لاوروف در شوک سفر به کنیا چند روز پس از سفر وزیر خارجه اوکراین به آفریقا | اخبار جنگ روسیه و اوکراین

[ad_1]

این دیدارها در حالی صورت می‌گیرد که قدرت‌های جهانی به تلاش برای نفوذ در قاره 1.3 میلیارد نفری ادامه می‌دهند.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه در یک سفر غیرمنتظره به نایروبی با رهبران کنیا دیدار کرد، زیرا مسکو و کی یف به دنبال تقویت حمایت کشورهای آفریقایی از جنگ در اوکراین هستند.

بر اساس گزارش وزارت امور خارجه روسیه، لاوروف به نمایندگان کنیایی گفت: در جریان این سفر، در مورد همکاری های خود در تجارت، سرمایه گذاری و اقتصاد، مسائل انسانی و فرهنگی، آموزش، همکاری در سازمان ملل و بسیاری از موضوعات دیگر بحث خواهیم کرد.

سفر از قبل اعلام نشده است.

این مقام روسی در سال گذشته چندین بار از آفریقا بازدید کرده است، زیرا قدرت های جهانی برای نفوذ در این قاره 1.3 میلیارد نفری رقابت می کنند.

سفر لاوروف به کنیا پس از دیدار هفته گذشته دیمیترو کولبا همتای اوکراینی وی از این قاره صورت می گیرد.

وزیر امور خارجه کولبا از اتیوپی، مراکش و رواندا بازدید کرد، اما همچنین با رئیس فعلی اتحادیه آفریقا (AU) و رئیس جمهور کومور، آزالی عسومانی، و همچنین رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا، موسی فکی مهامت، دیدار کرد.

این مقام اوکراینی از برخی کشورهای آفریقایی خواست به مواضع بی طرف خود در قبال جنگ 15 ماهه اوکراین پایان دهند و از تلاش کیف برای تقویت روابط با این قاره خبر داد.

کولهبا در یک کنفرانس مطبوعاتی روز چهارشنبه در آدیس آبابا، خانه اتحادیه آفریقا، گفت: ما با دوستان آفریقایی خود صحبت می کنیم و سعی می کنیم به آنها توضیح دهیم که بی طرفی راه حل نیست.

او همچنین در بیانیه‌ای روز بعد اعلام کرد که اوکراین قصد دارد سفارت‌های بیشتری در آفریقا باز کند و نشستی با رهبران این قاره برگزار کند.

این در حالی است که اجلاس روسیه و آفریقا که دومین اجلاس از این سری است، از 26 تا 29 جولای در سن پترزبورگ برگزار می شود.

روسیه با کشورهای آفریقایی پیوندهایی دارد که می توان آن را به دوران جنگ سرد، زمانی که اتحاد جماهیر شوروی به شکل تسلیحات و کمک های مالی از جنبش های آزادیبخش در این قاره حمایت کرد، بازمی گردد.

در ماه فوریه، 22 کشور از 54 کشور عضو اتحادیه اروپا به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل که خواستار خروج روسیه از اوکراین شده بود، رأی ممتنع دادند یا رأی ندادند.

دو نفر از آنها – اریتره و مالی – حتی به این قطعنامه رای منفی دادند.

[ad_2]