فضانوردان سعودی و آمریکایی در بازگشت از ایستگاه فضایی فرود می آیند | اخبار فضایی

[ad_1]

رایانا برناوی از عربستان سعودی، دانشمند زیست پزشکی در تحقیقات سرطان، اولین زن عرب بود که به مدار زمین فرستاده شد.

یک پرواز فضایی خصوصی با خدمه دو فضانورد سعودی و دو فضانورد آمریکایی – از جمله اولین زن عرب که به مدار فرستاده شد – پس از یک مأموریت تحقیقاتی در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) به سلامت در خلیج مکزیک فرود آمد.

کپسول Crew Dragon اسپیس ایکس که حامل این تیم بود، سه شنبه شب پس از 12 ساعت پرواز مجدد پس از 10 روز در مدار، به خلیج مکزیک در سواحل پاناما سیتی، فلوریدا، فرود آمد.

این پرتاب به صورت زنده از طریق یک پخش اینترنتی مشترک ارائه شده توسط اسپیس ایکس و شرکتی که ماموریت فضایی Axiom را انجام می دهد، پخش شد.

بازگشت به زمین ماموریت دوم ایستگاه فضایی را تکمیل کرد، سازماندهی، تجهیز و آموزش کامل با هزینه خصوصی توسط Axiom، یک سرمایه گذاری هفت ساله مستقر در هیوستون به رهبری مدیر برنامه سابق ISS ناسا.

خدمه Axiom 2 توسط فضانورد بازنشسته ناسا، پگی ویتسون، 63 ساله هدایت می شد که رکورد ایالات متحده را برای بیشترین زمان سپری شده در مدار با 665 روز در فضا برای سه ماموریت طولانی مدت به ایستگاه فضایی بین المللی، از جمله 10 پیاده روی فضایی، داشت. او اکنون به عنوان مدیر پروازهای فضایی انسانی Axiom خدمت می کند.

“این یک سواری فوق العاده بود. ما واقعا از همه چیز لذت بردیم.» ویتسون لحظاتی پس از فرود به مدیران مأموریت رادیویی گفت.

خلبان تعیین شده Ax-2 جان شوفنر، 67 ساله، یک هوانورد، راننده ماشین مسابقه و سرمایه گذار از آلاسکا بود.

تکمیل خدمه به عنوان متخصص ماموریت، دو فضانورد اول از عربستان سعودی بودند که با یک فضاپیمای خصوصی پرواز کردند – علی الکارنی، 31 ساله، یک خلبان جنگنده در نیروی هوایی سلطنتی عربستان سعودی. و رایانا بارناوی، 34 ساله، دانشمند زیست پزشکی در تحقیقات سلول های بنیادی سرطان.

بارناوی در حالی که آزمایشات خود را به پایان رساند و برای ترک ایستگاه فضایی آماده شد، اشک هایش را پاک کرد.

او روز دوشنبه گفت: “هر داستانی پایانی دارد و این فقط آغاز یک دوره جدید برای کشور و منطقه ما است.”

برناوی اولین زن از جهان عرب است که تا کنون به مدار زمین پرتاب می شود و اولین زن سعودی است که در فضا پرواز می کند.

در آگوست 2022، سارا صبری اولین زن عرب و اولین زن مصری شد که در یک سفر زیرمداری کوتاه که توسط سرمایه‌گذاری نجومی جف بزوس Blue Origin به فضا پرواز کرد.

اقامت آلکارنی و بارناوی در ایستگاه فضایی بین‌المللی همچنین به دلیل همپوشانی با سلطان النیادی، یکی از خدمه ISS Expedition-69 از امارات متحده عربی، قابل توجه بود و اولین باری بود که سه فضانورد از جهان عرب با هم در ایستگاه فضایی حضور داشتند.

ماموریت Axiom 2 که در 21 می پرتاب شد، آخرین مورد از یک سری سفرهای فضایی بود که توسط سرمایه خصوصی و مسافران ثروتمند به جای بودجه مالیات دهندگان تامین می شد، زیرا ناسا به دنبال گسترش دسترسی تجاری به مدار پایین زمین است.

Axiom، که اولین تیم چهار نفره خود از فضانوردان را در آوریل 2022 به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاد، همچنین قراردادی را با آژانس فضایی ایالات متحده برای ساخت اولین محصول تجاری اضافی به آزمایشگاه مداری امضا کرد.

اسپیس ایکس مستقر در کالیفرنیا، که توسط مالک توییتر و مدیرعامل تسلا، مدیرعامل شرکت خودروسازی الکتریکی، ایلان ماسک تأسیس شد، موشک فالکون 9 و کپسول خدمه را که خدمه Axiom را به و از مدار منتقل می‌کند و پرواز را کنترل می‌کند، عرضه کرد.

ناسا سایت پرتاب را در مرکز فضایی کندی خود در کیپ کاناورال، فلوریدا تجهیز کرد و مسئولیت خدمه Axiom را در طول اقامت آنها در ایستگاه فضایی، که حدود 400 کیلومتر (250 مایل) بالاتر از زمین می چرخید، بر عهده گرفت.



[ad_2]