسکندر-ام که می‌توانند کلاهک‌های متعارف یا هسته‌ای را حمل کنند به نیروهای مسلح بلاروس تحویل داده شده و برخی از هواپیماهای Su-25 برای استفاده احتمالی از سلاح‌های هسته‌ای تبدیل شده‌اند.

به نقل از بی تی ای، شویگو گفت: نظامیان بلاروس آموزش های لازم را در مراکز آموزشی روسیه گذرانده اند.

وی افزود که توافقنامه‌های امضا شده با همتای بلاروسی‌اش، رویه ایجاد «ذخیره‌سازی سلاح‌های هسته‌ای ویژه در خاک بلاروس» را پوشش می‌دهد.

سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی به سلاح‌های با ظرفیت کمتری اطلاق می‌شود که برای استفاده در میدان جنگ طراحی شده‌اند، در مقایسه با سلاح‌های استراتژیک که قادر به تخریب کل شهرها هستند. روسیه تعداد سلاح های هسته ای تاکتیکی خود را فاش نکرده است.

[ad_2]