طرف های متخاصم در سودان یکدیگر را به نقض آتش بس متهم می کنند | اخبار درگیری

[ad_1]

طرف های متخاصم سودان یکدیگر را به نقض آخرین آتش بس توافق شده بین آمریکا و عربستان سعودی متهم می کنند که در سومین روز خود قرار دارد.

شاهدان گفتند که درگیری‌ها بین گروه‌های رقیب روز پنج‌شنبه در خارطوم و همسایگی اومدورمان و همچنین در شهر استراتژیک العبید در جنوب غربی رخ داد.

هیبا مورگان، خبرنگار الجزیره، به گزارش Omdurman، گفت: «ساکنان شهرهای عمرمان و خارطوم از شنیدن صدای تیراندازی در طول شب میان نیروهای پشتیبانی سریع و ارتش سودان خبر دادند.

وی افزود: «در ساعات اولیه روز پنج‌شنبه، ما توانستیم پرواز هواپیماهای شناسایی بر فراز اومدورمان را بشنویم و وقتی با مردم خارطوم صحبت کردیم، گفتند که آنها نیز می‌توانند صدای هواپیماها را بشنوند.

خارطوم، اومدورمان و خارطوم شمالی منطقه شهری بزرگ سودان را تشکیل می دهند. آنها توسط تلاقی نیل آبی و نیل سفید از هم جدا شده اند.

آتش‌بس یک هفته‌ای پس از پنج هفته درگیری در خارطوم و آغاز درگیری‌ها در سایر بخش‌های سودان، از جمله منطقه طولانی ناآرام دارفور غربی، حاصل شد.

درگیری‌ها – که بر محور جنگ قدرت بین ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع شبه‌نظامی (RSF) متمرکز شده است – بحران انسانی را بدتر کرده است، بیش از یک میلیون نفر را مجبور به فرار کرده و تهدیدی برای بی‌ثبات کردن منطقه شکننده شده است.

جنگ در 15 آوریل در خارطوم به دنبال مناقشات بر سر طرح‌هایی برای ادغام نیروهای RSF در ارتش تحت یک قرارداد مورد حمایت بین‌المللی برای انتقال سودان به دموکراسی پس از دهه‌ها حکومت پر درگیری توسط عمر البشیر، رئیس‌جمهور پیشین، که خود را منصوب کرده بود، آغاز شد. به عنوان رهبر کشور پس از کودتا در سال 1989.

یک آتش بس کوتاه

آتش بس تنها دقایقی پس از اجرایی شدن آن در دوشنبه شب شکسته شد و ساکنان پایتخت خارطوم از حملات هوایی و آتش توپخانه ای شهر را لرزاند.

از آن زمان، نقض‌های بیشتری از توافق‌نامه آتش‌بس صورت گرفته است که قرار است کمک‌های بشردوستانه بسیار مورد نیاز را به بخش‌های جنگ‌زده این کشور شمال آفریقا برساند.

این آخرین مورد از یک سری آتش بس است که به طور سیستماتیک نقض شده است.

مشخص نیست که آیا هر یک از طرفین در جنگ هفته های اخیر به برتری رسیده اند یا خیر.

در بیانیه‌ای که اواخر روز چهارشنبه منتشر شد، نیروهای RSF به رهبری محمد حمدان داگلو تلاش کردند که نقض آتش‌بس را به گردن ارتش به رهبری عبدالفتاح البرهان، رهبر واقعی سودان بیندازند.

RSF گفت که ارتش “امروز یک سری حملات بی دلیل را آغاز کرد” و افزود که “نیروهای ما قاطعانه این حملات را دفع کردند.”

در این بیانیه آمده است: «نیروهای ما با موفقیت یک جنگنده جت میگ SAF را سرنگون کردند، اما مجدداً تأکید کرد که «به آتش‌بس بشردوستانه متعهد است».

به گفته مورگان، «آی‌اس‌اف ادعا می‌کند که یک هواپیمای جنگی متعلق به ارتش را سرنگون کرده است، اما ارتش می‌گوید این هواپیما به دلیل نقص فنی سقوط کرده است و علت آن موشک هوا به زمین است که توسط RSF شلیک شده است».

ارتش همچنین صبح پنجشنبه گفت که “حمله شبه نظامیان نیروی پشتیبانی سریع به خودروهای زرهی را که آشکارا آتش بس را نقض کرده است، دفع کرده است”.

نقض آتش بس ادامه دارد

وزارت خارجه آمریکا گفت مکانیسم نظارت بر آتش بس در سودان نقض احتمالی توافقنامه از جمله استفاده مشاهده شده از توپخانه، هواپیماهای نظامی و پهپادها را شناسایی کرده است.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه به خبرنگاران گفت: «ما همچنان شاهد نقض آتش بس هستیم.

ما اختیارات خود را برای اعمال تحریم ها حفظ می کنیم و در صورت لزوم، در استفاده از آنها تردید نخواهیم کرد.»

هانا تته، فرستاده سازمان ملل متحد در شاخ آفریقا، گفت که درگیری های جاری “غیرقابل قبول است و باید متوقف شود”.

واشنگتن همچنین هشدار داد که گروه مزدور واگنر روسیه موشک‌های زمین به هوا را برای مبارزه با ارتش سودان به RSF می‌رساند و گفت که “به یک درگیری مسلحانه طولانی‌مدت کمک می‌کند که تنها منجر به هرج و مرج بیشتر در منطقه می‌شود.”

ارتش به نیروی هوایی متکی بود در حالی که نیروهای RSF متفرق شدند و در خیابان های خارطوم پناه گرفتند.

وزارت بهداشت گزارش داد که حدود 730 نفر کشته و 5454 نفر مجروح شدند، اگرچه تعداد واقعی ممکن است بسیار بیشتر باشد.

[ad_2]