“قاتل جامعه مدنی”: لایحه مالیاتی اسرائیل سازمان های غیردولتی را تهدید می کند | اخبار مربوط به درگیری اسرائیل و فلسطین

[ad_1]

پیش‌نویس قانونی که تهدید می‌کند 65 درصد مالیات بر کمک‌های مالی دولت خارجی به سازمان‌های جامعه مدنی اسرائیلی و فلسطینی اعمال می‌کند، پیش از معرفی در اسرائیل و در سطح بین‌المللی مورد انتقاد قرار گرفت. کمیته وزارتی دولت در قانونگذاری

از زمانی که حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر بنیامین نتانیاهو در اواخر سال گذشته ائتلافی را با احزاب تندرو و افراطی ارتدوکس تشکیل داد، این لایحه پیشنهادی یک اولویت قانونی برای دولت بوده است.

با این حال، علاوه بر انتقاد شدید برخی از نزدیک ترین متحدان اسرائیل از جمله ایالات متحده، فرانسه و آلمان، لایحه پیشنهادی آریل کالنر، عضو لیکود، در داخل نیز مورد انتقاد قرار گرفته است.

جوزف کلی، مدیر انجمن آژانس های توسعه بین المللی مستقر در اورشلیم، گروهی متشکل از 80 سازمان بشردوستانه که در فلسطین کار می کنند، روز پنجشنبه گفت: «ما این را قاتل جامعه مدنی می دانیم.

این لایحه قرار بود روز یکشنبه به کمیته ارائه شود، اما رسانه های محلی گزارش دادند که دولت ممکن است به دلیل اعتراض هایی که دریافت کرده است، این لایحه را به تاخیر بیندازد. سخنگوی کالنر به الجزیره تایید کرد که “مشکلاتی در مورد این لایحه پیشنهادی وجود دارد”، اما از تایید یا تکذیب گزارش های رسانه ها خودداری کرد.

حامیان این لایحه به لزوم مالیات بر سازمان ها برای حفاظت از حاکمیت اسرائیل اشاره کردند.

کالنر، عضو لیکود، در نشست ویژه کنست در ماه مارس که به «یهود ستیزی و مشروعیت زدایی با اسرائیل» اختصاص داشت، از «میزان فعالیت سازمان‌های مشروعیت‌زدایی در اسرائیل… و اینکه چگونه دولت‌های خارجی با تأمین مالی چنین سازمان‌هایی به حاکمیت اسرائیل آسیب می‌رسانند» صحبت کرد. .

این لایحه تلاشی برای ساکت کردن و حذف انتقاد از سیاست‌های مرتبط با مناقشه دولت اسرائیل و همچنین هر نوع گردآوری مدرکی است که می‌تواند توسط کمیسیون‌های تحقیقات بین‌المللی یا دیوان بین‌المللی کیفری مورد استفاده قرار گیرد. [International Criminal Court]مایکل اسفارد، وکیل سازمان‌هایی که از حقوق بشر فلسطینی حمایت می‌کنند، روز پنجشنبه به الجزیره گفت.

“لایحه باعث از بین رفتن صدها انجمن خواهد شد”

کارشناسان می‌گویند کمک‌های مالی خصوصی و سازمان‌هایی که به نهادهای راست‌گرای پرنفوذ مانند اندیشکده کوهلت، که پشت اصلاحات قضایی کنونی اسرائیل است و به دلیل عدم شفافیت بودجه‌اش معروف است، تأمین مالی می‌کنند، از مالیات پیشنهادی معاف هستند.

دبی گیلدهایو، وکیل دادگستری، گفت: «این لایحه، در صورت تصویب، منجر به انحلال ده‌ها، شاید صدها انجمن می‌شود و به سازمان‌های حقوق بشر در اسرائیل و رفتار با جمعیت‌های محروم و کم‌نماینده آسیب جدی وارد می‌کند.» برای انجمن حقوق مدنی اسرائیل

او گفت: «این نقض مهلک آزادی بیان، اعتراض و آزادی انجمن در اسرائیل است. .

مهم است که توجه داشته باشیم که این ابتکار بخشی از یک حرکت گسترده تر برای ساکت کردن جامعه مدنی در اسرائیل است.

توضیح لایحه

لایحه پیشنهادی دارای دو رکن اصلی است. اولی اصلاحیه قانون مالیات بر درآمد است که تعریف جدیدی از «موسسه عمومی» می دهد. وضعیت معافیت مالیاتی مؤسساتی را که «[interfere] در امور داخلی کشور اسرائیل طی دو سال گذشته…».

یکی از فعالیت‌هایی که مداخله در نظر گرفته می‌شود، «تقاضا به دادگاه‌ها» است، ماده‌ای که کلی از آن می‌ترسد که هدف آن گروه‌های حقوق بشر اسرائیلی مانند یش دین و بتسلم است که اغلب از طرف فلسطینی‌ها حمایت می‌کنند و به شدت توسط دولت‌های خارجی تامین مالی می‌شوند.

بخش دوم این لایحه بر هر گونه کمک مالی که در امور داخلی کشور اسرائیل تداخل داشته باشد با نرخ 65 درصد بدون هیچ گونه معافیت، کسر، جبران یا کاهش مالیات مالیات می دهد.

Dror Etkes، بنیانگذار Kerem Navot، سازمانی که سیاست زمینی اسرائیل را در کرانه باختری اشغالی نظارت و مطالعه می کند، اشاره می کند که بیشتر بودجه برای سازمان های حقوق بشر از منابع دولتی تامین می شود که برای قانون گذاری هدف قرار می گیرند.

چه انتظاری باید داشته باشم؟

در سال 2016، “لایحه شفافیت سازمان های غیردولتی” در نهایت توسط نتانیاهو پس از تلاش های دیپلماتیک شدید کنار گذاشته شد. سایر اقدامات اسرائیل علیه سازمان های حقوق بشر بدون کنست انجام شده است، از جمله بسته شدن تبلیغاتی 30 حساب مالی در سال 2019 و حمله به شش سازمان حقوق بشر فلسطینی در سال 2022.

نشانه‌های اولیه حاکی از آن است که تلاش‌های قانونی کنونی نتانیاهو را بیشتر تحت فشار قرار می‌دهد، نتانیاهو که در حال حاضر به دلیل از سرگیری مذاکرات برای پیشبرد اصلاحات قضایی که موجی از اعتراضات ضد دولتی را در سال جاری برانگیخت و به ساخت شهرک‌های غیرقانونی در کرانه باختری اشغالی مورد انتقاد قرار گرفته است. و اورشلیم شرقی و تایید حضور دائمی اسرائیل در حمص از جمله تصمیمات دیگر.

کلی در این مورد تردید دارد [bill] به شکل فعلی خود خواهد گذشت و به نوعی اصلاح خواهد شد، اما همچنان نگران سطح است مبارزه ای که برای کسانی که مخالف سوء استفاده های ادعایی از قدرت دولت هستند در پیش است.

او گفت: «ما نگران پیشرفت گفت‌وگو هستیم.

[ad_2]