ساحل عاج پس از انتخابات پرتنش ریاست جمهوری انتظار نتایج را دارد ساحل عاج

[ad_1]

رهبران مخالف ، کمیسیون انتخابات و دادگاه قانون اساسی را به حمایت از دولت متهم کرده اند و رأی عادلانه را غیرممکن کرده اند.

مقامات ساحل عاج روز یکشنبه پس از رای گیری پرتنش ریاست جمهوری که با تحریم مخالفان و اعتراض به کاندیداتوری رئیس جمهور آلاسان برای اوتارا برای سومین دوره ، نتایج خود را ذکر کرد.

در جریان انتخابات روز شنبه ، اعتراضات پراکنده ، درگیری ، مواد رأی دهی تخریب شده و برخی از مراکز رأی گیری بسته ، عمدتا در سنگرهای مخالف ، گزارش شده بود ، اگرچه اوتارا خواستار آرامش بود و حزبش انتظار پیروزی داشت.

حداقل 30 نفر در درگیری های ابتدای رای گیری کشته شدند ، و این باعث وحشت بسیاری از مردم عاج از تکرار بحران پس از انتخابات این کشور در آفریقای غربی در سال 2010 تا 2010 شد که منجر به کشته شدن 3000 نفر شد.

هنگامی که اواتارا ، 10 ساله اعلام کرد که برای سومین بار نامزد خواهد شد ، تنش ایجاد شد ، رهبران مخالف که آن را به عنوان “کودتای انتخاباتی” ضد قانون اساسی رد کردند ، خشمگین شد.

هانری کانان بدی ، رهبر مخالفان ، از مخالفان قدیمی اوتارا ، خواستار تحریم فعال و کارزار نافرمانی مدنی برای توقف یا برهم زدن انتخابات شده است.

آداما بیکتگو ، یک مقام ارشد حزب حاکم ، پس از انتخابات گفت: “31 اکتبر سیل نبود ، همانطور که رهبران مخالف پیش بینی می کنند.”

“اراده مردم ابراز شد و همه آنچه مخالفان ماهها انجام دادند از ایده عدم برگزاری انتخابات دفاع كردند.”

مقامات انتخابات حداکثر تا پنج روز فرصت دارند نتایج را منتشر کنند و مشخص نیست که کمیسیون انتخابات چه زمانی اعلام کرده است.

رأی دهندگان در هنگام انتخابات ریاست جمهوری در ساحل عاج در یک مرکز رأی گیری در آبوبو ، حومه آبیدجان [Issouf Sanogo/AFP]

مخالفت فریاد می زند

اما مخالفان در حال حاضر آن را به عنوان یک شکست رد کرده اند. چندین شخصیت مخالف ، از جمله رئیس سابق شورشیان ، گیوم سورو ، به شبکه های اجتماعی رفته اند و می گویند دیگر اواتارا را به عنوان رئیس جمهور به رسمیت نمی شناسند.

“کودتای انتخاباتی به شکست انجامید. مردم ساحل عاج موفق شده اند جلوی این انتخابات را بگیرند. “، نامزد مخالف ، پاسكال افی ن گسان در كنفرانس خبری در محل اقامت بدی گفت.

انتظار می رفت احزاب مخالف روز یکشنبه برای اعلام اقدامات بعدی خود یک کنفرانس مطبوعاتی برگزار کنند.

انتخابات پرتنش در ساحل عاج آزمون دیگری برای منطقه ای است که نیجریه مورد اعتراض گسترده قرار گرفته ، سربازان مالی رئیس جمهور را برکنار کرده و گروه های مسلح تندرو تقویت شده اند.

اوتارا 78 ساله گفته بود كه پس از دوره دوم ریاست جمهوری خود بازنشسته خواهد شد تا راه برای نسل جدید هموار شود ، اما مرگ ناگهانی وارث منتخب وی وی را بر آن داشت تا وارد عمل شود و برای دوره سوم نامزد شود.

رهبر عاج می گوید با صدور رای از سوی دادگاه قانون اساسی دوره سوم وی تصویب شده است که به وی اجازه می دهد محدودیت دو ساله ریاست جمهوری این کشور را پس از اصلاح سال 2016 مجدداً آغاز کند.

بدی ، 86 ساله و دیگر رهبران مخالف ، کمیسیون انتخابات و دادگاه قانون اساسی را به طرفداری از دولت متهم کرده اند و رأی منصفانه را غیرممکن کرده اند.

هفته ها قبل از انتخابات ، درگیری ها ، عمدتا بین گروه های قومی محلی نزدیک به مخالفان ، و جوامع دیولا ، که خود را به رئیس جمهور وفادار می دانستند ، خود یک مسلمان از شمال.

اختلافات سیاسی در کشور اغلب با هویت قومی و وفاداری منطقه ای مرتبط است.

ساحل عاج از جنگ داخلی در سال 2002 ظهور کرد و کشور به دو قسمت تقسیم شد ، شمال در دست شورشیان و جنوب در دست رئیس جمهور وقت لورن گباگبو بود.

اواتارا در انتخابات با تأخیر طولانی در سال 2010 پیروز شد ، اگرچه گباگبو از قبول شکست امتناع ورزید. پس از نبردها در آبیدجان ، نیروهای فرانسوی برای کمک به وفاداران اوتارا برای برکناری رئیس جمهور سابق وارد عمل شدند.



[ad_2]