لغو آرا باعث خشم رای دهندگان اقلیت در میانمار شده است میانمار

[ad_1]

برخی از فعالان و تحلیلگران می گویند ، پس از لغو رای گیری کمیسیون انتخابات این کشور در انتخابات برای انتخابات عمومی ماه آینده ، حدود 1.5 میلیون نفر از مردم درگیر درگیری در میانمار از حقوق سیاسی خود محروم شده اند. این موضوع نگرانی در مورد اعتبار اولین نظرسنجی این کشور از زمان پیروزی چشمگیر لیگ ملی دموکراسی در آنگ سان سوچی (NLD) را در سال 2015 عمیق تر کرده است.

سه چهارم آسیب دیدگان در ایالت راخین هستند ، جایی که درگیری بین ارتش خودمختار آراکان و نیروهای مسلح میانمار از اواخر سال 2018 شدت گرفته است. اکنون 1.2 میلیون نفر در راخین دیگر نمی توانند در 9 نوامبر به پای صندوق های رای بروند.

کارشناسان نگرانند که این اقدام باعث از بین رفتن بیشتر مردم راخین قومی در ایالت آشفته غرب و حمایت از گروه های مسلح شود.

مین زائو اوو ، مدیر اجرایی انستیتوی صلح و امنیت در میانمار ، به الجزیره گفت: “رویه های کمیسیون انتخابات اتحادیه برای لغو انتخابات در حوزه های تحت تأثیر درگیری شفاف و سازگار نیست.

وی گفت: “این لغو 73 درصد از رای دهندگان در راخین را از حقوق محروم خواهد کرد و آنها را ناگزیر به رویکردهای رادیکال تر ، که آشتی ملی را دشوارتر می کند ، سوق می دهد.”

کمیسیون انتخابات در بیانیه ای در شانزدهم اکتبر گفت که نگرانی های امنیتی در این مناطق تضمین انتخابات آزاد و عادلانه در آنجا را غیرممکن می کند. اگرچه این لغو ها انتظار می رفت – در سال 2015 نیز لغو شدند – بسیاری از آنها فرایندهای تصمیم گیری غیر شفاف کمیته را زیر سوال بردند.

اقلیت ها ناامید شدند

نود و دو حزب در انتخابات شرکت می کنند. NLD و حزب نظامی اتحادیه برای همبستگی و توسعه دو کشور شرکت کننده بزرگ هستند.

از آنجا که NLD همچنان در بین اقوام اکثریت کشور محبوب است و انتظار می رود پیروز شود ، بسیاری از اقلیت های قومی به طور فزاینده ای از این حزب ناامید می شوند. علی رغم وعده مبارزات انتخاباتی آنگ سان سوچی در سال 2015 برای اولویت قرار دادن صلح ، مردم در این مناطق تنها شاهد یک روند راکد صلح ، آوارگی جمعی و ادامه حاشیه های سیاسی کشورهای اقلیت قومی بوده اند.

انتظار می رود NLD آنگ سان سوچی در انتخابات ماه نوامبر پیروز شود ، اما گروه های اقلیت قومی خود را محروم می دانند و لغو رای گیری در برخی مناطق درگیری احتمالاً وضعیت را بدتر می کند. [Sai Aung Main/AFP]

در سال 2015 ، NLD بزرگترین شکست خود را در راخین متحمل شد ، جایی که به حزب ملی آراکان (ANP) که پایگاه انتخاباتی آن عمدتا راخین قومی است شکست خورد. علی رغم از دست دادن ، NLD از اختیارات اساسی خود برای تعیین یک عضو حزب برای هدایت کابینه استفاده کرد ، و این امر باعث از بین رفتن طولانی مدت احساس طرد در میان بسیاری از مردم راخین شد.

این لغو عمدتا سایر مناطق اقلیت های قومی را که در آنها حمایت از NLD ضعیف است تحت تأثیر قرار خواهد داد.

پنج حزب قومی قبلاً در بیانیه عمومی بی طرفی ، شفافیت ، صداقت و انصاف کمیسیون انتخابات را زیر سوال برده اند.

حتی بحث برانگیزتر این است که لغو در چندین منطقه از ایالت راخین که هیچ درگیری فعالی در آن وجود ندارد در حال انجام است. همچنین شهر پائوکتاو که پولیس ملی آفریقا در سال 2015 برنده شد نیز شامل می شود. در همین حال ، در شهر همسایه پالت پینتوا ، یک کشور همسایه از چین – نقطه عطف درگیری – رای گیری در پنج حوزه انتخابیه که NLD در سال 2015 برنده شد ، برگزار خواهد شد.

این کمیسیون هفته گذشته به رسانه ها گفت که تصمیمات آنها براساس توصیه های دولت ، وزارتخانه های دفاع و کشور ، ارتش و پلیس است ، اما معیارهای مورد استفاده را مشخص نکرد.

آنگ کیاو هوتوه ، نامزد حزب پولیس ملی ، که کاندیدای مجلس قانونگذاری پائوکتاو است ، ابراز نگرانی کرد که اگر شکایات مردم از عدم نمایندگی سیاسی حل نشود ، وضعیت ممکن است بدتر شود.

وی گفت: “نتیجه لغو انتخابات در بیشتر مناطق ایالت راخین درگیری شدیدتری خواهد بود.” “[The cancellations] این امر بر ثبات دولت ، اعتماد و سازش تأثیر خواهد گذاشت. فراتر از انتخابات ، من واقعاً نگران وخیم شدن اوضاع سیاسی و اقتصادی هستم. “

مردم راخین مشتاق رای دادن در انتخابات نوامبر بودند ، اما مقامات می گویند خطر امنیت برای رای دادن در برخی از مناطق غرب کشور بسیار زیاد است. [Nyunt Win/EPA]

از ماه سپتامبر ، بیش از ده فعال با اتهامات اعتراض به ارتش و رویكرد دولت در درگیری راخین روبرو شده اند ، از جمله چهار نفر كه سه روز پس از اعلام كمسیون انتخابات در 16 اكتبر دستگیر شدند.

چالش های انتخابات

اما مقدمات انتخابات در برخی از مناطق ایالت به دلیل ناآرامی در آنجا مشکل ساز است.

در دو سال گذشته ، امکانات مدیریت مدنی خراب شده است. ثبت نام رای دهندگان در اردوگاه های اسکان مجدد مختل شده است و وضعیت امنیتی در بسیاری از مناطق همچنان ناپایدار است.

دولت از ژوئن 2019 محدودیت های اینترنتی را برای بخشهای وسیعی از ایالت اعمال کرده است ، و با رشد بیماری همه گیر ویروس کرونا ، فعالیتها در این مناطق را تقریباً غیرممکن کرده است. در روز 14 اکتبر ، ارتش آراکان سه نامزد NLD را که در شهر تونگوپ تبلیغ می کردند ربود. ارتش آراکان در ازای آزادی کاندیداها خواستار آزادی فعالان زندانی شده است.

فیل روبرتسون ، معاون دیده بان حقوق بشر در آسیا ، روز چهارشنبه در بیانیه ای گفت: “در حالی که مناطقی از میانمار با نگرانی های جدی امنیتی روبرو هستند ، مقامات باید همه تلاش خود را برای رای دهندگان انجام دهند.”

“کمیسیون انتخابات فدرال باید با احزاب سیاسی و گروه های محلی در مناطق آسیب دیده مشورت کند تا نگرانی های امنیتی را تأیید کند و گزینه هایی را که از حق رأی مردم محافظت می کند ، بررسی کند.”

کمیسیون انتخابات تاریخ یا روش دیگری برای رای گیری در حوزه هایی که انتخابات لغو شده است ، پیشنهاد نکرده است. و کلیه انتخابات های میان دوره ای طبق قوانین انتخابات کشور تنها پس از سال اول دوره دولت برگزار می شود.

دیده بان حقوق بشر گفت که پیش از انتخابات با “مشکلات سیستمی و نقض حقوق که باعث می شود مردم حق انتخاب دولت خود را به طور عادلانه سلب نکنند” همراه بود.

از حق رأی محروم شد

طبق قوانین محدودکننده تابعیت ، تقریباً 600000 روهینگیا از حق رأی محروم شده اند و درخواست چندین کاندیدای روهینگیایی رد شده است.

کمیسیون انتخابات همچنین در مورد تصمیم خود مبنی بر به تعویق انداختن انتخابات علیرغم وخیم شدن شیوع ویروس کرونا با س questionsالاتی روبرو شد. از ماه اوت ، موارد در میانمار از چند صد مورد به بیش از 40000 مورد رسیده است.

بسیاری از روهینگیایی ها که در راخین باقی مانده اند در اردوگاه های آوارگان زندگی می کنند. تابعیت محروم ، بسیاری نیز به عنوان کاندیداهای انتخابات عمومی از حق رای محروم و رد می شوند [File: Nyunt Win/EPA]

Htoo Htet Naing ، که رئیس اقدام گزارش دهی Arakan است ، که گفتگوی سیاسی بین نامزدهای ایالت Rakhine را تسهیل می کند ، از روند انتخابات و لغو آن ناامید است. “من نمی توانم دولتی را بپذیرم که پس از انتخابات ظاهر شود. وی گفت: “اگر حق رأی ما به رسمیت شناخته نشود ، ما دولت را به رسمیت نمی شناسیم.” “مردم حقوق خود را از دست داده اند و [ethnic] احزاب کنار گذاشته شده و به حاشیه رانده می شوند. این انتظارات مردم را از یک گذار دموکراتیک شکسته و تلاش مردم برای اصلاح ساختارهای حکومتی را انکار می کند. “

Mra Tuzar ، که در دهکده ای در شهر Mrauk-U زندگی می کند ، قصد داشت قبل از لغو رای گیری به ANP رای دهد. وی گفت: “من امیدوارم که نمایندگان ما در مورد نقض حقوق بشر و مسائل بشردوستانه از طرف ما صحبت کنند.” اکنون او نگران ایمنی خود است. وی به الجزیره گفت: “من واقعاً نگران مردم ایالت راخین ، از جمله من هستم ، زیرا نمی توانم پیش بینی کنم که وضعیت به دلیل لغوها چگونه تغییر خواهد کرد.”

“بازنده اصلی مردم راخین هستند. آنها حق خود را در انتخاب نمایندگان خود از دست داده اند ، و ما توانایی خود را در خدمت به عنوان صدای قانونی در سیاست ، درگیری و توسعه از دست داده ایم. “

“تصمیم کمیسیون انتخابات کشتن صدای افراد آسیب دیده از درگیری است … من فکر نمی کنم که یک دولت نماینده در راخین حاصل شود.”



[ad_2]