عربستان سعودی ، قطر نزدیک به توافقنامه بحران خلیج فارس: منابع | مصر

[ad_1]

توافق پیش بینی شده پس از ورود جارد کوشنر مشاور ترامپ به عنوان بخشی از تلاش های اخیر برای حل اختلاف خلیج فارس به قطر صورت گرفت.

منابع به الجزیره گفتند که قطر و عربستان سعودی نزدیک به انعقاد توافق اولیه برای پایان دادن به اختلافاتی هستند که بیش از سه سال همسایگان خلیج فارس را در برابر یکدیگر قرار داده است.

توافق پیش بینی شده پس از آن است که جارد کوشنر ، مشاور رئیس جمهور دونالد ترامپ ، به عنوان بخشی از تلاش اخیر برای حل بحران خلیج فارس قبل از ترک دولت ترامپ در ژانویه ، به منطقه خلیج فارس رسیده است.

تور کوشنر شامل دیدارهایی با محمد بن سلمان ، ولیعهد سعودی ، در اوایل این هفته در ریاض و روز چهارشنبه با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی ، امیر قطر در دوحه است. الجزیره آموخته است که کوشنر از آن زمان قطر را ترک کرده است.

روز چهارشنبه ، وال استریت ژورنال (WSJ) به نقل از مقامات آمریکایی اظهار داشت که تمرکز اصلی گفتگوها حل اختلاف بر سر اجازه پرواز هواپیماهای قطری از حریم هوایی عربستان سعودی و امارات متحده عربی (امارات متحده عربی) خواهد بود.

بلومبرگ گفت که توافقنامه آینده شامل امارات ، بحرین و مصر نخواهد بود ، که به همراه عربستان سعودی در حال تشکیل چهار گروه کشورهای مسدود کننده علیه قطر هستند.

در ژوئن 2017 ، این گروه چهار جانبه روابط دیپلماتیک و تجاری خود را با قطر قطع و تحریم زمینی ، دریایی و هوایی را علیه دولت خلیج فارس اعمال كرد و دوحه را به حمایت از تروریسم و ​​روابط با ایران متهم كرد ، روابطی كه بسیار نزدیك به نظر می رسید.

دوحه ضمن تأکید بر آمادگی برای گفتگو ، بارها این ادعاها را بی اساس رد کرده است.

به عنوان هزینه ای برای رفع محاصره ، کشورهای مهار کننده اولتیماتوم 13 ماده ای به قطر صادر کردند که شامل خاموش شدن شبکه رسانه ای الجزیره بود.

پیدا کردن یک زبان مشترک

WSJ با اشاره به اینکه عربستان سعودی تمایل بیشتری برای یافتن زبان مشترک برای حل بحران نشان داده است ، کشورهای مسدود کننده خواستهای خود را برای رفع محاصره لغو کردند.

“این [news of the expected agreement] آندریاس کریگ ، استادیار کالج کینگ لندن ، در آستانه اعلام این خبر در کویت ، به الجزیره گفت: “این یک گام بزرگ در جهت درست است که حداقل راه را برای تلاش برای حل درگیری که سالها به طول خواهد انجامید ، هموار می کند.”

وی افزود: “این ارتباطات در وهله اول اقدامات اعتماد سازی را كه هر دو طرف اتخاذ كرده اند ، نشان می دهد كه باید صداقت قطر و عربستان سعودی را برای تعهد در پایان دادن به اختلاف نشان دهد.

“کمیسیون های دو جانبه می توانند به عنوان محفلی برای حل اختلافات پشت درهای بسته عمل کنند. وجود سازوکارهای حل اختلاف برای اطمینان از آخرین قسمت این بحران خلیج فارس ضروری است. تنها پس از این دوره گذار ، دو کشور واقعاً در مورد چگونگی پایان دادن به بحران به طور کلی صحبت خواهند کرد.

کریگ تأکید کرد که شکاف ایدئولوژیک در خلیج فارس بین قطر و امارات است نه عربستان سعودی.

“در حال حاضر ، امارات قادر به انجام هیچ کاری نیست و یا مایل نیست و هرگونه تلاش میانجیگری توسط کویتی ها و آمریکایی ها هدف آنها را رها کرده است. کریگ با اشاره به منتخب جدید رئیس جمهور آمریکا ، بایدن

وزیر امور خارجه قطر شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی دو هفته پیش تأیید کرد که دوحه از گفتگو استقبال می کند به شرط آنکه بر اساس احترام به حاکمیت قطر بنا شود. وی توضیح داد که هیچ یک از کشورها از ادامه بحران خلیج فارس منتفع نشده اند.

در همین حال ، رابرت اوبراین ، مشاور امنیت ملی آمریکا گفت که دولت ترامپ می خواهد قبل از ترک کاخ سفید بحران را حل کند.



[ad_2]