مادورو ونزوئلا با لولا در برزیل با بهبود روابط دیدار می کند | اخبار نیکلاس مادورو

[ad_1]

رئیس جمهور برزیل، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، در حالی که نیکلاس مادورو برای اولین بار پس از سال ها به برزیل سفر کرد، با همتای ونزوئلایی خود به نشانه گرم شدن روابط بین دو کشور آمریکای جنوبی گفتگو کرد.

مادورو روز دوشنبه در کاخ ریاست جمهوری برزیل در پایتخت برزیل مورد استقبال گارد افتخاری قرار گرفت و لولا با در آغوش گرفتن و سیلی به پشت از او استقبال کرد.

انتظار می رفت که این دو رهبر چپ پس از یک دوره خصومت در دوران تصدی سلف جناح راست لولا، ژایر بولسونارو، که در سال 2019 مادورو را از ورود به برزیل منع کرد، توافق نامه های مختلفی را در تلاش برای تقویت روابط امضا کنند.

وزارت خارجه برزیل در بیانیه ای اعلام کرد که لولا و مادورو – که قرار است روز سه شنبه در نشست رهبران آمریکای جنوبی شرکت کنند – قصد دارند در مورد عادی سازی بیشتر روابط و بازگشایی سفارت های مربوطه گفتگو کنند.

لولا با استقبال از رهبر ونزوئلا در برزیل گفت: ما در یک لحظه تاریخی زندگی می کنیم.

پس از 8 سال، رئیس جمهور نیکلاس مادورو دوباره از برزیل بازدید می کند و ما در حال بازپس گیری این حق هستیم که سیاست روابط بین الملل را با جدیتی که همیشه انجام می دادیم، به ویژه با کشورهایی که هم مرز برزیل هستند، به دست آوریم.

مادورو روز یکشنبه در توییتی نوشت که «از استقبال گرمش سپاسگزارم».

رهبر ونزوئلا پس از گفتگو با لولا گفت که به آمریکای جنوبی به عنوان یک منطقه پیشنهاد خواهد کرد که از آمریکا بخواهد تحریم ها علیه این کشور را لغو کند.

مادورو همچنین گفت که کشورش می‌خواهد بخشی از گروه بریکس از کشورهای پیشرو در حال ظهور باشد و لولا گفت که شخصا از تلاش ونزوئلا برای پیوستن به آن حمایت خواهد کرد.

لولا آخرین رهبر چپ در منطقه است که روابط خود را با دولت مادورو بهبود می بخشد، دولت مادورو با یک دوره انزوای بین المللی در میان اتهامات سرکوب مخالفان سیاسی و آزادی های مدنی در ونزوئلا مواجه شده است.

روابط بین کلمبیا و ونزوئلا اخیراً بهبود یافته است زیرا گوستاوو پترو، رئیس جمهور چپگرای کلمبیا، که در آگوست 2022 روی کار آمد، از مسیر تقابلی تر سلف محافظه کار قبلی خود، ایوان دوکه منحرف شده است.

دو کشور روابط دیپلماتیک خود را احیا کردند و مجموعه‌ای از اقدامات را برای گسترش روابط از جمله کاهش محدودیت‌های سفر در امتداد مرز مشترک خود انجام دادند. پترو و مادورو در ماه نوامبر در کاراکاس پایتخت ونزوئلا دیداری دوجانبه داشتند.

و در اوایل ماه جاری، کلمبیا و ونزوئلا نیز اعلام کردند که حضور نظامی خود را در مرز، جایی که گروه‌های جنایتکار و مسلح در آن فعال هستند، افزایش خواهند داد.

اما تصمیم لولا برای بازگرداندن روابط با دولت مادورو با انتقاد مخالفان روبرو شده است. سرجیو مورو، سناتور اپوزیسیون در توییتر نوشت: «برزیل به استقبال دیکتاتورهای آمریکای جنوبی با افتخارات دولتی بازگشته است.

در دوران بولسونارو، برزیل مادورو و بسیاری از اعضای دولتش را از ورود به کشور منع کرد و خوان گوایدو، رهبر مخالفان را به عنوان رئیس جمهور قانونی ونزوئلا به رسمیت شناخت.

در مقابل، لولا که قبلاً از سال 2003 تا 2010 برزیل را رهبری می کرد، روابط نزدیکی با هوگو چاوز، سلف و مربی مادورو داشت.

کارولینا سیلوا پدروسو، استاد روابط بین الملل در سائوپائولو فدرال گفت: صرف نظر از اینکه هر دو دولت با یکدیگر موافق هستند، ونزوئلا یک همسایه است و نمی توان آن را نادیده گرفت یا روابط دیپلماتیک را قطع کرد زیرا ما مشکلات عملی داریم که باید حل شوند. دانشگاه.

نشست منطقه ای

در همین حال، تحلیلگران گفتند که لولا امیدوار است نشست منطقه‌ای این هفته فرصتی برای یکپارچگی بیشتر باشد – و آزمونی برای تمایل رهبران برای همکاری از طریق اتحادیه احیا شده کشورهای آمریکای جنوبی یا Unasur.

این بلوک منطقه ای که 15 سال پیش در پایتخت برزیل در دوره دوم ریاست جمهوری لولا تأسیس شد، به دنبال ادغام 12 کشور آمریکای جنوبی از نظر فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است.

آخرین جلسه همه اعضای Unasur در سال 2014 برگزار شد. پس از سال 2017، اختلاف نظر بر سر رهبری بلوک و دخالت مادورو باعث شد هفت کشور از جمله برزیل در سال 2019 تحت رهبری بولسونارو از این اتحادیه خارج شوند.

الیور اشتونکل، استاد روابط بین‌الملل در بنیاد گتولیو وارگاس، یک دانشگاه و اندیشکده، می‌گوید: «بزرگ‌ترین مشکل Unasur این است که در زمانی ساخته شد که رهبران چپ وجود داشتند، و با ظهور رهبران راست فروپاشید. در سائوپائولو

اکنون صحبت در مورد بازگشت او آسان است، اما آنها باید به فکر راه‌هایی برای ماندگاری این تلاش دوم باشند.»

نشست روز سه شنبه در برزیل شامل لولا، مادورو و 9 رهبر منطقه دیگر خواهد بود و تنها غیبت مورد انتظار، دینا بولوارته، رئیس جمهور پرو است.

دولت بولوارته پس از برکناری رئیس جمهور چپگرای سابق پدرو کاستیو که تلاش کرد پارلمان را در اقدامی غیرقانونی تلقی کند، با انزوای دیپلماتیک فزاینده در آمریکای لاتین به دلیل واکنش خود به اعتراضات در سراسر کشور مواجه شده است.



[ad_2]