فیس بوک ، یوتیوب به همکاری در نقض حقوق بشر در ویتنام متهم شد ویتنام

[ad_1]

عفو بین الملل گفت ، شرکت های آمریکایی فیس بوک و یوتیوب به خود اجازه داده اند تا به عنوان “تلاش صنعتی” ویتنام برای سانسور اطلاعات و آزار و اذیت منتقدان دولت به عنوان “نشانه نگران کننده” نحوه فعالیت غول های فناوری در کشورهای سرکوبگر شناخته شوند.

در گزارشی که روز سه شنبه منتشر شد ، عفو همچنین گفت که تلاش های دولت ویتنام برای سرکوب مخالفان منجر به بسته شدن “تعداد بی سابقه ای” از فعالانی شده است که برای کار آنلاین خود مجازات زندان دارند.

این گروه حقوق بشر گفت ، تاکنون حدود 170 “زندانی عقیدتی” در کشور وجود دارد که 69 نفر از آنها به جرم “جرم انگاری” کار خود در اینترنت بوده اند.

گزارش 78 صفحه ای عفو “سرکوب سیستماتیک” عبارات آنلاین مسالمت آمیز در کشور جنوب شرقی آسیا را شامل می شود ، از جمله “انسداد جغرافیایی” گسترده محتوایی که برای مقامات مهم است.

گروه های وابسته به دولت نیز متهم شده اند که از همین بستر آنلاین برای هدایت و آزار و اذیت کاربران در سکوت و ترس استفاده کرده اند ، از جمله Force 47 ، یک گردان 10 هزار نفری ارتش سایبری که به اجرای قوانین کشور کمک می کند. در مورد رفتار آنلاین.

گزارش عفو بر اساس ده ها مصاحبه با مدافعان و فعالان حقوق بشر ، از جمله زندانیان عقیدتی سابق ، وکلا ، روزنامه نگاران و نویسندگان ، علاوه بر اطلاعات ارائه شده توسط فیس بوک و گوگل است.

شکارگاه برای سانسور

“طی دهه گذشته ، حق آزادی بیان در فیس بوک و یوتیوب در ویتنام شکوفا شده است. با این حال ، اخیراً ، مقامات شروع به تمرکز بر بیان صلح آمیز بصورت آنلاین به عنوان تهدیدی وجودی برای رژیم کرده اند “، گفت: مینگ یو هاه ، معاون مدیر منطقه ای عفو برای مبارزات.

“امروز ، این سیستم عامل ها به شکارگاه سانسورگران ، نیروهای سایبری نظامی و ترول های دولتی تبدیل شده اند. سیستم عامل ها فقط اجازه نمی دهند این اتفاق بیفتد – آنها به طور فزاینده ای درگیر می شوند. “

آخرین گزارش سازمان عفو ​​می گوید سیستم عامل های آنلاین در ویتنام به طور فزاینده ای در حال تبدیل شدن به شکارگاه سانسور ، نیروهای سایبری نظامی و ترول های بودجه بودجه دولت هستند. [File: Nhac Nguyen/AFP]

به عنوان مثال آوریل گذشته ، پس از آنکه فیس بوک سیاست جدید خود را در مورد انطباق با قوانین محلی اعلام کرد ، فعالان حقوق زمین ویتنامی ترینه با فوونگ و ترینه با تو گفتند که تمام مطالبی که در مورد “زمین خواری” در دونگ به اشتراک گذاشته اند تام ، ناگهان بدون اطلاع قبلی از جدول زمانی خود ناپدید شد.

دو ماه بعد ، آنها دستگیر و به اتهام “تولید ، ذخیره سازی ، انتشار یا انتشار اطلاعات ، اسناد و اشیا against علیه جمهوری سوسیالیستی ویتنام” متهم شدند.

عفو گفت: آنها در حال حاضر در بازداشت هستند و از زمان دستگیری ، حسابهای فیس بوک آنها ناپدید شده است.

“از دست دادن ایمان”

در یک حادثه دیگر در ماه مه ، نگوین وان ترانگ ، فعال دموکراسی خواه که اکنون در تایلند پناهندگی می کند ، گفت که فیس بوک به وی اعلام کرده است که یکی از پست های وی با اشاره به “محدودیت های قانونی محلی” در ویتنام محدود شده است.

از آن زمان ، فیس بوک هر محتوایی را که سعی در ارسال آن دارد ، حاوی نام اعضای ارشد حزب کمونیست ویتنام مسدود کرده است.

عفو عمومی خاطرنشان کرد که در برخی موارد ، کاربران محتوای خود را تحت قوانین “مبهم” ، از جمله جرایمی مانند “سو abuse استفاده از آزادی های دموکراتیک” تحت قانون مجازات ویتنام ، سانسور می کردند.

ناظر حقوق بشر می گوید این قوانین با تعهدات ویتنام طبق قوانین بین المللی حقوق بشر “ناسازگار” است.

نگوین وان ترانگ با بیان اینکه تجربه مشابهی را در یوتیوب تجربه کرده است ، گفت: “من اعتقاد خود را به فیس بوک از دست دادم ، بنابراین دیگر چیزهای زیادی ارسال نمی کنم.”

“تصور کنید اگر سالها و سالها برای رشد حساب فیس بوک خود ، ارسال و نوشتن درباره احساسات خود برای دموکراسی صرف کرده اید ، اما پس از آن با یک عمل ساده ، فیس بوک به سادگی تمام کارهایی را که در طول سال ها انجام داده اید پاک می کند.”

کسب سود

طبق عفو عمومی ، فیس بوک محبوب ترین و سودآورترین پلتفرم ویتنام است.

در سال 2018 ، درآمد فیس بوک از ویتنام به یک میلیارد دلار رسید – تقریباً یک سوم کل درآمد از جنوب شرقی آسیا.

در همین حال ، گروه حقوق بشر گفت ، گوگل ، صاحب یوتیوب ، در همین مدت 475 میلیون دلار درآمد کسب کرده است که عمدتا از طریق تبلیغات آنلاین است.

عفو بین الملل گفت: “میزان این سودها اهمیت اهمیت فیس بوک و گوگل در حفظ دسترسی به بازار در ویتنام را نشان می دهد.”

طبق آخرین گزارش درآمد فیس بوک ، تقریباً 40 درصد از کاربران فعال روزانه فیس بوک و تقریباً 43 درصد از کاربران ماهانه روزانه فیس بوک در منطقه آسیا و اقیانوسیه بوده اند ، هرچند با 3.67 دلار درآمد یک کاربر بخشی از مبلغ شمال است. آمریکا و اروپا

عفو می گوید که عفو می گوید غول های فناوری وظیفه دارند در هر جایی که کار می کنند به همه حقوق بشر احترام بگذارند.

وی افزود: “آنها باید در تصمیمات خود برای تعدیل مطالب در سراسر جهان ، به حق آزادی بیان احترام بگذارند ، صرف نظر از قوانین محلی كه آزادی بیان را خفه می كنند ،” وی خواستار بازنگری در سیاست های تعدیل مطالب سازگار با با استانداردهای بین المللی حقوق بشر.

در ماه اکتبر ، فیس بوک یک نهاد نظارتی را برای رسیدگی به موضوع سانسور راه اندازی کرد ، اما عفو بین الملل گفت که این رهنمودها “مانع از بررسی اقدامات سانسور این شرکت طبق قوانین محلی” در کشورهایی مانند ویتنام می شود.

YouTube می گوید با قوانین محلی هر کشور مطابقت دارد. الجزیره از فیس بوک ، یوتیوب و شرکت مادر ، گوگل ، در مورد گزارش عفو عمومی نظر خواست.

عفو عمومی همچنین مستقیماً به دولت ویتنام متوسل شد که از “اسلحه” در سیستم عامل های شبکه های اجتماعی خودداری کند و مجازات مردم را به دلیل استفاده از حق آزادی بیان متوقف کند.



[ad_2]