شعبه های رای گیری در ترکیه پس از انتخابات مهم بسته شد | اخبار انتخابات

[ad_1]

مشارکت رای دهندگان برای انتخاباتی که می تواند آینده ترکیه را تعیین کند، بالا بود.

ترک‌ها رأی دادن در یکی از متوالی‌ترین انتخابات در تاریخ 100 ساله این کشور را به پایان رسانده‌اند، رقابتی که می‌تواند به حکومت 20 ساله رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور پایان دهد و بسیار فراتر از مرزهای ترکیه طنین‌انداز شود.

مراکز رای گیری در این انتخابات، جایی که رای دهندگان گزینه خود را برای ریاست جمهوری و پارلمان انتخاب کردند، در ساعت 5 بعد از ظهر به وقت محلی (14:00 به وقت گرینویچ) بسته شدند.

مشارکت بالای رأی دهندگان به این معنی است که صف های طولانی در مراکز رأی گیری در سراسر ترکیه، به ویژه در بزرگترین شهرها وجود دارد. کانون وکلای استانبول به مردم یادآوری کرد که اگر قبل از ساعت 17:00 بعد از ظهر در یک شعبه رای گیری منتظر بمانند، می توانند بمانند و رای دهند، اما هرکسی که پس از آن به صف بپیوندد، اجازه رای دادن نخواهد داشت.

قانون ترکیه گزارش هر گونه نتیجه را تا ساعت 21:00 (18:00 به وقت گرینویچ) ممنوع می کند، اگرچه این امر در گذشته به تعویق افتاده است. اواخر یکشنبه ممکن است نشانه خوبی از اینکه آیا دور دوم برگزار می شود یا خیر.

نظرسنجی‌ها به کمال کولچداراوغلو، رقیب اصلی اردوغان، که رهبری یک ائتلاف شش حزبی را بر عهده دارد، اندکی پیشی می‌گیرد و دو نظرسنجی در روز جمعه نشان می‌دهد که او از آستانه 50 درصدی که برای پیروزی مطلق لازم است بالاتر است. اگر هیچ نامزدی بیش از 50 درصد آرا را در روز یکشنبه کسب نکند، دور دوم انتخابات در 28 می برگزار می شود.

رای ریاست جمهوری نه تنها تصمیم خواهد گرفت که چه کسی ترکیه، یک کشور 85 میلیونی عضو ناتو را رهبری می کند، بلکه نحوه اداره آن را نیز تعیین می کند، اقتصاد این کشور در بحبوحه بحران عمیق هزینه های زندگی و شکل سیاست خارجی آن به کجا می رود.

اردوغان کشور را در یکی از دگرگون‌کننده‌ترین و تفرقه‌انگیزترین دوران در تاریخ ۱۰۰ ساله دولت پس از عثمانی هدایت کرده است.

ترکیه به یک وزنه سنگین نظامی و ژئوپلیتیکی تبدیل شده است که در درگیری ها از سوریه تا اوکراین نقش ایفا می کند. ردپای آن هم در اروپا و هم در خاورمیانه، نتیجه انتخابات را برای واشنگتن و بروکسل به همان اندازه که برای دمشق و مسکو حیاتی است، می سازد.

بنابراین ترکیه ممکن است پس از انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی روز یکشنبه وارد دوران پس از اردوغان شود و این می تواند به معنای تغییر در سیاست خارجی باشد.

اردوغان هنوز در بخش‌هایی از ترکیه که تحت حاکمیت او شاهد رونق توسعه بود، دروغگو است.

رای دهندگان مذهبی بیشتری نیز از تصمیم او برای برداشتن محدودیت های دوران سکولار بر روی روسری و سایر امور مذهبی سپاسگزار هستند.

ظهور کمال کولچداراوغلو و ائتلاف شش حزبی او – گروهی که نوع ائتلاف گسترده‌ای را تشکیل می‌دهد که اردوغان در طول دوران حرفه‌ای خود توانسته ایجاد کند – به متحدان خارجی و رای‌دهندگان ترک آلترناتیو واضحی می‌دهد.

نظرسنجی ها حاکی از آن است که کولچداراوغلو، رهبر اپوزیسیون سکولار 74 ساله در آستانه عبور از آستانه 50 درصدی لازم برای پیروزی در دور اول است.

دور دوم انتخابات 28 مه ممکن است به اردوغان فرصت دهد تا دوباره سازماندهی کند و مناظره را طرح ریزی کند.

اما او همچنان درگیر بدترین بحران اقتصادی ترکیه از زمانی بود که در قدرت بود و از واکنش لکنت زبان دولتش به زلزله‌های فوریه که بیش از 50000 کشته برجای گذاشت، ناراحت بود.

[ad_2]