شانزده غیرنظامی در پاکستان به دلیل اعتراضات با محاکمه نظامی روبرو می شوند | اخبار عمران خان

[ad_1]

16 غیرنظامی در رابطه با خشونت های پس از دستگیری نخست وزیر سابق خان در دادگاه های نظامی محاکمه خواهند شد.

دادگاهی در شهر لاهور در شرق پاکستان 16 غیرنظامی را به ظن دست داشتن در تظاهرات خشونت آمیز ماه جاری پس از دستگیری عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان، برای محاکمه به ارتش تحویل داد.

ارتش گفت که مظنونانی که روز پنجشنبه تحویل داده شدند در دادگاه های خود محاکمه خواهند شد، دادگاه هایی که بیشتر برای محاکمه دشمنان دولت استفاده می شود.

خان در 9 می دستگیر شد. حامیان او در شهرها غوغا کردند، ساختمان ها را به آتش کشیدند، جاده ها را مسدود کردند و با پلیس در خارج از تأسیسات نظامی در جریان شورش هایی که 9 نفر کشته شدند، درگیر شدند.

خان پس از آنکه دادگاه عالی این بازداشت را غیرقانونی اعلام کرد، از سه روز بازداشت آزاد شد.

کاپیتان ملی سابق کریکت در آخرین مرحله حساس رقابت یک دهه ای بین سیاستمداران غیرنظامی و ارتش قدرتمند است که مستقیماً بر دولت ها در طول تاریخ پاکستان حکومت کرده یا بر آنها نظارت داشته است.

ناظران حقوق بشر گفتند که مقامات هزاران نفر از حامیان حزب تحریک انصاف پاکستان (PTI) را پس از چند روز خشونت خیابانی پس از دستگیری وی بازداشت کردند.

عفو بین‌الملل روز سه‌شنبه اعلام کرد: پس از دستگیری‌های خودسرانه بسیاری از رهبران اپوزیسیون، ترسی بر حامیان خان سایه افکنده است.

عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای مشترک با سایر سازمان‌ها، با متهم کردن دولت به استفاده از «قوانین مبهم ضد تروریسم» برای توجیه سرکوب خود، گفت: «مقامات باید سرکوب مخالفان سیاسی را متوقف کنند».

خان 70 ساله از زمان برکناری در رای عدم اعتماد در سال گذشته، مبارزات بی‌سابقه‌ای را علیه ارتش قدرتمند رهبری کرده است. او تقریباً نیمی از تاریخ این کشور را از طریق سه کودتا بر کشور آسیای جنوبی حکومت کرده است و مدتهاست که به عنوان یک نیروگاه پاکستانی شناخته می شود.

ارتش این ادعا را رد می کند که خان رهبری ارشد را به سازماندهی سقوط خود و حتی برنامه ریزی برای ترور در ماه نوامبر متهم کرده است که در آن گلوله از ناحیه پا کشته شد.

دستگیری وی به اتهام فساد در دادگاه عالی اسلام آباد تنها چند ساعت پس از تکرار ادعای خود صورت گرفت.

ارتش ادعاهای خان مبنی بر اینکه «آژانس‌ها» خشونت را برای لکه دار کردن حزب وی برنامه‌ریزی کرده‌اند، رد کرد.

به گفته یکی از اعضای ارشد تیم حقوقی خان، یکی از 16 مظنون عضو حزب تحریک انصاف است و توسط خان برای شرکت در انتخابات استانی بعدی انتخاب شده است.

دادگاه های نظامی در یک سیستم مجزا از سیستم حقوقی غیرنظامی عمل می کنند. رسیدگی برای افراد خارجی بسته است و رسانه ها مجاز نیستند. گروه های حقوق بشر از ماهیت محرمانه این محاکمه انتقاد کرده اند.

این اعتراضات همزمان با بدترین بحران اقتصادی پاکستان در دهه‌های اخیر، با تورم بالا، رشد کم‌خون و تأمین مالی صندوق بین‌المللی پول برای ماه‌ها به تعویق افتاد و این نگرانی را ایجاد کرد که این کشور ممکن است تعهدات پرداخت‌های خارجی خود را نپرداخت.

[ad_2]