سودان جنوبی پس از دهه ها جنگ برای مین روبی تلاش می کند | اخبار درگیری

[ad_1]

برای اولین بار از زمانی که هشت سال پیش از جنگ داخلی سودان جنوبی گریخت، جیکوب وانی با هیجان برای بازسازی زندگی خود به خانه بازگشت.

اما زمانی که کشاورز 45 ساله سعی کرد به زمین خود در شهرستان Magui در ایالت استوایی شرقی دسترسی پیدا کند، به او رد شد و به او گفتند که به عنوان خطرناک علامت گذاری شده است زیرا پر از مین بود.

وانی در مغازه خود در روستای مولی، جایی که اکنون زندگی می کند، چند مایلی دورتر از مزرعه ایستاده است، گفت: “منطقه من خطرناک است.” من ظرفیت بازسازی این مکان را ندارم و همچنین (از مواد منفجره) می ترسم. اگر بروم شاید چیزی به من آسیب برساند.

با بازگشت سودان جنوبی به کشور پس از توافق صلح امضا شده در سال 2018 برای پایان دادن به جنگ داخلی پنج ساله که منجر به کشته شدن نزدیک به 400000 نفر و آواره شدن میلیون ها نفر شد، بسیاری از آنها در حال بازگشت به مناطق پر از مین های زمینی هستند که از دهه ها درگیری باقی مانده است.

به گزارش سرویس مبارزه با مین سازمان ملل متحد (UNMAS) از سال 2004 تاکنون بیش از 5000 نفر از مردم سودان جنوبی بر اثر مین های زمینی و مهمات منفجر نشده کشته یا مجروح شده اند.

سودان جنوبی در تلاش است تا سال 2026 تمام مین ها و مهمات خوشه ای در این کشور را پاکسازی کند.

با وجود اینکه بیش از 84 میلیون متر مربع از مهمات و مین های خوشه ای در نزدیک به دو دهه گذشته پاکسازی شده است، اما بر اساس گزارش UNMAS – معادل تقریبا 15000 زمین فوتبال آمریکایی – کارشناسان تردید دارند که ضرب الاجل انجام شود، زیرا مهمات روزانه در کل کشف می شود. کشور.

ده نفر در ماه مارس بر اثر بازی اشتباه با نارنجک در روستایی دورافتاده در ایالت بحر الغزال غربی کشته شدند.

یورکوچ براه یورکوچ، رئیس سازمان ملی مین گذاری سودان جنوبی، گفت: “آلودگی بسیار زیاد است.” او گفت که تلاش ها همچنین به دلیل کمبود بودجه، ادامه ناامنی و جاری شدن سیل در فصل بارندگی پیچیده است.

ایالت استوای شرقی، در امتداد مرز با اوگاندا، آلوده‌ترین منطقه سودان جنوبی است که قبل از استقلال سودان شمالی در سال 2011، تحت تأثیر جنگ‌ها با سودان شمالی قرار گرفت و با ارتش مقاومت لرد به رهبری قوی‌ترین نیرومند معروف این کشور مبارزه کرد. اوگاندا جوزف کونی و جنگ داخلی در سودان جنوبی.

بر اساس بررسی مین گذاری که تجزیه و تحلیل جهانی مین ها را انجام می دهد، تا پایان سال 2021، این ایالت دارای بیشترین مناطق مهمات خوشه ای در کشور – 55 از مجموع 123 – بود. بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، این ایالت همچنین با بازگشت بیش از 115000 نفر، دومین کشور بازگشت کننده پس از توافق صلح است.

پیمانکاران خصوصی و گروه های امدادی در تلاش هستند تا منطقه را از آلودگی پاکسازی کنند، اما می گویند که این کار بسیار زیاد است.

در خلال پاکسازی یک سایت مهمات خوشه ای در ماه مه توسط گروه کمک MAG، 16 مهمات منفجر نشده در کمتر از یک هفته کار پیدا شد. ساکنان همچنین واحدهایی را در چندین مایل از جاده های اصلی پیدا می کنند.

MAG با جوامع برای افزایش آگاهی در مورد خطر مین ها و سایر مهمات منفجر نشده همکاری می کند.

کلارا حیات، یکی از کارکنان انجمن MAG، در طی گفتگو با گروهی از کودکان روستایی که مردم اخیراً از اوگاندا بازگشته اند، گفت: مین های زمینی تاریخ انقضا ندارند. او گفت: «آنها را به خانه نیاورید زیرا می توانند بکشند.

[ad_2]