سازمان ملل می‌گوید آفریقا و خاورمیانه منجر به افزایش «شکاف اشتغال» می‌شوند حقوق کار

[ad_1]

ILO می گوید در کشورهای کم درآمد، نرخ بیکاری در سال 2023 به سطح قبل از همه گیری باز نمی گردد.

آژانس کار سازمان ملل هشدار داده است که کشورهای کم درآمد در آفریقا و خاورمیانه در حال از دست دادن بهبود جهانی در سطح بیکاری به سطح قبل از همه گیری هستند.

بر اساس یک گزارش، انتظار می‌رود که بیکاری جهانی در سال جاری به 5.3 درصد کاهش یابد – به نمایندگی از 191 میلیون نفر – در مقایسه با 5.4 درصد در سال 2022 و 5.5 درصد در سال 2019، زیرا بازارهای کار از شوک ناشی از کووید-19 و محدودیت‌های همه گیر بهبود می یابند. گزارش روز چهارشنبه سازمان بین المللی کار (ILO) منتشر شد.

سازمان بین‌المللی کار گفت، اما بخش عمده‌ای از این بهبود در کشورهای با درآمد بالا اتفاق می‌افتد که ثابت کرده‌اند به طرز شگفت‌آوری در برابر شوک‌های اقتصادی مقاوم هستند و بسیاری از کشورهای کم‌درآمد را با نرخ بیکاری به‌طور مداوم بالا می‌برند.

پیش بینی می شود که بیکاری در شمال آفریقا و کشورهای عربی در سال 2023 به ترتیب 11.2 و 9.3 درصد باشد که بالاتر از سطح قبل از همه گیری باقی می ماند.

آمریکای لاتین، کارائیب، اروپا و آسیای مرکزی و غربی همگی نرخ بیکاری خود را به سطح قبل از بحران کاهش داده اند.

افزایش شکاف اشتغال در حالی اتفاق می‌افتد که انتظار می‌رود اقتصاد جهانی در سال 2023 فقط 2.8 درصد رشد کند که از 3.4 درصد در سال 2022 کاهش یافته است.

اما به گفته سازمان بین المللی کار، این ارقام تصویر کاملی از بحران بیکاری در کشورهای کم درآمد را نشان نمی دهد، که می گوید «شکاف شغلی» زمانی بدتر می شود که افرادی که می خواهند کار کنند اما شغلی ندارند یا توانایی گرفتن یکی در نظر گرفته شده است.

ILO تخمین زده است که شکاف جهانی مشاغل در سال 2023 11.7 درصد خواهد بود – که تقریباً 453 میلیون نفر را نشان می دهد – در حالی که کشورهای کم درآمد با شکاف 21.5 درصدی روبرو هستند، در حالی که در کشورهای با درآمد بالا 8.2 درصد است.

آژانس کار گفت که این شکاف با “بحران های تقویت کننده متقابل” تشدید شده است، از جمله اثرات ماندگار همه گیری و جنگ در اوکراین و سوریه، که منجر به تورم بالا، نرخ های بهره بالا و کاهش ارزش پول شده است.

به گفته سازمان بین المللی کار، نرخ بهره در 37 کشور بالای 10 درصد باقی می ماند و هزینه وام را افزایش می دهد و بازپرداخت بدهی هایی را که در طول همه گیری جهانی افزایش یافته است، دشوارتر می کند.

به گفته صندوق بین المللی پول، اکنون حدود 60 درصد کشورها در “مشکلات بدهی یا در معرض خطر بالای مشکلات بدهی” هستند.

گیلبرت هانگبو، مدیر کل ILO گفت: این چالش ها نیاز به توسعه شبکه های ایمنی اجتماعی را نشان می دهد که بتواند در برابر شوک های اقتصاد کلان مقاومت کند.

هانگبو گفت: «یافته‌های این گزارش یادآور نابرابری‌های رو به رشد جهانی است. سرمایه‌گذاری بر روی افراد از طریق مشاغل و حمایت اجتماعی به کاهش شکاف بین کشورهای ثروتمند و فقیر و مردم کمک می‌کند.»

[ad_2]