عربستان سعودی دو شهروند بحرینی متهم به “تروریسم” را اعدام کرد | اخبار

[ad_1]

دولت به گروه هایی که این افراد وابسته بودند اشاره نکرد، اما گفت که آنها قصد انجام حملات را داشتند.

وزارت کشور عربستان سعودی روز دوشنبه اعلام کرد، عربستان سعودی دو شهروند بحرینی را که متهم به طراحی عملیات “تروریستی” هستند، اعدام کرده است و تعداد این اعدام‌ها در ماه جاری به 9 نفر رسیده است.

این وزارتخانه در بیانیه ای اعلام کرد: اتباع بحرینی به نام های جعفر سلطان و صادق تامر به “پیوستن به یک هسته تروریستی به رهبری یک مرد تحت تعقیب در بحرین” متهم شدند.

هیچ واکنش فوری از سوی مقامات بحرینی وجود نداشت.

از دوم ماه مه، عربستان سعودی که یکی از بالاترین میزان مجازات اعدام در جهان را دارد، 9 محکوم به “تروریسم” را اعدام کرده است که همه آنها به جز یک نفر در منطقه شرق، جایی که اقلیت شیعه در آن متمرکز شده اند، اعدام کرده است.

بر اساس گزارش رسانه های دولتی عربستان سعودی در سال جاری تاکنون بیش از 40 اعدام در عربستان سعودی انجام شده است.

در سال 2022، عربستان سعودی 147 نفر – از جمله 81 نفر را در یک روز – به دلیل جرایم “مربوط به ترور” اعدام کرد.

این وزارتخانه افزود: این دو بحرینی “در اردوگاه های متعلق به گروه های تروریستی با هدف بی ثبات کردن امنیت عربستان سعودی و بحرین آموزش دیدند.”

آنها همچنین به کمک به «تروریست‌ها» در عربستان سعودی از طریق قاچاق مواد منفجره و حمایت از طرح‌هایی برای انجام حملات در این کشور و بحرین متهم شدند.

به گفته عفو بین‌الملل، سلطان و تامر در ۸ می ۲۰۱۵ در عربستان سعودی دستگیر و در اکتبر ۲۰۲۱ محکوم شدند.

در ژوئن 2022، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد اعدام‌های غیرقانونی، موقت یا خودسرانه نامه‌ای به مقامات سعودی ارسال کرد و از آنها خواست که “هر گونه اقدام احتمالی در راستای اعدام” این دو نفر را متوقف کنند و “اطمینان حاصل کنند که آنها مطابق با قوانین بین‌المللی و بین‌المللی محاکمه می‌شوند.” استانداردها».

بر اساس گزارشی که اوایل امسال توسط Reprieve و سازمان اروپایی-سعودی حقوق بشر منتشر شد، از زمان به قدرت رسیدن ملک سلمان در سال 2015، بیش از 1000 حکم اعدام اجرا شده است.

بحرین همچنین در سال‌های اخیر به دلیل جرایم «مرتبط با تروریسم» اقدام به اعدام کرده است. او ایران را به حمایت و پناه دادن به “تروریست ها” متهم می کند، اتهامی که تهران آن را رد می کند.

اکثریت سنی عربستان سعودی برای سرکوب جنبش اعتراضی عمدتاً شیعیان که در سال 2011 با الهام از انقلاب های تونس و مصر آغاز شد، به بحرین به رهبری سنی ها سرباز فرستاد.

افزایش اخیر اعدام‌ها در عربستان سعودی در حالی اتفاق می‌افتد که این پادشاهی به‌عنوان بخشی از برنامه اصلاحی چشم‌انداز 2030 خود، تلاش می‌کند وجهه خود را از طریق تغییرات اجتماعی و اقتصادی گسترده کم کند.

[ad_2]