شی جین پینگ با امید به روابط “سودآور” چین و ایالات متحده بایدن را تبریک می گوید | چین

[ad_1]

رئیس جمهور چین می گوید روابط “سالم و پایدار” بین دو اقتصاد برتر جهان “انتظار مشترک جامعه جهانی” است.

رئیس جمهور چین ، شی جین پینگ ، اوایل این ماه پیروزی انتخابات ریاست جمهوری آمریكا را به جو بایدن تبریک گفت و ابراز امیدواری برای “برنده شدن همکاری” در میان مجموعه درگیری های دو اقتصاد برتر جهان بر سر تجارت ، فناوری و امنیت.

بر اساس بیانیه ای از خبرگزاری رسمی شینهوا ، شی در روز چهارشنبه در پیامی تبریک ، به بایدن گفت که روابط “سالم و پایدار” “انتظار مشترک جامعه جهانی” است.

در بیانیه آمده است: “ما امیدواریم که دو طرف روحیه عدم تعارض و عدم تقابل ، احترام متقابل و همکاری را به دست آوردن همه حفظ کنند ، بر همکاری ، کنترل اختلافات و توسعه سالم و پایدار روابط چین و آمریکا تمرکز خواهند کرد.”

اخبار ایالات متحده خواستار مسابقه ریاست جمهوری در 3 نوامبر به نفع بایدن در 7 نوامبر شد و همین امر رهبران سراسر جهان را به پیروزی معاون رئیس جمهور سابق بر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تبریک گفتند.

اعلامیه شی به این معنی بود که چین اکنون به یکی از آخرین دولت های بزرگ تبدیل شده است که از بایدن استقبال می کند. هیچ توضیحی در مورد تأخیر وجود نداشت ، اما برخی از مفسران اظهار داشتند که ممکن است پکن بخواهد از تیره شدن روابط با ترامپ ، که هنوز شکست را نپذیرفته است ، جلوگیری کند.

تنش بین ایالات متحده و چین

روابط بین چین و ایالات متحده آمریکا با اختلافات از فناوری و تجارت گرفته تا هنگ کنگ و بیماری همه گیر ویروس کرونا ، در طی دهه های گذشته روابط وخیم ترین روابط بوده است. دولت ترامپ پکن را تحریم کرده است.

این دو در جنگ تجاری به دلیل خواسته های ایالات متحده از جمله دسترسی بیشتر به بازارهای چین ، اصلاح گسترده شرایط تجاری که مطلقا برای شرکت های چینی مطلوب است و سست شدن کنترل شدید دولت توسط پکن ، با بن بست مواجه شده اند.

معامله ای در ژانویه برای دستیابی به یک آتش بس جزئی منعقد شد و پکن را موظف کرد 200 میلیارد دلار اضافی از محصولات ایالات متحده طی دو سال از ماشین ، ماشین آلات و نفت گرفته تا محصولات کشاورزی وارد کند.

دولت ترامپ همچنین شرکت های فناوری چینی را هدف قرار داده است که به گفته آنها تهدیدی امنیتی است ، از جمله برنامه اشتراک ویدیو TikTok متعلق به شرکت مادر چینی Bytedance و غول موبایل هواوی.

اما دور از دسترس نیست که روابط تحت دولت بایدن بهبود یابد ، و دموکرات در جریان مبارزات انتخاباتی خود برای عملکرد ضعیف حقوق بشر در چین صحبت کند.

در جریان بحث های اولیه دموکراتیک در ماه فوریه ، بایدن سی را “دزد” خواند.

کمپین ریاست جمهوری وی همچنین سرکوب اقلیت مسلمان اویغور در سین کیانگ چین را “نسل کشی” توصیف کرد ، کمپینی که پکن از آن به عنوان آموزش حرفه ای برای مقابله با تهدید “تروریسم” از آن دفاع کرده است.



[ad_2]