شانگهای گرم ترین روز می در 100 سال گذشته را ثبت کرد | اخبار هواشناسی

[ad_1]

دمای هوا در بزرگترین شهر چین به 36.7 درجه سانتیگراد رسید، در حالی که رکورد در جنوب شرقی و جنوب آسیا کاهش یافت.

شانگهای گرمترین روز ماه می خود را در ۱۰۰ سال گذشته با دمای ۳۶.۷ درجه سانتیگراد (۹۸ فارنهایت) ثبت کرد و قله قبلی را با یک درجه کامل شکست.

دانشمندان می گویند گرمایش جهانی هوای شدید را بدتر می کند، به طوری که بسیاری از کشورها در هفته های اخیر با امواج گرمای مرگبار و دمای بی سابقه در جنوب شرق و جنوب آسیا مواجه شده اند.

در پستی که در حساب رسمی Weibo اداره هواشناسی شهر در روز دوشنبه منتشر شد، آمده است: “در ساعت 1:09 بعد از ظهر، دمای ایستگاه Xujiahui به 36.1 درجه سانتیگراد (97F) رسید که رکورد 100 ساله بالاترین دما در ماه مه را شکست. در یک ایستگاه مترو در مرکز بزرگترین شهر چین.

اداره هواشناسی شانگهای اعلام کرد دمای این ایستگاه شلوغ بعد از ظهر به 36.7 درجه افزایش یافت.

طبق گفته اداره هواشناسی، این بسیار بالاتر از رکورد قدیمی 35.7 درجه سانتیگراد (96F) است که چهار بار پیش از این – در سالهای 1876، 1903، 1915 و 2018 ثبت شده بود.

ساکنان شانگهای زیر آفتاب بعدازظهر عرق کردند و برخی از برنامه‌ها درجه حرارت «احساس» را بالای 40 درجه سانتیگراد (104 فارنهایت) نشان می‌دادند.

در پستی از شانگهای در Weibo آمده است: «ظهر برای تحویل گرفتن زایمان رفتم و بعد از بازگشت سردرد گرفتم.

دیگری گفت: نزدیک بود دچار گرمازدگی شوم. واقعا آنقدر داغ است که منفجر شود.

ال نینو و گرم ترین دوره پنج ساله

در بخش‌هایی از هند، دمای هوا در اواسط آوریل به 44 درجه سانتیگراد (111 درجه فارنهایت) رسید و حداقل 11 نفر در نزدیکی بمبئی به دلیل گرمازدگی در یک روز جان خود را از دست دادند.

در بنگلادش، داکا گرم ترین روز خود را در 60 سال اخیر تجربه کرد.

طبق مطالعه گروه World Weather Attribution، شهر تاک در غرب تایلند بالاترین دمای خود را با 45.4 درجه سانتیگراد (114 درجه فارنهایت) ثبت کرد، در حالی که استان ساینیابولی در شمال غربی لائوس به 42.9 درجه سانتیگراد (109 درجه فارنهایت) رسید که یک رکورد دمای ملی در تمام دوران است.

گزارش اخیر هیئت بین دولتی سازمان ملل متحد در مورد تغییرات آب و هوایی هشدار داده است که “هر گونه افزایش در گرمایش جهانی خطرات متعدد و همزمان را تشدید می کند.”

در این ماه، سازمان ملل هشدار داد که سال‌های 2023 تا 2027 تقریباً به طور قطع گرم‌ترین دوره پنج ساله تاریخ خواهد بود، زیرا گازهای گلخانه‌ای و پدیده ال نینو که اقیانوس آرام را گرم می‌کند، دما را به یک جهش بالا می‌برد.

سازمان جهانی هواشناسی سازمان ملل (WMO) اعلام کرده است که دو سوم احتمال دارد که دمای جهانی از هدف بلندپروازانه‌تر تعیین‌شده در توافق‌نامه پاریس برای محدود کردن تغییرات اقلیمی در حداقل یکی از پنج سال آینده فراتر رود.

میانگین دمای جهانی در سال 2022، 1.15 درجه سانتیگراد بالاتر از میانگین 1850-1900 بود.

WMO اعلام کرد که حداقل در یکی از سال‌های 2023 تا 2027، 66 درصد احتمال دارد که دمای سطح جهانی سالانه از هدف 1.5 درجه سانتی‌گراد بالاتر از سطح قبل از صنعتی شدن فراتر رود.

[ad_2]