ما نمی دانیم: ایالات متحده می گوید هنوز در حال بررسی اسناد اطلاعاتی فاش شده است | اخبار جنگ روسیه و اوکراین

[ad_1]

ایالات متحده گفت که هنوز در حال ارزیابی افشای اسنادی است که حاوی اطلاعات نظامی ایالات متحده است، که به گفته سخنگوی پنتاگون می تواند “خطر بسیار جدی برای امنیت ملی” باشد و منجر به انتشار اطلاعات نادرست شود.

کریس میگر، سخنگوی پنتاگون روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران گفت که واشنگتن همچنان در حال بررسی چگونگی عمومی شدن اسناد به اشتراک گذاشته شده در فضای مجازی و دامنه افشای آن است.

میاگر گفت: «مراحلی وجود دارد تا نگاه دقیق‌تری به نحوه انتشار این نوع اطلاعات و برای چه کسانی داشته باشیم.

افشای مواد محرمانه حساس می‌تواند پیامدهای بسیار زیادی نه تنها برای امنیت ملی ما داشته باشد، بلکه می‌تواند منجر به تلفات جانی شود.»

این اسناد در روزهای اخیر به طور پیوسته در پلتفرم های اینترنتی ظاهر شده اند و برخی از آنها برای هفته ها و احتمالاً ماه ها در گردش هستند.

آنها از هفته گذشته توجه رسانه های ایالات متحده را به خود جلب کردند و از آن زمان مقامات ایالات متحده خط مشی دقیقی را در ارزیابی اصالت آنها رعایت کرده اند. میگر روز دوشنبه گفت که مقامات وزارت دفاع همچنان در حال کار برای اتخاذ این تصمیم هستند.

او گفت: «به نظر می‌رسد این تصاویر اسنادی را نشان می‌دهند که از نظر فرمت مشابه مواردی است که برای ارائه به‌روزرسانی‌های روزانه به رهبران ارشد ما در مورد عملیات‌های مربوط به اوکراین و روسیه و همچنین سایر به‌روزرسانی‌های اطلاعاتی استفاده می‌شود.»

مقامات چندین آژانس بارها هشدار داده اند که حداقل برخی از اسناد جعلی به نظر می رسد.

روز یکشنبه، وزارت دادگستری تحقیقات جنایی را در مورد این وضعیت آغاز کرد.

بسیاری از اسناد حاکی از آن است که آنها حاوی اطلاعات طبقه بندی شده در مورد جنگ در اوکراین هستند، در حالی که به نظر می رسد برخی دیگر تجزیه و تحلیل حساسی از متحدان ایالات متحده از جمله اسرائیل و کره جنوبی را نشان می دهند و سؤالاتی را در مورد تجسس ایجاد می کنند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز دوشنبه در پاسخ به سوالی درباره میزان افشای اطلاعات گفت: ما نمی دانیم در آنجا چه خبر است.

“ما نمی دانیم چه کسی مسئول این کار است. و ما نمی دانیم که آیا آنها چیز دیگری دارند که قصد انتشار آن را دارند یا خیر.”

بنابراین ما آن را زیر نظر داریم و تا جایی که می توانیم آن را زیر نظر داریم. اما حقیقت و پاسخ صادقانه به سوال شما این است که ما نمی دانیم و آیا ما را آزار می دهد؟ حق با شماست، همینطور است.»

کربی افزود که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اواخر هفته گذشته در جریان این موضوع قرار گرفت.

در همین حال، ودانت پاتل، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که مقامات ایالات متحده “در این زمینه با متحدان و شرکای خود در سطح بالایی تعامل دارند، از جمله برای اطمینان بخشیدن به آنها از تعهد ما به حفاظت از اطلاعات و وفاداری در تامین امنیت شراکت هایمان.”

مردم در تظاهرات علیه دولت در تل آویو شرکت می کنند
برخی از اسناد فاش شده ادعا می کنند که اطلاعات آمریکا ادعا می کند که موساد اسرائیل از اعتراضات ضد دولتی حمایت می کند. [Ronen Zvulun/Reuters]

مقامات ایالات متحده گفتند که برخی از اسناد تخمینی از تلفات جنگی از اوکراین به نظر می رسد که به گونه ای تغییر داده شده اند که خسارات روسیه را کمتر اعلام کنند.

میخایلو پودولیاک، مشاور رئیس جمهور اوکراین به رویترز گفت اسناد مربوط به جنگ در اوکراین حاوی «مقدار بسیار زیادی اطلاعات ساختگی» است.

روز یکشنبه، دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که سندی که مدعی نشان دادن اطلاعات اطلاعاتی آمریکا است مبنی بر اینکه موساد، یکی از سازمان های اطلاعاتی این کشور، اعتراضات اخیر علیه طرح نتانیاهو برای تشدید کنترل بر قوه قضاییه را تشویق کرده است، “فریبنده و بدون هیچ مبنایی” است.

یکی از این اسناد همچنین به تشریح گفتگوهای داخلی بین مقامات ارشد کره جنوبی در مورد فشارهای آمریکا بر سئول برای تامین سلاح به کی یف و سیاست این کشور در عدم انجام این کار پرداخته است.

یک نماینده رسمی رئیس جمهور کره جنوبی روز یکشنبه گفت که این کشور از گزارش های اسناد فاش شده آگاه است و قصد دارد در مورد “موضوعات مطرح شده” با واشنگتن گفتگو کند.

به نظر می‌رسد این انتشار جدی‌ترین درز عمومی اطلاعات طبقه‌بندی‌شده در سال‌های اخیر باشد، اگرچه تصور می‌شود که از نظر مقیاس و دامنه بسیار کوچک‌تر از ۷۰۰ هزار سند، ویدئو و تلگراف دیپلماتیک است که در سال ۲۰۱۳ در وب‌سایت ویکی‌لیکس ظاهر شد.

[ad_2]