فعالان استفاده از لغو بحرین را محکوم می کنند خاورمیانه

[ad_1]

کارگران و فعالان حقوق بشر دولت بحرین را به دلیل استفاده از ابطال به عنوان “ابزاری سیاسی” برای مبارزه با مخالفان محکوم کردند.

در یک رویداد مجازی که روز پنجشنبه توسط آمریکایی ها برای دموکراسی و حقوق بشر در بحرین (ADHRB) و با عنوان تابعیت در بحرین ، قانون یا امتیاز برگزار شد ، سازمان دهندگان و شرکت کنندگان هشت سال از لغو تابعیت 31 شهروند توسط دولت عرب خلیج فارس را جشن گرفتند.

این اقدام اولین اقدام در چنین مواردی بود.

عبدالگانی الکنجار ، فعال سیاسی برجسته از بحرین که تابعیت وی از دولت محروم شد ، گفت که مقامات از سلب تابعیت به عنوان “ابزاری برای ایجاد رعب و وحشت در برابر فعالان و خانواده های آنها و نفی حقوق سیاسی و مدنی آنها” استفاده کرده اند.

بحرین اولین کشور عربی در خلیج فارس بود که در بهار عربی 2011 ناآرامی های چشمگیری را تجربه کرد. دولت بحرین ، که با ناآرامی طولانی مدت در میان جامعه شیعه این کشور روبرو شده است ، در آن زمان گفت هدف این اقدام مردانی است که به امنیت ملی وی آسیب رساند.

حسین عبدالله ، فعال حقوق بشر بحرینی ، که مجری بحث بود ، در میان گروهی از مردان بود که تابعیت آنها در سال 2012 لغو شد.

بر اساس گزارش های موجود در آن زمان ، نام های برجسته دیگر شامل سعید الشهابی و علی مشایما ، پسر مخالف حسن مشایما ، رهبر مخالفان مقیم لندن و دو نماینده پارلمان از حزب شیعی برجسته ، الوفاق ، جواد و جلال فیروز است.

عبدالله ، که همچنین مدیر اجرایی ADHRB است ، گفت که از آن زمان صدها بحرینی بی تابعیت بوده اند ، و افزود که بر خلاف او ، در آن زمان تابعیت دوگانه ایالات متحده ، بیشتر آنها بی تابعیت بوده اند.

معترضان ضد دولت پرچم های بحرین را در تظاهراتی که توسط جامعه مخالف اصلی بحرین ، وفاک ، در بودایا ، غرب در سال 2013 برگزار شد ، به اهتزاز درآوردند. [File: Hamad Mohammed/Reuters]

“ساز فرقه ای”

الخنجر ، که در سال 2010 به همراه سایر فعالان دستگیر شد ، گفت که وی شش ماه در زندان شکنجه شده و قبل از آزادی و دو سال مخفی شدن. وی سرانجام به تهران گریخت و از آن زمان به صورت غیرحضوری به 30 سال زندان محکوم شد.

الخنجر افزود: خانواده سنی حاکم بر بحرین از سلب تابعیت به عنوان “ابزاری فرقه ای” علیه اکثریت جمعیت شیعه این کشور و به عنوان ابزاری برای مبارزه با مخالفت و مخالفت به طور کلی استفاده کرده اند.

دولت سرکوب مخالفان یا هدف قرار دادن جامعه شیعه را انکار کرده و اقدامات خود را به عنوان ابزاری برای محافظت از امنیت ملی در برابر گروه های “تروریستی” ادعایی مورد حمایت ایران عنوان کرد.

از زمان آغاز اعتراضات در پادشاهی در سال 2011 ، به گفته گروه ها و فعالان حقوق بشر ، دولت بحرین صدها فعال سیاسی و حقوق بشری و روزنامه نگار را در دادگاه های جمعی مورد آزار و اذیت قرار داده ، گروه های مخالف را ممنوع و شهروندان را از حدود 1000 شهروند محروم کرده است.

بسیاری از شهروندان بدون تابعیت با عفو در سال 2019 تابعیت خود را به دست آوردند.

به گفته الخنجر ، حدود 400 فعال بدون تابعیت باقی مانده اند.

«آل خلیفه [Bahrain’s ruling family] فکر کنید که تابعیت یک امتیاز است که می تواند از مردم گرفته شود “، وی با دعوت از دولت جدید جو بایدن ، رئیس جمهور جدید منتخب ایالات متحده ، فشار آورد تا کشور خلیج فارس را تغییر دهد تا رویکرد خود را تغییر دهد.

گروه کوچکی از مردان در حمایت از زندانیان سیاسی در منامه ، بحرین راهپیمایی کردند [File: Hasan Jamali/AP]

“خاموش کردن مخالفان”

در جریان این رویداد مجازی ، زهرا البرازی ، مشاور شهروندی مستقل ، گفت که محرومیت از تابعیت توسط کشورها ، از جمله بحرین ، به عنوان “ابزاری سیاسی” – با نقض قوانین بین المللی ، مورد استفاده قرار می گیرد ، زیرا افراد بدون تابعیت را ترک می کند.

“شرایط بسیار سختگیرانه ای وجود دارد [under international law] وقتی صحبت از سلب تابعیت از مردم می شود – خصوصاً اگر این افراد را بدون تابعیت رها کند ، همانطور که در بیشتر موارد وجود دارد [in Bahrain]”، البرازی گفت.

“این یک روش بسیار آسان برای خاموش کردن مخالفان است. اگر می خواهید گروهی از آرا را با سلب تابعیت از مشروعیت ببخشید ، حق صحبت در مورد مسائل ملی را از آنها بگیرید.

وی گفت: “این باعث خفقان مخالفان می شود زیرا آنها از عواقب بی تابعیت بودن و کاملا محرومیت از حق خود می دانند.”

کورتنی رادش ، مدیر حمایت از کمیته حمایت از روزنامه نگاران ، گفت که این روش برای سرکوب آزادی بیان و آزادی مطبوعات نیز مورد استفاده قرار گرفت ، دولت بحرین بسیاری از روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان را هدف قرار داد.

“بسیاری از روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان در زندان به سر می برند و در برخی موارد از معالجه کافی محروم شده اند. این سالها یک مشکل مداوم بوده است “.

مونا بن گارگا از اتحاد جهانی مدنی [CIVICUS] گفت: بحرین با استفاده از این روش در صف مقدم کشورها قرار دارد.

وی افزود: سلب تابعیت فقط مختص بحرین نیست و بسیاری از دولت ها در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا و حتی ایالات متحده و انگلیس از آن علیه شهروندان خود استفاده کرده اند.

بن گارگا گفت: “برداشتن تابعیت یکی از چندین روش برای سرکوب مردم است.”

“با لغو تابعیت فرد ، شما حق مدنی او را در مورد پاسخگویی دولت وی و مشارکت در زندگی مدنی سلب می کنید.”



[ad_2]