سازمان ملل می گوید بیش از یک میلیون نفر به دلیل بحران سودان آواره شده اند اخبار کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد

[ad_1]

حدود 843000 نفر آواره داخلی و 250000 نفر از مرزهای سودان از زمان شروع جنگ در یک ماه پیش گریخته اند.

به گفته آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد، بیش از یک میلیون نفر در پی پنج هفته جنگ در سودان آواره شده اند، از جمله یک چهارم میلیون آواره.

سودان از 15 آوریل، زمانی که اختلافات بین عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش و محمد حمدان “همدی” داگالو، رئیس نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی (RSF)، به درگیری مسلحانه تبدیل شد، گرفتار خشونت ها شده است. صدها نفر در این درگیری ها کشته شده اند که خیابان های خارطوم پایتخت و سایر مناطق کشور را به مناطق جنگی تبدیل کرده است.

متیو سالتمارش، سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR) روز جمعه در گفتگو با خبرنگاران در ژنو گفت که تاکنون 843000 نفر در داخل کشور به دلیل درگیری ها آواره شده اند.

سالتمارش گفت که حدود 250,000 نفر دیگر از مرزهای سودان گریخته اند و بیشتر به مصر، چاد، اتیوپی و سودان جنوبی رفته اند و افزود که مصر تاکنون بیشترین تعداد پناهجوی سودانی را پذیرفته است، حدود 110,000 نفر.

سالتمارش گفت: «بسیاری از کسانی که با ما تماس گرفته‌اند، در شرایط مضطرب هستند، زیرا در سودان در معرض خشونت یا شرایط آسیب‌زا قرار گرفته‌اند و سفرهای سختی را تحمل کرده‌اند. او گفت که این سرعت در هفته های اخیر افزایش یافته است و روزانه حدود 5000 نفر به مصر می آیند.

سازمان ملل متحد روز چهارشنبه اعلام کرد که نیمی از جمعیت سودان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند و بیش از 3 میلیارد دلار تنها در سال جاری برای ارائه کمک‌های اضطراری در داخل کشور و کسانی که از مرزهای آن فرار می‌کنند مورد نیاز است.

البرهان و همدی پس از برکناری عمر البشیر، حاکم قدیمی سودان در سال 2019، مناصب بالای شورای حاکم سودان را در اختیار داشتند. این دو ژنرال دو سال بعد یک کودتای نظامی انجام دادند که انتقال شکننده سودان به حکومت دموکراتیک را از مسیر خود خارج کرد.

جنگ پس از اختلافات بر سر طرح هایی برای وارد کردن نیروهای RSF به ارتش و زنجیره فرماندهی تحت یک انتقال سیاسی جدید آغاز شد.

همچنین به منطقه غربی دارفور سرایت کرد و صدها نفر کشته شدند. رقابت بین ارتش و نیروهای RSF در منطقه ابعاد بین‌اجتماعی به خود گرفته است و جوامع عرب را در مقابل گروه‌های غیر عرب قرار می‌دهد و خاطرات جنگ ویرانگری را که در سال 2003 در آنجا آغاز شد، زنده می‌کند.

همدی اخراج کرد

به طور جداگانه روز جمعه، البرهان، رئیس شورای حاکمیت حاکم، حکمی مبنی بر عزل معاون خود همدی با «اثر فوری» صادر کرد.

هیبا مورگان از الجزیره در گزارشی از شهر دوقلوی اومدورمن در خارطوم گفت که به نظر می رسد حرکت البرهان با هدف به حداقل رساندن قدرت و اهمیت رقیبش باشد.

او گفت: «مردم می‌پرسند که چرا اینقدر طول کشید تا معاون شورای حاکمیت از این سمت برکنار شود، به‌ویژه به این دلیل که فرمانده ارتش از ابتدای درگیری، نیروهای RSF را به عنوان یک گروه شورشی معرفی کرده است».

به نظر می رسد که او در تلاش است تا موقعیت و قدرت RSF را در حالی که مذاکرات ادامه دارد کاهش دهد. [in the Saudi city of Jeddah] و همچنان که نبرد اینجا در سودان ادامه دارد.»

مورگان همچنین گفت که اگرچه همدی از سمت خود برکنار شده است، اما همچنان عضو شورای حاکمیت است.

او می‌گوید: «به نظر می‌رسد که بیشتر شبیه یک حرکت برای کاهش قدرت همدتی است تا نفی کامل آن.

فرمان جدید چند روز پس از آن صادر شد که البرهان حساب های بانکی RSF و شرکت های وابسته به آن را مسدود کرد.

وی همچنین با تغییر رئیس کل بانک مرکزی، چهار ژنرال را که به طور موقت به نیروهای شبه نظامی منتقل شده بودند، برکنار کرد.

[ad_2]