صربستان پس از درگیری میان صرب های کوزوو و پلیس، ارتش را در حالت آماده باش قرار داد | اخبار درگیری

[ad_1]

پلیس در کوزوو از گاز اشک آور بر روی گروه های کوچکی از صرب های قومی استفاده کرد که سعی کردند ورودی ساختمان های شهرداری را مسدود کنند.

به گزارش رسانه‌های محلی، گروه‌های کوچکی از صرب‌ها در شمال کوزوو در حالی که تلاش می‌کردند ورودی ساختمان‌های شهرداری را مسدود کنند تا از ورود مقامات جدید انتخاب شده جلوگیری کنند، با پلیس درگیر شدند.

پلیس روز جمعه از گاز اشک آور استفاده کرد و چندین خودرو به آتش کشیده شد.

در واکنش به این درگیری ها، الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان در بیانیه ای کتبی که از تلویزیون دولتی RTS پخش شد، گفت که ارتش را در “وضعیت آماده باش بالاتر” قرار داده است.

ووچیچ همچنین گفت که دستور حرکت “فوری” نیروهای صربستان به مرز با کوزوو را صادر کرده است.

رسانه ها همچنین گزارش دادند که به دلیل «خشونت» علیه صرب های کوزوو، ووچیچ از نیروهای ناتو مستقر در کوزوو خواسته است که از آنها در برابر پلیس کوزوو محافظت کنند.

افسران پلیس کوزوو در حال گشت زنی بر روی پلی است که بخش‌های جنوب آلبانیایی را از بخش‌های شمالی صرب‌نشین شهر میتروویکا جدا می‌کند.
افسران پلیس کوزوو در حال گشت زنی بر روی پلی است که بخش‌های جنوب آلبانیایی و شمال صرب‌نشین در شهر میتروویکا، کوزوو را از هم جدا می‌کند. [File: Visar Kryeziu/AP]

پلیس کوزوو افزایش حضور خود را در شمال “برای کمک به شهرداران شهرداری های شمالی زوچان، لپوسوویچ و زوبین پوتوک برای استفاده از حق خود برای کار در سایت های رسمی” اذعان کرد.

شهرداران جدید در سه شهرداری در شمال کوزوو، که اکثراً از صرب‌ها که در اکثر نقاط کشور اقلیت هستند، توسط گروه‌های کوچک صرب‌ها که دستان خود را در ورودی شهرداری‌ها بالا گرفته بودند، از ورود به ساختمان‌ها ممانعت کردند. وب‌سایت آلبانیایی indexonline.net که عکس‌هایی را نیز نشان می‌دهد، به نشانه این که آنها آنجا نبودند تا درگیر خشونت شوند.

در Zvečan، سایت Kosovo-online.com درگیری با پلیس را در مقابل ساختمان عمومی نشان داد، در حالی که در Leposavic آنها همچنین میدان اصلی را با اتومبیل ها و کامیون ها مسدود کرده بودند.

پیش از این، صرب‌ها آژیرهای خود را در چهار شهرداری از جمله شهر اصلی در شمال میتروویکا به عنوان علامت هشدار و دعوت به تجمع فعال کردند.

انتخابات محلی

انتخابات زودهنگام در 23 آوریل عمدتاً توسط صرب‌ها بایکوت شد و فقط آلبانیایی‌های قومی یا نمایندگان سایر اقلیت‌های کوچک‌تر برای پست‌های شهرداری و مجامع انتخاب شدند.

پس از آنکه نمایندگان صرب ها در اعتراض سال گذشته از سمت خود کنار رفتند و جامعه صرب خواستار ایجاد یک انجمن موعود از شهرداری های صرب در کوزوو برای هماهنگی کار در زمینه آموزش، بهداشت و مدیریت زمین شد، انتخابات محلی در چهار شهرداری صرب نشین در شمال کوزوو برگزار شد. و توسعه اقتصادی در سطح محلی

از آنجایی که صرب‌های قومی در کوزوو به دنبال خودمختاری هستند، آلبانیایی‌های کوزوو می‌ترسند که این انجمن به یک کشور کوچک جدید مانند جمهوری صربسکا در بوسنی تبدیل شود.

تأسیس این انجمن در اصل بخشی از توافقنامه سال 2013 بین پریشتینا و بلگراد بود، اما بعداً توسط دادگاه قانون اساسی کوزوو مغایر با قانون اساسی اعلام شد و حکم داد که این انجمن شامل سایر اقوام نمی شود و می تواند منجر به استفاده از قدرت های اجرایی برای اجرای قوانین شود. قوانین

دو کشور موافقت کرده اند که به طور مشروط از طرح اتحادیه اروپا حمایت کنند، اما تنش ها همچنان ادامه دارد.

هم ایالات متحده و هم اتحادیه اروپا بر کوزوو در مورد موضوع اتحاد فشار می آورند.

ایالات متحده و اتحادیه اروپا تلاش های خود را برای کمک به حل مناقشه بین کوزوو و صربستان افزایش داده اند، زیرا از بی ثباتی بیشتر در اروپا می ترسند زیرا جنگ در اوکراین در حال وقوع است.

اتحادیه اروپا به صربستان و کوزوو روشن کرده است که برای پیشبرد اهداف خود برای پیوستن به این بلوک، باید روابط خود را عادی کنند.

درگیری در کوزوو در سال 1998 زمانی آغاز شد که آلبانیایی‌های قومی جدایی‌طلب علیه حاکمیت صرب‌ها شورش کردند و صربستان با سرکوب وحشیانه پاسخ داد.

حدود 13000 نفر که اکثراً آلبانیایی نژاد بودند جان باختند.

مداخله نظامی ناتو در سال 1999 در نهایت صربستان را مجبور به خروج از خاک کرد.

واشنگتن و اکثر کشورهای اتحادیه اروپا کوزوو را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت شناخته اند، اما صربستان، روسیه و چین این کار را نکرده اند.

[ad_2]