سرمایه گذاری خورشیدی نفت را تحت الشعاع قرار می دهد با داغ شدن مسابقه انرژی پاک | اخبار بحران آب و هوا

[ad_1]

قیمت های بالای نفت و گاز و نگرانی های عرضه باعث شده است که انرژی های تجدیدپذیر از هزینه های سوخت فسیلی پیشی بگیرند.

انتظار می رود سرمایه گذاری در انرژی خورشیدی برای اولین بار در سال جاری از نفت پیشی بگیرد زیرا هزینه های انرژی پاک از سوخت های فسیلی پیشی می گیرد.

در حالی که این یک پیشرفت خوشایند است، آژانس بین المللی انرژی (IEA) روز پنجشنبه هشدار داد که سرمایه گذاری در سوخت های فسیلی در حال افزایش است در حالی که برای دستیابی به انتشار صفر خالص تا سال 2050 باید به سرعت در حال کاهش باشد.

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی در بیانیه‌ای که همراه با انتشار آخرین گزارش این آژانس در مورد سرمایه‌گذاری‌های انرژی است، گفت: «انرژی پاک به سرعت در حال توسعه است – سریع‌تر از آنچه بسیاری از مردم تصور می‌کنند».

به ازای هر دلار سرمایه‌گذاری شده در سوخت‌های فسیلی، حدود 1.7 دلار در حال حاضر صرف انرژی پاک می‌شود. پنج سال پیش، این نسبت یک به یک بود. این در روندهای سرمایه گذاری که در آن فناوری های پاک از سوخت های فسیلی دور می شوند، واضح است.

بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، انتظار می رود سرمایه گذاری سالانه در انرژی پاک از سال 2021 با رشد 24 درصدی به بیش از 1.7 تریلیون دلار در سال 2023 برسد. افزایش سوخت های فسیلی در مدت مشابه 15 درصد بوده است.

مجموعه ای از عوامل – به ویژه قیمت های بالای نفت و گاز و نگرانی های عرضه – هزینه انرژی های تجدیدپذیر را افزایش داده است.

بیرول خاطرنشان کرد: یک نمونه بارز سرمایه گذاری در انرژی خورشیدی است که برای اولین بار از میزان سرمایه گذاری در تولید نفت فراتر خواهد رفت.

“ابر قدرت انرژی”

آژانس بین المللی انرژی انتظار دارد سرمایه گذاری در انرژی خورشیدی، عمدتاً در پانل های فتوولتائیک، در سال جاری به 380 میلیارد دلار برسد، در حالی که سرمایه گذاری در اکتشاف و تولید نفت باید به 370 میلیارد دلار برسد.

دیو جونز، رئیس داده‌های اندیشکده انرژی Ember، می‌گوید: «این انرژی خورشیدی را به عنوان یک ابرقدرت واقعی انرژی معرفی می‌کند.

هزینه پایین تولید انرژی خورشیدی به افزایش تلاش‌های کربن‌زدایی کمک می‌کند، زیرا سرعت استقرار خودروهای الکتریکی افزایش می‌یابد. اما بهبود سرمایه گذاری در نفت و گاز، که انتظار می رود در سال جاری به سطح سال 2019 بازگردد، صنعت را از مسیر صفر خالص 2050 آژانس بین المللی انرژی دورتر می کند.

آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید انتظار می‌رود کل سرمایه‌گذاری در سوخت‌های فسیلی در سال 2023 بیش از دو برابر مقداری باشد که این بخش باید در سال 2030 خرج کند.

آژانس بین المللی انرژی همچنین خاطرنشان کرد که سرمایه گذاری در انرژی پاک در کشورهای پیشرفته و چین متمرکز شده است، در حالی که بیشترین افزایش سرمایه گذاری در سوخت های فسیلی در کشورهای خاورمیانه است.

جونز گفت: “طنز این است که برخی از آفتابی ترین مکان های جهان کمترین میزان سرمایه گذاری خورشیدی را دارند و این موضوعی است که نیاز به توجه دارد.”

آژانس بین‌المللی انرژی همچنین دریافت که شرکت‌های بزرگ انرژی در اکثر موارد سرمایه‌گذاری قابل توجهی در انتقال به انرژی سبز ندارند.

تنها 5 درصد از جریان نقدی آنها در سال گذشته به پروژه‌های کم کربن و انرژی تجدیدپذیر یا جذب کربن اختصاص یافت که فقط یک چهارم از کل پرداختی به سهامداران است.

[ad_2]