محسن فهری زاده: دانشمند مقتول ایرانی کی بود؟ | خاورمیانه

[ad_1]

محسن فهری زاده ، دانشمند برجسته نظامی ایرانی ، که روز جمعه در حمله به تهران کشته شد ، توسط جاسوسی غربی به عنوان رهبر تلاشهای مخفی سلاح هسته ای ایران مورد توجه بسیاری قرار گرفته است.

ایران انكار كرد كه فهری زاده در چنین تلاشی دست داشته و هرگز سعی در غنی سازی اورانیوم برای انرژی هسته ای كرده است.

اما تصور می شود وی رهبری آنچه اتمام نظارت اتمی سازمان ملل و سرویس های اطلاعاتی آمریكا را برنامه هماهنگ تسلیحات هسته ای می دانند كه در سال 2003 متوقف شد ، بوده است.

چه چیزی در مورد او شناخته شده است؟

مقامات و کارشناسان غربی بر این باورند که فهری زاده نقش اساسی در کارهای گذشته ایران برای توسعه ابزارهای جمع آوری کلاهک هسته ای در پشت نمای برنامه اعلام شده غنی سازی اورانیوم غیرنظامی داشته است.

ایران تلاش برای تولید سلاح هسته ای را انکار می کند.

او در سایه تحت امنیت شدید زندگی می کرد و هرگز به بازرسان هسته ای سازمان ملل تحویل داده نشد.

فهری زاده به ندرت – در صورت وجود – در انظار عمومی ظاهر می شد ، و تعداد کمی در خارج از ایران با اطمینان می دانند که او چه شکلی است ، چه رسد به اینکه با او ملاقات کند.

وی از این تمایز نادر برخوردار است که تنها دانشمند ایرانی است که در “ارزیابی نهایی” آژانس انرژی هسته ای بین المللی در سال 2015 از س questionsالات آشکار درباره برنامه هسته ای ایران و اینکه آیا هدف آن تولید بمب است ، نامگذاری شده است.

گزارش ناظر سازمان ملل متحد در مورد منع گسترش سلاح های هسته ای حاکی است که وی فعالیت هایی را “در حمایت از ابعاد احتمالی نظامی از” رهبری کرده است [Iran’s] برنامه هسته ای “تحت اصطلاحاً برنامه AMAD.

گزارش آژانس انرژی هسته ای آژانس بین المللی انرژی هسته ای (IAEA) در سال 2011 وی را “مدیر اجرایی” طرح AMAD توصیف كرد ، یكی از شخصیتهای اصلی ادعای كار ایران برای توسعه فن آوریها و مهارتهای مورد نیاز بمبهای اتمی ، و پیشنهاد كرد كه وی همچنان می تواند در چنین فعالیتهایی نقش داشته باشد. .

اسرائیل همچنین برنامه AMAD را برنامه پنهانی تسلیحات هسته ای ایران توصیف کرد و گفت که بسیاری از “بایگانی” هسته ای ایران را با جزئیات کار آن ضبط کرده است.

در آوریل 2018 ، نخست وزیر اسرائیل ، بنیامین نتانیاهو ، نخست وزیر اسرائیل ، در یک ارائه تلویزیونی در بایگانی ، از فهری زاده به عنوان یک چهره برجسته در آنچه او به عنوان یک عملیات هسته ای مخفی انجام داد و تحت عنوان یک برنامه غیرنظامی انجام شد ، نام برد.

نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو با تصویری از محسن فهری زاده ، دانشمند هسته ای ایرانی ، در یک کنفرانس مطبوعاتی در آوریل 2018 در وزارت دفاع در تل آویو ، روی صفحه ایستاده است. [File: Amir Cohen/Reuters]

نتانیاهو با استناد به بایگانی به عنوان مدرک گفت که عوامل اسرائیلی اسناد بسیاری را از سایتی در تهران بارگیری کرده اند. در آن زمان ایران گفت این اسناد جعلی است.

نتانیاهو در توصیف فهری زاده به عنوان رئیس AMAD گفت: “این نام را به یاد داشته باش ، فهری زاده”.

نتانیاهو گفت که پس از تعطیلی AMAD ، فهری زاده به کار در یک آژانس در وزارت دفاع ایران در “پروژه های ویژه” ادامه داد.

در سال 2018 ، اپراتور تلویزیون اسرائیلی کان مصاحبه ای با نخست وزیر سابق ایهود اولمرت انجام داد و در آن اشاره کرد که فهری زاده می تواند هدف قرار گیرد.

“من فهری زاده را به خوبی می شناسم. او نمی داند چقدر من او را می شناسم. وی گفت: “اگر او را در خیابان ملاقات می کردم ، احتمالاً او را می شناختم.”

“او مصونیتی ندارد ، نداشت و فکر نمی کنم مصونیت داشته باشد.”

ایران چه می گوید؟

وزارت دفاع ایران ، فهری زاده را به عنوان رئیس سازمان تحقیقات و نوآوری این وزارتخانه منصوب کرد. همچنین اعتقاد بر این است که وی یک افسر ارشد در سپاه پاسداران نخبه است.

آژانس بین المللی انرژی هسته ای مدتهاست که می خواهد فهری زاده را به عنوان بخشی از تحقیقات مداوم درباره اینکه آیا ایران تحقیقات غیرقانونی سلاح هسته ای انجام داده است ، زیر س questionال ببرد.

ایران چند سال پیش وجود فهری زاده را تأیید کرد ، اما به گفته یک منبع دیپلماتیک با اطلاع از موضوع ، وی یک افسر ارتش بود که در برنامه هسته ای دخیل نبوده است.

کشته شدن چهار دانشمند ایرانی مرتبط با برنامه هسته ای بین سالهای 2010 و 2012 می تواند عزم تهران در عدم دسترسی آژانس بین المللی انرژی هسته ای به فهریزاده را تقویت کند – ترس از این که می تواند اطلاعات مربوط به محل اقامت و محل اقامت وی ​​را فاش کند.

ایران مخالفان اصلی خود – ایالات متحده و اسرائیل – را به داشتن عامل قتل متهم کرده است.

اعتقاد بر این است که فهری زاده در توسعه موشک های بالستیک در ایران نیز نقش داشته است و یک منبع ایرانی به رویترز گفت که وی پدر این برنامه محسوب می شود.

وی در قطعنامه سال 2007 سازمان ملل در مورد ایران به عنوان فردی درگیر در فعالیت های هسته ای یا موشک های بالستیک ذکر شده است.

چه چیزی در مورد منشأ آن شناخته شده است؟

در ماه مه 2011 ، گروه مخالف تبعیدی شورای مقاومت ملی ایران (NCRI) گزارشی را با عکس فهری زاده ، با موهای تیره و ریش ، منتشر کرد.

بررسی تصویر به طور مستقل امکان پذیر نبود.

NCRI در گزارشی اعلام کرد که فهری زاده در سال 1958 در شهر شیعه نشین مسلمان قم متولد شد ، معاون وزیر دفاع و سرتیپ سپاه پاسداران ، دکترای مهندسی هسته ای دارد و در دانشگاه امام حسین ایران تدریس می کند.

یک منبع ارشد ایرانی ، فهری زاده را در سال 2014 برای رویترز توصیف کرد “یک دارایی و خبره” اختصاص داده شده به پیشرفت فن آوری ایران و با حمایت کامل آیت الله علی خامنه ای ، رهبر ایران.

این منبع افزود که فهری زاده سه گذرنامه داشت و برای بدست آوردن “آخرین اطلاعات” از خارج از کشور از جمله در آسیا سفرهای زیادی انجام داد ، اما مشخص نکرد.



[ad_2]