ریاست جمهوری بایدن برای ایران چه معنایی خواهد داشت؟ | خاورمیانه

[ad_1]

تهران، ایران “تأثیرات انتخاب جو بایدن به عنوان رئیس جمهور بعدی ایالات متحده قطعاً در سراسر جهان طنین انداز خواهد شد – اما شاید در هیچ کجا به جز ایران.”

امیدهای بسیاری از ایرانیان برای آینده بهتر پس از امضای توافق هسته ای بین ایران و قدرتهای جهانی در سال 2015 حدود 3 سال بعد ، هنگامی که رئیس جمهور دونالد ترامپ یک جانبه از توافق خارج شد ، ناامید شد.

دولت ترامپ هاوک همچنان به تحمیل امواج تحریم های اقتصادی سازش ناپذیر که کل بخش مالی ایران را به عنوان بخشی از کارزار “فشار حداکثر” بر ایران در لیست سیاه قرار داده است ، که باعث افزایش تورم و کمبود دارو شده است. .

بایدن قول “تغییر مسیر” داد ، اما راه پیش رو همچنان نامشخص و پیچیده است.

از یک طرف ، رئیس جمهور منتخب که هنگام دستیابی به توافق هسته ای ، که رسماً به عنوان برنامه اقدام جامع مشترک (JCPOA) شناخته می شد ، معاون رئیس جمهور بود ، گفت که ایالات متحده “به عنوان نقطه آغاز مذاکرات بیشتر” به توافق نامه می پیوندد ، در صورت بازگشت ایران به انطباق.

از طرف دیگر ایران گفت که ایالات متحده باید “به قانون و تعهدات بین المللی بازگردد” قبل از اقدامات بعدی.

از آنجا که تلاش های اروپا در تأمین منافع اقتصادی وعده داده شده در این توافق به ایران نرسید ، دولت ایران دقیقاً یک سال پس از خروج ایالات متحده از توافق در ماه مه 2018 ، تدریجاً تعدادی از تعهدات JCPOA را کاهش داد.

ایران گفته است كه هرگاه آمریكا همان عمل را انجام دهد ، به توافق كامل خود در این توافق نامه باز خواهد گشت.

هفته گذشته ، محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه ایران به CBS News گفت که ایران تحت هیچ شرایطی درباره شرایط برجام مذاکره مجدد نخواهد کرد.

وی گفت: “اگر می خواستیم چنین کاری انجام دهیم ، می توانستیم این کار را با رئیس جمهور ترامپ چهار سال پیش انجام دهیم.”

توافق نامه برای فریز کردن

با این اوصاف ، هنری روم ، تحلیلگر ارشد ایرانی در شرکت مشاوره ریسک سیاسی Eurasia Group مستقر در ایالات متحده ، انتظار دارد که هم ایران و هم ایالات متحده در ماه های نخست ریاست جمهوری بایدن با احتیاط پیش روند.

وی به الجزیره گفت: “بایدن با چندین اولویت فوری مواجه خواهد شد و تهران از اینکه مشتاقانه مذاکره و اهرم فشار را قبل از انتخابات ریاست جمهوری ژوئن نشان دهد ، احتیاط خواهد کرد.”

رئیس جمهور ایران حسن روحانی که در آستانه پایان دوره چهار ساله دوم خود است ، در اوایل ماه اوت کناره گیری می کند. جایگزینی آن در یک برنامه انتخاباتی برای 18 ژوئن 2021 تصمیم گیری می شود.

پارلمان اکثریت محافظه کار در ایران در ماه فوریه تشکیل شد و تنها حدود 42٪ از رأی دهندگان در انتخابات شرکت کردند که کمترین میزان مشارکت در کل تاریخ ده ساله جمهوری اسلامی است.

اما رم معتقد است که دو کشور می توانند در سال 2021 ، احتمالاً در نیمه دوم سال ، به یک توافق یخ زدایی موقت برسند.

وی توضیح داد که این توافق می تواند منجر به تعلیق یا لغو برخی از جنبه های برنامه هسته ای تهران مانند توسعه پیشرفته و آزمایش سانتریفیوژها شود.

این تحلیلگر گفت: “در مقابل ، ایالات متحده می تواند به ایران اجازه دسترسی به خط اعتباری بین المللی را بدهد و حداكثر تقریباً 500000 بشكه در روز كل نفت خام قانونی صادر كند.”

رم معتقد است که مذاکرات گسترده تر احتمالاً باید تا سال 2022 صبر کند.

سرکوب صادرات نفت ایران یکی از اهداف اصلی دولت ترامپ است. صادرات به دلیل تحریم های ایالات متحده بیش از 2.5 میلیون بشکه در روز کاهش یافته است ، اما ایران با نقض تحریم ها همچنان صادرات ناشناخته ای دارد.

به گزارش رویترز ، داده های سه شرکت ردیابی نفتکش ها نشان می دهد که صادرات نفت ایران در ماه سپتامبر به شدت افزایش یافته است ، اما داده ها نشان می دهد محدوده وسیعی بین 400000 بشکه در روز تا 1.5 میلیون بشکه در روز است.

تلاش های شدید اروپا

پس از خروج یک جانبه واشنگتن از برجام ، کشورهای عضو این توافق نامه بارها از دولت ترامپ خواستار بازگشت به آن شدند.

فرانسه ، آلمان و انگلستان – كه به طور كلی به آنها E3 می گویند – نیز نگرانی هایی را در مورد افزایش فعالیت هسته ای ایران ابراز كرده اند.

به گفته الی گرانمای ، همکار ارشد تحقیق در شورای روابط خارجی اروپا (ECFR) ، اروپا اکنون تلاش خواهد کرد که در اسرع وقت زمینه ورود مجدد بایدن به برجام را فراهم کند.

وی افزود: “من فکر می کنم آنچه احتمالاً شاهد خواهیم بود تلاش شدید دیپلماتیک دولت های E3 و اتحادیه اروپا در قبال تهران است تا ببیند چه روند و شرایطی برای ورود مجدد ایالات متحده به توافق و بازگشت دوباره قدرت به ایران قابل قبول است. رعایت تعهدات هسته ای JCPOA ، “او به الجزیره گفت.

گرانمای معتقد است که دولت بایدن باید تلاش کند تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری پیش رو ، به طور رسمی با ایران وارد چارچوبی شود و پس از آن پیشرفت دیپلماتیک بزرگ ممکن است دشوارتر باشد.

وی گفت: “اگر اراده سیاسی کافی در همه طرفها وجود داشته باشد ، از نظر فنی این امکان وجود دارد که ایران فعالیت های هسته ای خود را تا ماه ژوئن به مرزهای برجام برگرداند.”

“یک ساختار تحریم جامع وجود دارد”

از طرف ایالات متحده ، همه چیز ممکن است پیچیده تر باشد.

طی یک سال گذشته ، دولت ترامپ اقداماتی را انجام داده است که بازگشت احتمالی بایدن به توافق هسته ای و لغو تحریم ها را دشوار می کند.

این کار عمدتا با ضربه زدن به اشخاص و نهادهای ایرانی انجام شد که برخی از آنها قبلاً مورد تحریم قرار گرفته اند ، با نامگذاری های غیر هسته ای ، از جمله موارد مربوط به “تروریسم” و حقوق بشر.

آخرین نمونه در تاریخ 26 اکتبر است ، هنگامی که وزارت خزانه داری آمریکا تحریم های جدیدی را علیه وزارت نفت ایران ، شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی نفتکش ایران “به دلیل حمایت مالی” از نیروهای قدس ، واحد شبه نظامی خارج از اسلام اسلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، اعمال کرد. . بیژن زنگنه ، وزیر نفت ایران نیز در لیست سیاه قرار گرفت.

در همان روز ، الیوت آبرامز ، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران به روزنامه نشنال گفت كه دولت بالقوه بایدن حتی اگر بخواهد نمی تواند همه تحریم های آمریكا علیه ایران را لغو كند.

وی گفت: “ایالات متحده اکنون ساختار تحریم جامعی دارد که برای مدتی باقی خواهد ماند.”

Geranmaye از ECFR می گوید برای احیای برجام می توان و باید تحریم های مربوط به هسته ای را لغو کرد ، اما دولت بایدن به دلیل “محدودیت های سیاسی” اعمال شده توسط جمهوری خواهانی که در جمهوری اسلامی تحت کنترل سنا باقی بمانند.

وی همچنین گفت كه دولت های اروپایی ، طرف های برجام ، باید تلاش واقعی خود را برای پاسخگویی به درخواست ایران برای جبران خسارت با مشورت با آن در مورد یك بسته اقتصادی كه می تواند اطمینان بیشتری در مورد توافق هسته ای ایجاد كند ، انجام دهند.

ظریف وزیر امور خارجه ایران می گوید ایران تحت هیچ شرایطی درمورد توافق هسته ای مذاکره مجدد نمی کند [File: Reuters]

“عملگر دقیق”

محسن شریعت ، استادیار روابط بین الملل دانشگاه شهید بهشتی تهران نیز معتقد است که بازگشت ایالات متحده به توافق هسته ای آسان و سریع نخواهد بود.

وی گفت آنچه در طی چهار سال گذشته بین دو کشور اتفاق افتاده بود – دوره ای از تشدید تنش ها که در اوایل سال جاری هنگامی که یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی قاتل ژنرال ارشد ایرانی قاسم سلیمانی را کشت ، تب کرد – و انتخابات ریاست جمهوری پیش رو ایران فقط مسائل را پیچیده می کند. در مورد سوال

وی به الجزیره گفت: “گزینه دولت روحانی احتمالاً روند بازگشت ایالات متحده به توافق هسته ای را تسریع می كند تا فشار تحریم ها كاهش یابد و برجام به عنوان مهمترین دستاورد دولت حفظ شود.”

شریعت اظهار داشت که توافق هسته ای و رفتار آن توسط ایالات متحده آموخته است که سیاستمداران ایرانی درس های ارزشمندی در مورد بی ثباتی و غیرقابل پیش بینی بودن روابط بین الملل دارند.

وی گفت: “من تصور می كنم كه رئیس جمهور بعدی ایران ، صرف نظر از وابستگی سیاسی ، یك عملگر محتاط خواهد بود كه نه آنتاگونیست خواهد بود و نه نگاهی عاشقانه به سیاست بین الملل خواهد داشت.”

بایدن در CNN ، که در اواسط سپتامبر منتشر شد ، نشان داد که دولت وی همچنین بر فعالیت های منطقه ای ایران و برنامه موشکی تمرکز خواهد کرد.

گرانمای گفت که انتظار ندارد ایران ، به ویژه در زمان روحانی ، در مورد این موضوعات گفتگو کند.

وی گفت وقتی ایران و ایالات متحده در زمینه های اصلی مانند عراق و افغانستان به منافع یکدیگر برسند ، ایران و ایالات متحده می توانند پویایی “آرامش برای صلح” را ایجاد کنند.

“اما تصور گفتگوهای مستقیم آمریكا و ایران در مورد یك توافق مهم در مورد مسائل منطقه ای دشوار است. وی گفت: “این کارها باید در یک مجمع چند جانبه و به صورت موردی انجام شود.”



[ad_2]