سناتور آمریکایی لیندسی گراهام در لیست تحت تعقیب روسیه پس از اظهارات نظامی | اخبار جنگ روسیه و اوکراین

[ad_1]

کمیته تحقیقات روسیه اعلام کرد که در حال آغاز تحقیقات جنایی درباره اظهارات یک سناتور جمهوریخواه است.

بر اساس گزارش رسانه های روسی به نقل از پایگاه داده وزارت کشور، روسیه سناتور آمریکایی لیندسی گراهام را در لیست تحت تعقیب قرار داده است.

دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین ویدئویی از دیدار گراهام و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در روز جمعه منتشر کرد که در آن ابتدا سناتور نشان داد که «روس‌ها در حال مرگ هستند» و سپس حمایت ایالات متحده «بهترین پولی است که ما تا به حال خرج کرده‌ایم».

پس از انتقاد روسیه از این اظهارات، اوکراین ویدیوی کاملی از تعامل منتشر کرد که نشان می‌داد این دو اظهارات به هم مرتبط نیستند.

روز یکشنبه، کمیته تحقیقات روسیه اعلام کرد که در حال آغاز تحقیقات جنایی درباره اظهارات گراهام است، بدون اینکه مشخص کند او به چه جرمی متهم شده است.

روسیه پیش از این ده ها مقام و سیاستمدار آمریکایی را تحریم کرده بود، اما به ندرت به دنبال دستگیری مقامات عالی رتبه بوده است.

گراهام انتقاد روسیه از حمایت خود از اوکراین را رد کرد و گفت که او روحیه اوکراینی ها را برای مقاومت در برابر تهاجم روسیه با کمک ایالات متحده تحسین می کند.

دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه، این جمهوری خواه 67 ساله را “احمق قدیمی” خواند.

مدودف گفت: “سناتور احمق پیر لیندسی گراهام گفت که ایالات متحده هرگز به اندازه ای که برای کشتن روس ها انجام داد، پول خرج نکرده است.” او نباید این کار را می کرد.

گراهام در بیانیه ای ایمیلی به خبرگزاری رویترز، به اظهارات مدودف پاسخ داد و گفت: طبق معمول، ماشین تبلیغاتی روسیه سخت در حال کار است.

وی افزود: آقای مدودف، اگر می‌خواهی روس‌ها در اوکراین دست از مرگ بردارند، بیرون برو. تهاجم را متوقف کنید. جنایات جنگی را متوقف کنید. حقیقت این است که شما و [President Vladimir] پوتین نمی توانست به سربازان روسی اهمیت بدهد.

سناتور آمریکایی لیندسی گراهام
استقبال ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، سناتور لیندسی گراهام (راست) قبل از دیدار آنها در کیف، اوکراین. [Ukrainian Presidential Press Service/Handout via Reuters]

گراهام روز جمعه در جریان سفرش به کی‌یف به زلنسکی گفت که مقاومت اوکراین او را به یاد «موجودات بهتر ما در آمریکا» می‌اندازد. زمانی در آمریکا بود که ما اینگونه بودیم، تا آخرین مرد می جنگیدیم، یا قرار بود آزاد شویم یا بمیریم.

زلنسکی پاسخ داد: “شما اکنون آزاد هستید” و گراهام پاسخ داد: “و روس ها در حال مرگ هستند.”

“بله، اما آنها به قلمرو ما آمدند. زلنسکی گفت: ما در قلمرو آنها نمی جنگیم.

ایالات متحده از آغاز جنگ در فوریه 2022 به اوکراین کمک نظامی کرده است که در مجموع 38 میلیارد دلار برآورد شده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اظهار داشت که تمجید گراهام از حمایت مالی ایالات متحده با اظهارات وی در مورد مرگ روس ها مرتبط است.

پسکوف گفت: «تصور شرمندگی بزرگتر از داشتن چنین سناتورهایی برای یک کشور سخت است.

[ad_2]